به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدهادی هدایت شب گذشته طی سخنانی در حرم مطهر بانوی کرامت، به عوامل طولانی‌شدن غیبت حضرت صاحب الزمان (عج) اشاره نمود و اظهار داشت: حضرت علی علیه السلام در فرازهایی از خطبه شقشقیه می‌فرمایند؛ اگر نبود حضور آن جمعیت و تمام شدن حجّت با وجود یار و یاور و اگر نبود که خداوند از دانایان پیمان گرفته است که بر سیری ستمگر و گرسنگی ستمدیده رضایت ندهند، هر آینه مهار شتر خلافت را بر شانه اش می‌انداختم.

 وی با بیان این که حضور مردم در صحنه و داشتن یار حجت را بر امام تمام می‌کند، خاطرنشان کرد: زمانی که امام علی علیه السلام از زمین کربلا عبور کردند، فرمودند؛ این سرزمین قربانگاه عاشقان و مشهد شهیدان است شهیدانی که نه شهدای گذشته و نه شهدای آینده به پای آنها نمی‌رسند.

 هدایت با تأکید بر این که عاشقان امام زمان (عج) کم نبوده، مدافعان حرم ثابت نمودند که قطعاً همچون حسن بن سهل خراسانی سست نیستند، یادآور شد: مبتنی بر روایات اسلامی جامعه اسلامی ارتباط و ولایت طولی و عرضی با حضرت دارد؛ ولایت طولی در زیارت جامعه کبیره بیان شده است «وَ قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتِی لَکُمْ مُعَدَّهٌ حَتَّی یَأْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لَا مَعَ عَدُوِّکُمْ» و قلبم تسلیم قلب شما و امرم تابع امر شما و یاریم برای شما آماده، تا خدا به شما اجازه دهد، پس با شما هستم با شما، نه با دشمن شما.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که ارتباط با ولایت را نباید منحصر در ارتباط طولی نمود و باید به مرحله ارتباط عرضی نیز نائل آییم، خاطرنشان کرد: در فرازهایی از زیارت عاشورا می‌خوانیم؛ «یا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّی سِلْمٌ لِمَنْ سالَمَکُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حارَبَکُمْ اِلی یَوْمِ الْقِیامَةای»؛ این فراز مصداق تولی و تبری و ولایت عرضی است که باید همواره بدان توجه داشته باشیم.

 هدایت با بیان این که جامعه ما با امام زمان (عج) در ولایت طولی اتصالی بسیار قوی دارد، به فرازهایی از حدیث کنوز الطالقان اشاره نمود و اذعان داشت: وادی اتصال عرضی با ولایت همچون پودی است که تارهای عشق به ولایت را به هم متصل می‌سازد؛ قلب یاران امام زمان (عج) به هم گره خورده است و اهل بیت علیهم السلام را پدران امت می‌دانند.

 وی در ادامه به فرازهایی از نامه امام زمان (عج) به شیخ مفید اشاره نمود و اذعان داشت: قلب شیعیان واقعی به هم گره خورده، در عهدی که با امام دارند همواره یاری رسان و متذکر یکدیگرند و در عین تجلی ارتباط و اتصال با امام نسبت به یکدیگر مواسات دارند و برای همدیگر فداکاری نموده، جان می‌دهند.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با تاکید بر این که راه ارتباط با امام زمان (عج) در ارتباط درست با مؤمنین نهفته است، تصریح کرد: ارتباط با اهل‌بیت علیهم‌السلام به‌ویژه امام حسین علیه‌السلام و امام‌زمان (عج)، در ارتباط درست با مؤمنین تجلی می‌یابد.

 وی خاطرنشان کرد: امام کاظم علیه‌السلام در روایتی می‌فرمایند؛ هر کس برادر مؤمنش برای کار و حاجتی نزد او آید؛ این، در حقیقت، رحمتی است از سوی خداوند تبارک‌وتعالی به جانب او سوق داده است. پس، اگر حاجت او را روا سازد خود را به ولایت ما پیوند زده و ولایت ما هم به ولایت خدا پیوسته است. اما اگر می‌تواند حاجت او را برآورَد و برنیاورَد، خداوند در قبرش عذابی جاویدان تا روز قیامت را بر او چیره خواهد کرد.

 هدایت در بخش پایانی سخنان خود با تاکید بر این که رمز غیبت امام زمان (عج) غیر از ارتباط فردی ما با حضرت و ندبه، نیازمند اتصال اجتماعی و ولایت عرضی شیعیان با یکدیگر است، اظهار داشت: امام باقر علیه السلام در روایتی در تبیین ویژگی مومنان در دوران ظهور صاحب الزمان (عج) می‌فرمایند؛ برادری آنچنان گسترش می‌یابد که مردم بدون اجازه دست در جیب یکدیگر می‌کنند وهرچه لازم داشته باشند برمی دارند.