به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلاماللهعلیها، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی در سخنرانی معارفی ظهر پنجمین روز ماه مبارک رمضان در حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درسهایی از قرآن کریم ضمن اشاره به فراز « فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ الْقَيِّمِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا مَرَدَّ لَهُ مِنَ اللَّهِ يَوْمَئِذٍ يَصَّدَّعُونَ» آیه ۴۳ سوره روم با بیان این که واژه «دین قیم» به معنی دین استوار و محکم، شش بار در قرآن کریم آمده است، اظهار داشت: کلمه دین در هیچ کجای قرآن به صورت جمع ذکر نشده است؛ چراکه دین به معنای باور و اعتقادی است که همه انبیای الهی بدان تصریح داشتند؛ در حالی که در آیات الهی کلمه شریعت که همان احکام، قوانین و مواعظ انبیای الهی است، به صورت جمع نیز بیان شده است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه ضمن تبیین معانی دین، با تأکید بر اینکه دین اسلام به معانی تجلی حق، پاکیزگی و استوار بودن است، خاطرنشان کرد: دین به عنوان اعتقادات صحیح و باورهای درست، همواره در گستره تاریخ ثابت بوده است.
رفیعی با بیان اینکه دین نسخپذیر نیست و آنچه با رسالت انبیای اولوالعزم نسخ شده، شریعت است، به فرازهای ابتدایی آیه ۱۳ سوره شوری اشاره نمود و اظهار داشت: خداوند در دین که ثابت و واحد است، قوانینی گذارده که شریعت نام دارد و شریعت هر یکی از پیامبران اولوالعزم متفاوت با یکدیگر بود.
وی با تأکید بر اینکه ائمه اطهار علیهمالسلام همواره نگران دین، اعتقادات و باورهای مردم بودند، یادآور شد: در روایات تصریح شده، اگر سفری دین شما را در خطر میاندازد، از آن پرهیز کنید؛ حتی در ازدواج و انتخاب همسر نیز بر دینداری فرد تأکید شده است.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه اشکالات دیندار و دروغگویی متدین هیچ خللی در دین ایجاد نمیکند، ابراز داشت: اینکه قرآن کریم تصریح میکند، دین هیچ نیازی به اجبار ندارد؛ برای این است که تلاش برای اثبات مقوله روشن و مشهود، کاری بیهوده است؛ بنابراین دین به معنای اعتقادات و باورها، هم سهل و آسان است و هم حرج و اکراهی در آن وجود ندارد.
وی به آسیبها و خطراتی که دین را تهدید میکند، اشاره نمود و ابراز داشت: یکی از آسیب های دین؛ دین فروشی است که انسان دین قیم و استوار را همچون کسی که وجدانش را می فروشد، به حراج بگذارد؛ این که فردی دین را بازیچه رسیدن به دنیا قرار دهد، از آسیب هایی است که دین را تهدید میکند.
رفیعی در ادامه ضمن اشاره به مصادیقی از دین فروشی و بازیچه قرار دادن دین در گستره تاریخ، اظهار داشت: تبعیض یکی دیگر از آسیبهایی است که دینداری را تهدید میکند؛ چراکه دین همچون بدن انسان مجموعهای به هم پیوسته از سیستمها و نظاماتی است که آسیب رساندن به یکی، کل دین را تحت الشعاع قرار می دهد.
وی افزود: ما نمیتوانیم بگوییم؛ نماز می خوانم، روزه می گیرم و حج می روم ولی میخواهم اهل ربا باشم؛ چراکه ربا به نماز، روزه و تمام اعمال انسان لطمه میزند؛ اینکه فردی ادعا کند خمس نمیدهم، ولی کارهای دیگر را درست انجام میدهم نیز اشتباه است؛ یا اگر شخصی بگوید احیا نگه میدارم و زیارت ائمه اطهار علیهم السلام میروم ولی به حجاب اعتقادی ندارم پذیرفته شده نیست. از این نکته هم غافل نشویم که کاهل بودن در انجام واجبات، با انکار آن متفاوت است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر تحریف، بدعت و خرافات در دین را از دیگر آسیبهای دینداری توصیف نمود و با بیان این که تحریف در دین بارها در گستره تاریخ دنبال شده است، اظهار داشت: خوارج و واقفیه از برجسته ترین تحریف کنندگان دین در شریعت پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله بودند.
رفیعی به اهمیت توجه به نفاق در دینداری اشاره و آن را از دیگر آسیبهای دین برشمرد و اذعان داشت: در گستره تاریخ ضربهای که منافقان و انسانهای دو رو و کسانی که اظهار دینداری و ولایت داشتند به دین زدند سنگین بود؛ تاریخ مملو از منافقانی بود که با ادعای دینداری مسئولیتی را پذیرفتند و به اسلام ضربه زدند.
وی با بیان اینکه در برخی از موارد آسیبهای دین به انسانها بر میگردد، اظهار داشت: پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله می فرمایند؛ « آفَةُ الدِّينِ ثلاثةٌ : فقيهٌ فاجِرٌ ، و إمامٌ جائرٌ ، و مُجتَهِدٌ جاهِلٌ»، سه گروه آفت دينند: فقيه بدكار، پيشواى ستمگر و عابد نادان.
سخنران حرم مطهر بانوی کرامت در ادامه با تأکید بر اینکه تغییر رنگ از دیگر آسیبهای دینداری است، خاطرنشان کرد: دینداری برخی گرفتار تغییر و تحول است و در هر محیطی وارد میشوند، به رنگ آن در میآیند.
وی با بیان اینکه دینداری هزینه دارد و ممکن است حجاب کسی را تمسخر و یا حلال خواری را مذمت کنند، اظهار داشت: امام صادق علیه السلام در روایتی میفرمایند «زمانی می رسد که حرام تشویق و حلال مزمت میشود».
رفیعی در بخش پایانی سخنان خود به علامات دینداران در روایات اسلامی اشاره نمود و خاطرنشان کرد: امام علی علیه السلام میفرمایند؛ همانا دينداران را نشانههايى است كه با آنها شناخته مىشوند: راستگويى، امانتدارى، پايبندى به عهد و پيمان، به جا آوردن صله رحم، ترحّم بر ناتوانان، نيكى كردن، خوش خويى ، صبر و حوصله داشتن، پيروى از دانش، و آنچه به خداوند عزّ و جلّ نزديك مى كند؛ خوشا به حال اينان و فرجام نيكشان.