پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها_حسین حسنی: امام خمینی(ره) رهبری الهی بودند که هر قشر از مردم به هر اندازه که نسبت به ایشان شناخت و معرفت پیدا می کردند مطیع و مرید ایشان می شدند و صلاح کارشان را در تبعیت از این شخصیت الهی می دیدند.

شناخت امام خمینی(ره) و به طور کلی ولی فقیه در ذیل شناخت نسبت به خداوند و سپس پیامبر(ص) و ائمه(ع) است که معنا پیدا می کند و این سیر شناختی است که باعث می شود انسان راه مستقیم هدایت را گم نکند و پیوسته بر مدار حق استوار و ثابت قدم باشد.

از این رو است که مقام معظم رهبری نیز همواره بر شناخت امام خمینی(ره) به ویژه برای نسل جوان تأکید می کنند و خود نیز بخش هایی از شخصیت امام (ره) را تبیین و نسبت به تحریف شخصیت و اهداف امام (ره) هشدار می دهند زیرا باید این شناخت از منابع موثق و معتبر صورت گیرد تا انسان را به مقصد مطلوب برساند.

از این رو ما نیز در تعریف شخصیت امام خمینی(ره) به تعریفی که شهید مطهری از ایشان داشته اند مراجعه می کنیم و از نگاه فردی که مدت ها شاگرد امام (ره) بوده و نوشته ها و موضع گیری هایش مورد تأیید ایشان بوده است به امام نگاه می کنیم تا درکی بهتر نسبت به این شخصیت بزرگ الهی داشته باشیم.

شهید مطهری در خاطره ای از سفرش به پاریس و دیدار با امام خمینی(ره) نقل می کند که « من كه قریب دوازده سال در خدمت این مرد بزرگ(امام خمینی) تحصیل كرده‌ام، باز وقتی كه در سفر اخیر به پاریس به ملاقات و زیارت ایشان رفتم، چیزهایی از روحیه او درک كردم كه نه فقط بر حیرت من، بلكه بر ایمانم نیز اضافه كرد. وقتی برگشتم، دوستانم پرسیدند چه دیدی؟ گفتم چهار تا «آمَنَ» دیدم:

اول اینکه آمَنَ بهَدَفِه: به هدفش ایمان دارد؛ دنیا اگر جمع بشود نمی‌تواند او را از هدفش منصرف كند.

دوم اینکه آمَنَ بِسَبیلِه: به راهی كه انتخاب كرده ایمان دارد. امكان ندارد بتوان او را از این راه منصرف كرد؛ شبیه همان ایمانی كه پیغمبر به هدفش و به راهش داشت.

سوم آمَنَ بِقَومِه: در میان همه‌ی رفقا و دوستانی كه سراغ دارم احدی مثل ایشان به روحیه‌ی مردم ایران ایمان ندارد. به ایشان نصیحت می‌كنند كه آقا كمی یواش‌تر، مردم دارند سرد می‌شوند، مردم دارند از پا در می‌آیند. می گویند نه، مردم این‌جور نیستند كه شما می‌گویید، من مردم را بهتر می‌شناسم؛ و ما می‌بینیم كه روز به روز صحت سخن ایشان بیشتر آشكار می‌شود.

و چهارم و بالاتر از همه آمَنَ بِرَبِّه: در یك جلسه‌ی خصوصی ایشان به من می گفت: «فلانی! این ما نیستیم كه چنین می كنیم، من دست خدا را به وضوح حس می كنم». آدمی كه دست خدا و عنایت خدا را حس می‌كند و در راه خدا قدم بر می دارد خدا هم به مصداق «اِنْ تَنْصُرُوا اللهَ یَنْصُرْكُمْ» بر نصرت او اضافه می كند. یا آن‌چنان كه در داستان اصحاب كهف مطرح می شود، قرآن می‌گوید آنها جوانمردانی بودند كه به پرودگارشان ایمان آوردند و به او اعتماد و تكیه كردند، خدا هم بر ایمان‌شان افزود؛ آنها برای خدا قیام كردند و خدا هم دل‌های آنها را محكم كرد. این‌چنین هدایت و تأییدی را من به وضوح در این مرد می‌بینم. او برای خدا قیام كرده و خدای متعال هم قلبی قوی به او عنایت كرده است كه اصلاً تزلزل و ترس در آن راه ندارد.» (شهید آیت الله مطهری(رحمة الله علیه)، آینده انقلاب اسلامی ایران، ص۲۱ الی ۲۳‌)

این تعریف شهید مطهری از امام خمینی(ره) همان تعریفی است که مقام معظم رهبری در سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) در سخنانی بیان کردند که «ایمان و امید امام، عامل نرم‌افزاری و بوجودآورنده‌ی تحولات عظیم تاریخی بود و هرکسی و هر مجموعه و جریانی که به «ایران، منافع ملی، بهبود اوضاع اقتصادی، پیشرفت کشور و عزت ملی» علاقه‌مند است، باید همه سعی خود را در تقویت «ایمان» و «امید» مردم و جامعه به کار گیرد.»

در پایان باید گفت که شناخت امام خمینی(ره) برای ادامه راه ایشان از ضروریات موفقیت این انقلاب است و این شناخت باید از مسیر درست آن صورت پذیرد؛ شناختی که بدور از انحراف و تمایلات سیاسی جناحی صورت گرفته باشد و حقیقت امام و اهداف و مقاصد آن مرد بزرگ را بازگو کند و این شناخت جز از طریق مراجعه به قول مردان الهی همچون شهید مطهری و مقام معظم رهبری ممکن نخواهد بود.