به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حمید میرباقری شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن اشاره به اهمیت توجه به عاقبت‌به‌خیری در زندگی با بیان این که نوع مردم همواره به دنبال سعادتمندی در لحظه آخر عمر هستند، اظهار داشت: مسئله ضعف اعتقاد و ایمان، عمده‌ترین دلیلی است که انسان را عاقبت‌به‌شر می‌کند؛ اگر ریشه‌های دین در زندگی انسان عمیق نباشد، سر بزنگاه‌ها با یک شبهه و سؤال از پای در خواهد آمد.

 وی ضعف ایمان را بارزترین محرک دوری انسان از عاقبت‌به‌خیری دانست و اذعان داشت: اگر همه وجود کسی را حب دنیا فراگرفته، ولی از دنیا به‌قدر ذره‌ای چشیده باشد، سر دوراهی‌ها کم می‌آورد؛ مسئله اعتقاد و ایمان غذای روح و جان آدمی است، تا انسان در بزنگاه‌های زندگی از آثار آن بهره‌مند شود.

 میرباقری با بیان این که اگر انسان در مواجهه با اندیشه‌های گمراه‌کننده به سراغ پاسخ نرود، مبانی دینی‌اش رفته‌رفته ضعیف و سر بزنگاه‌ها ایمانش را از دست خواهد داد، اظهار داشت: انسان نباید دینش را از یک اتفاق و حادثه اخذ کند؛ دین را باید از قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام فرابگیریم؛ اگر دین از جای درست اخذ و همه وجود انسان را فرابگیرد، در این صورت اگر همه انسان‌ها هم به گمراهی کشیده شوند، گمراه نخواهد شد. چرا که وصل به کتاب خدا و اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

 وی ضمن اشاره به روایتی با بیان این که انسان باید ضمن بازشناسی حق و باطل، افراد را با حق و باطل تطبیق دهد، اظهار داشت: دین را باید از قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام بگیریم؛ نباید عمامه‌به‌سر را به بتی برای خودمان تبدیل کنیم که اگر او خراب کرد، دین در معرض آسیب و خرابی قرار گیرد؛ اگر این روحانی با شواهد و قرائن و کتاب و اهل‌بیت علیهم‌السلام همخوانی داشت با او باشد و از او استفاده و بهره ببرد، کما این که بسیاری از علمای ربانی مردم را این‌گونه تربیت و هدایت نمودند.

 میرباقری با بیان این که باید مراقب باشیم در شناخت بزرگان صرفاً به شعارها تکیه نکنیم و همواره به طی مراتب بزرگان توجه داشته باشیم، اذعان داشت: امام صادق علیه‌السلام در روایتی راجع به قمر منیر بنی‌هاشم (ع) نفوذ بصیرت و بینش را مهم‌ترین ویژگی ایشان ذکر می‌کنند و می‌فرمایند؛ چون ایشان بینش عمیقی داشتند، هیچگاه راه را اشتباه نمی‌رفتند.

 وی ضمن اشاره بر اهمیت استحکام ایمان و نافذ البصیره بودن، با تأکید بر این که گناه در زندگی ایمان و اعتقاد را از انسان می‌گیرد، خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه شریفه ۱۰ سوره روم می‌فرمایند؛ «ثُمَّ کَانَ عَاقِبَةَ الَّذِینَ أَسَاءُوا السُّوأَیٰ أَنْ کَذَّبُوا بِآیَاتِ اللَّهِ وَکَانُوا بِهَا یَسْتَهْزِئُونَ»، سرانجام کار آنان که بسیار به اعمال زشت و کردار بد پرداختند، این شد که آیات خدا را تکذیب و تمسخر کردند. زیرا معصیت، دل را تاریک کند و چون بسیار شود به ظلمت کفر انجامد.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: بسیاری از کسانی که در کربلا مقابل سیدالشهدا علیه‌السلام ایستادند، حضرت را می‌شناختند و به‌واسطه غرق‌شدن در گناه با این که حق را می‌دیدند، دنبال آن راه نمی‌افتادند.

 وی به روایت «لا وَجَعَ أوجَعُ للقُلوبِ مِن الذُّنوبِ» اشاره و با بیان این که هیچ دردی برای دل‌ها، دردآورتر از گناهان نیست، خاطرنشان کرد: گناه دل انسان را به فساد می‌کشاند و ادامه سلسله‌وار گناه، انسان را به ورطه تباهی می‌کشاند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت به فرازهایی از حکمت ۸۲ نهج‌البلاغه اشاره و با تأکید بر این که در زندگی فقط و فقط باید امید و دلبسته خدا باشیم، اظهار داشت: انسان در زندگی از هیچ‌چیزی به‌اندازه گناهانش نباید خوف داشته باشد، چرا که گناه می‌تواند انسان را از پای درآورده او را بیچاره سازد.

 وی با بیان این که یک عمل صالح و کار زیبا نیز می‌تواند دنیا و آخرت انسان را آباد و زندگی را تغییر دهد، ابراز داشت: یک‌لقمه حرام می‌تواند سرمنشأ گناهان دیگر شده، انسان را به سمت انحراف و گناه سوق دهد، مسئله لقمه حرام و شبهه‌ناک حتی بر جنین در رحم مادر نیز اثر می‌گذارد.

 میرباقری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر این که گاهی یک عمل صالح می‌تواند ذره‌ذره انسان را به امامش نزدیک و او را به عاقبت‌به‌خیری برساند، خاطرنشان کرد: یک عمل صالح چون؛ عفاف و حجاب به انسان توفیق تجلی اعمال صالح را می‌دهد.