به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، آیت الله سید محمدمهدی میرباقری در محفل عزادرای سومین شب محرم در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه تبیین دسته‌بندی‌های قرآنی اواخر سوره مبارکه برائت، ابراز داشت: قران کریم در فرازهایی از آیه ۱۰۰ سوره توبه می فرماید؛ «وَالسَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهَاجِرِينَ وَالْأَنْصَارِ وَالَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسَانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ»؛ و آنان که سبقت به ایمان گرفتند از مهاجر و انصار (و در دین ثابت ماندند) و آنان که به نیکی پیروی آنان کردند، خدا از آنها خشنود است و آنها نیز از خدا خشنودند.

وی مقام رضا و رضوان الهی را از بالاترین درجات ایمان برشمرد و با تأکید بر این که سیر کسانی که اهل سبقت هستند، در متن بلا و سختی شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: بالاترین درجه زهد، آغاز مقام یقین است و انسان تا زاهد و فارق نشود، انوار یقین به قلبش نمی‌رسد؛ بالاترین درجه یقین نیز سرآغاز وادی رضای الهی است.

میرباقری در تبیین مقام رضوان الهی به روایتی از امام سجاد علیه السلام اشاره نمود و اذعان داشت: مقام رضوان، بهجت العارفین و والاترین مقام ها و به معنای کسب رضا و محبت ذات اقدس الهی است؛ هرکسی طعم این مقام را بچشد، کوچکی مقام‌های دیگر را به وضوح درک خواهد نمود؛

وی با بیان این که دسته سابقون مقام رضا و رضوان الهی که همان باطن نعمت‌های بهشتی است را می‌چشند، ابراز داشت: در روایات اسلامی باطن نهرهای بهشتی که همواره زلال و به دور از آلودگی بوده و طعم آن انسان را غرق در لذت می‌سازد را به خوبی تبیین نموده و می فرماید؛ باطن این نهرها ولایت امیرالمومنین علیه السلام است که انسان را غرق در حقایق علم الله می سازد؛ نهر خمر نیز همان علوم ائمه اطهار علیهم السلام است که هرکسی آن را بچشد، غرق در لذت می‌گردد.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر در ادامه فوز عظیم را مقام رضوان الهی توصیف نمود و ابراز داشت: کسانی که خدا را به خاطر محبت الهی عبادت می کنند، به مقام رضوان و فوز عظیم خواهند رسید.

میرباقری ضمن اشاره به فرازهایی از آیات سوره حدید، با بیان این که روایات ذیل این آیات شریفه، مقام سبقت را به امام حسین علیه السلام تطبیق نموده است، اظهار داشت: خدای متعال در ۶ آیه نخست سوره حدید، بعد از معرفی حضرت حق، تصریح می کند؛ در مواجهه با برنامه الهی رسول الله صلی الله علیه و آله، همه امکانات خود را کنار پیامبر خدا هزینه کنید و در این وادی دیر نکنید. حتی در دوران ظهور صاحب الزمان(عج) نیز کسانی که قبل از ظهور خود را به امام زمان می‌رسانند و جان و مالشان را در طبق اخلاص می‌گذارند، قطعا با کسانی که بعد از ظهور این رویه را در پیش می‌گیرند، یکسان نیستند.

وی حرکت در وادی قرض الحسنه را مرتبه‌ای بالا برای رسیدن به اجر کریم توصیف نمود و با بیان این که روایات اسلامی قرض الحسنه را وقف جان، مال و امکانات در راه امام علیه السلام، آن هم در دوره غیبت ذکر نموده است، خاطرنشان کرد: بر سر راه این انفاق و فداکاری در راه امام علیه السلام فتنه حیات دنیا وجود دارد و به شیطان و دستگاه دشمنان نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله اجازه جلوه گری حیات دنیا داده شده است؛ برای بذل جان و مال در راه خدا باید از وسط این حیات دنیا که سرشار از جلوه زیبایی‌های فریبنده است، عبور کنیم.

میرباقری به برخی از جلوه‌های حیات دنیا از نگاه قرآن کریم اشاره و با بیان این که هر کدام از این جلوه‌ها برای زمین‌گیر سازی انسان کافی است، خاطرنشان کرد: کسی که می خواهد خود را به امام حسین علیه السلام برساند، باید از وسط بساط حیات الدنیای ابن زیاد عبور کند. همه جلوه‌های بحر عمیق حیات دنیا با تمام عظمتی که دارد، برای انسانی که مومن است و قدرت خدا را می‌بیند، مثل یک باران بهاری است که این رویش‌ها و ریزش‌های جلوه‌گر حیات دنیا او را غافل نمی‌سازد. کافری که پشت صحنه را نمی‌بیند فریفته جلوه بهاری حیات دنیا می‌شود و به‌یک‌باره نسیم مرگ همه خرمی حیات دنیا را نابود می‌سازد و گرفتار رنج شدید می‌شود.

وی با بیان این که در وادی عبور از فتنه‌های حیات دنیا، انسان یا گرفتار و ماندگار در جهنم دنیا می شود و یا خداوند با زدودن گرد و غباری که به خاطر عبور از این مسیر بر نفس و جان انسان نشسته، او را به مقام رضا و رضوان الهی می‌رساند، اذعان داشت: اگر می‌خواهید اهل نجات باشید باید در وادی مسابقه قرار گیرید و خود را به کشتی نجات آل الله برسانید. «اِنَّ الحسینَ مِصباحُ الهُدی و سَفینةُ النَجاة».

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بهشت را فضل عظیم الهی توصیف نمود و تصریح کرد: اگر می‌خواهید گرفتار سرو صدای دنیا و فتنه‌های شیطانی حیات دنیا نشویم، باید به کشتی و ریسمان نجات الهی که همان قرآن و اهل بیت علیهم السلام هستند، چنگ بزنیم و تقوا به معنی مراقبت از آلوده شدن دامن وجود هنگام عبور از حیات دنیا است.

میرباقری ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۲۳ سوره حدید با بیان این که اگر حواس انسان به گرم و سردی، تلخی و شیرینی و قبض و بسط‌های حیات الدنیا مشغول شود، از مسابقه سیر سعادت وجودی باز خواهد ماند، یادآور شد: این که دنیا وادی شکست و پیروزی و عرصه چشیدن تلخی و شیرینی است، تدبیری الهی است؛ متسابقین در راه خدا، از وسط حیات دنیا عبور می کنند و اگر لحظه‌ای درنگ کنند و شیفته جلوه‌های دنیا شوند، غرق خواهند شد. فقط سابقون بودند که معیت با سید الشهدا علیه السلام و عاشورا را درک کردند.