به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت الاسلام والمسلمین جواد محمدی گلپایگانی در مراسم شب شهادت شهید رجایی و باهنر در حرم مطهر بانوی کرامت، ضمن تبریک هفته دولت، یاد شهدای دولت اسلامی و همه شهدای خدمت‌گذار را گرامیداشت و اظهار کرد: زیارت اربعین که به عرصه عظیم و با شکوه تجلی عظمت اسلام و مسلمین تبدیل شده، روز به روز شکوه و عظمت بیشتری پیدا می‌کند.

وی پیاده روی اربعین را جلوه های جدیدی از عظمت کار امام حسین علیه السلام و شعائر حسینی را از مصادیق بارز شعائر الله دانست و ابراز داشت: قرآن کریم می فرماید، هرکسی که شعائر الله را تعظیم و تکریم کند، حاکی از تقوای قلبی و باطن درست اوست؛ به نوعی تعظیم شعائر نشان دهنده تقوای واقعی است.

محمدی گلپایگانی با بیان این که برخی از احکام و مناسک اسلامی که حالت شعائر دارد، باید آشکارا و با شکوه برگزار شود، حج را بزرگترین شعائر الهی دانست و با اشاره به این که عظمت اسلام به شکوه حج بر می گردد، خاطرنشان کرد: نمازهای جمعه و جماعت از شعائر الهی است،  در روایات اسلامی آمده کسی که در نماز جماعت شرکت می کند و به مسجد رفت و آمد می کند، زوار الله است.

وی حرم ها و زیارتگاه ها را از دیگر شعائر الله توصیف و با بیان این که شعائر به دوستان و اهل ایمان گرمای اطمینان و هدایت می بخشد و به دشمنان خوف، ترس و نگرانی می دهد، یادآور شد: عظمت جمعیت مخلص و با صفای اربعینیان تجلی شعائر الله است، و در میان دشمنان ایجاد نگرانی می کند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که تعظیم شعائر باید قلبی و از دل و جان مؤمن باشد، ادب واقعی را حفظ حرمت مسلمین و قائل شدن ارزش واقعی قلبی برای آنان دانست و به برخی از مصادیق تاریخی در رابطه با تجلی ادب اشاره نمود.

محمدی گلپایگانی در ادامه به برخی از الزامات توفیق توبه اشاره و احترام به اسماء مقدس را از مصادیق تعظیم شعائر دانست و اذعان داشت: کسانی که تمام وجود، زندگی و خون پاکشان را در راه خدا دادند مشمول عظمت الهی هستند، سید الشهدا علیه السلام  بالاترین شخصیتی است که تعظیم شعائر الهی کرد و این مهم باید از دل و جان باشد.

وی احترام و عزت قائل شدن برای مقدسات و اعتاب مقدسه را نجات بخش دانست و اظهار داشت: احترام به مقدسات مخصوصا اگر همراه با محتوا باشد بسیار ارزشمند خواهد بود؛ دعا بالاترین، مهمترین و ساده ترین محتوای عبادی است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان این که ارتباط دعایی و قلبی با خدای متعال، شعائر را تکمیل می کند، خاطرنشان کرد:  اگر انسان اهل دعا نباشد، عاجزترین فرد خواهد بود؛ دعا بارزترین اسلحه پیامبران الهی است.

محمدی گلپایگانی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین ۵ اثر مهم دعا، گره گشایی از مشکلات را نخستین اثر دعا توصیف نمود و اذعان داشت: بر اساس روایتی از امام سجاد علیه السلام دعای کرب که به دعای حل مشکلات معروف است، «لااِلهَ اِلاَّ اللّه الْحَلِيمُ الْكَريم لااِلهُ الاّ اللّه الْعَلِيُّ الْعَظِيم سُبْحانَ اللّه رَبِّ السَّمواتِ السَّبْع وَ رَبِّ الاْءَرَضِينَ السَّبْع وَ رَبِّ الْعَرْشِ الْعَظِيم وَ الْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِين» بارزترین دعای رافع و دافع مشکلات سخت است.

وی به آثار دعای فرج امام جواد علیه السلام اشاره نمود و با تاکید بر این که روایات اسلامی سرشار از دعاهایی است که اگر با نیت پاک و دل مخلص خوانده شود، سریعا اثرش نمایان می‌شود، خاطرنشان کرد: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله در حدیثی می فرمایند، دعا قضا و قدر حتمی و قطعی الهی را تغییر می‌دهد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که دعا و صله ارحام عمر را طولانی می‌سازد و تجلی صله ارحام در گرو التیام درد ارحام است، ابراز داشت: دعا انسان را به خدا نزدیک می‌سازد و نزد ذات اقدس الهی مقامی نهفته است که فقط اهل دعا بدان دست می یابند.

محمدی گلپایگانی با اشاره به این که هر دعایی انسان را مستحق مقامی می سازد، یادآور شد: اگر انسان اهل دعا نباشد، مشمول رحمت خاص الهی نمی شود؛ دعایی که انسان برای دیگران می کند، نوعی خدمت به خلق خداست.