به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، آیت‌الله سید محمد سعیدی در نمازجمعه این هفته قم که در مصلی قدس برگزار شد، بیان کرد: وفای به عهد در قرآن کریم معانی مختلفی دارد، اول عهدی که خداوند از طریق فطرت و انبیا الهی با بنده‌اش می‌بندد، دوم عهد انسان، با خداوند متعال، سوم عهدی که بین انسان و مردم برقرار است و آخر عهدی که انسان با رهبر خود جاری می‌کند.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ بَلَىٰ مَنْ أَوْفَىٰ بِعَهْدِهِ وَاتَّقَىٰ فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ(آل‌عمران۷۶)، آری هر کس به عهد خود وفا کند و خدا ترس و پرهیزکار شود همانا خدا پرهیزکاران را دوست می‌دارد که این آیه، ملاک برتری انسان نزد خداوند وفای به عهد و رعایت تقوای الهی بیان می‌کند.

امام جمعه قم در ادامه تفسیر آیات سوره مبارکه توبه افزود: آیات ۹۷، ۹۸ و ۹۹ سوره توبه بیان کننده حال کفار و منافقین بود اما خداوند در آیه ۱۰۰ سوره توبه به احوالات سه گروه از مسلمانان حقیقی مانند، مهاجرین (کسانی که برای حفظ دین خود مهاجرت کردند)، انصار (کسانی که از مهاجرین استقبال به عمل‌آوردند) و آن‌هایی که از این دو گروه تبعیت کردند، اشاره می‌کند.

آیا در جامعه کنونی، جریان انصار و مهاجرین تکرار خواهد شد؟

وی با اشاره به رویداد‌های سیاسی و اجتماعی حال حاضر دنیا، ادامه داد: با وجود شرایط سخت، تبعیض‌آمیز و ظلم و ستم حاکم بر مسلمانان دنیا، رقم‌خوردن جریانی مشابه به شرایط مهاجرین و انصار، دور از ذهن نخواهد بود اما نکته حائز اهمیت آن است که؛ اسلام بحث مقاومت را نیز هم‌ردیف هجرت مطرح کرده و آن را راه‌حلی مناسب در وقوع ظلم و جور می‌داند.

اربعین حسینی، مهم‌ترین و عظیم‌ترین اجتماع جامعه بشری است

آیت‌الله سعیدی مطرح کرد: در فرازی از زیارت عاشورا خوانده می‌شود؛ محتوای اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیاىَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتى مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ که منظور از محیا، نوع و سبک زندگی و منظور از ممات، چگونه مردن است و این به معنای آن‌ است که محب اهل‌بیت(ع) باید نوع، شیوه و سبک زندگی آن بزرگواران را الگوی خود قرار دهد زیرا که اربعین حسینی جلوه‌ای از اجابت همین فراز از دعا است.

وی ادامه داد: بسیاری از مفاهیم جامعه‌شناختی از توصیف اربعین عاجز مانده‌اند و بر همین اساس شهید قاسم سلیمانی بیان کرد؛ ما ملت امام‌حسینیم که بیان این مطلب نیز می‌تواند صفا و محبت بی‌نظیر در اربعین را به تصویر بکشاند.

امام‌جمعه قم اظهار کرد: اربعین حسینی اثبات کرد که واقعه کربلا برای بشر عادی نخواهد شد و داغ برای انسان‌های روشن‌دل، باقی خواهد ماند.

آیت‌الله سعیدی گلپایگانی اظهار کرد: بر اساس فهرست پیشنهادی کابینه دولت توسط رئیس‌جمهور، مشخص شد که تلاش رئیس‌جمهور مبنی بر تحقق شعار ایجاد دولت وفاق است‌.

وی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز در تحقق این امر در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری قدم بردارد و افراد شایسته‌ای را برای خدمت به مردم، برگزیند.