به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین رضوی عصر روز گذشته در شبستان امام خمینی(ره)  با بیان اینکه خانواده مقدس ترین نهادی است که خداوند از آن به عنوان خیر کثیر و کوثر یاد می کند، گفت: آیه ۲۱ سوره روم در مورد جایگاه خانواده می فرماید« وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ» و از نشانه های (قدرت و ربوبیت) او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و در میان شما دوستی و مهربانی قرار داد؛ یقیناً در این (کار شگفت انگیز) نشانه هایی است برای مردمی که می اندیشند.

وی افزود: این آیه دقیق ترین مفاهیم ارزشی خانواده را در عصر حاضر بیان کرده و می فرماید شاخصه یک خانواده موفق و خوب آرامش است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: دومین ویژگی که طبق این آیه در یک خانواده موفق باید وجود داشته باشد مودت و مهربانی است و سومین ویژگی خانواده موفق  رحمت و گذشت میان طرفین است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی ادامه داد: خداوند در این آیه به رمز امنیت اخلاقی خانواده ها و جوامع بشری اشاره کرده و می فرماید که رمز امنیت اخلاقی خانواده این است که خداوند برای مردان و زنان، همسرانی از جنس خود آنها خلق کرده است.

وی افزود: قرآن کریم خانه را محل آسایش و آرامش می داند و این آسایش و آرامش باید به گونه ای باشد که تمامی اعضای خانواده اعم از زن و مرد و فرزندان در آن احساس آرامش کنند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه خانه میدان جنگ و میدان تهمت و دروغ گفتن به یکدیگر نیست، گفت: مودت رمز آرامش در خانه است زیرا مودت به این معنا است که اعضای خانواده بدون هیچ چشم داشتی نسبت به یکدیگر گذشت و فداکاری داشته باشند و اگر در محیط خانه مودت به این شکل جریان داشته باشد رفتار اعضای خانواده قبل از هر چیر منعکس کننده این مودت است.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی با اشاره به اینکه حضرت رسول(ص) می فرمایند که مرد باید مهربانترین فرد نسبت به همسر و اعضای خانواده خود باشد، گفت: مردم باید خوش اخلاق باشد و حسن معاشرت و خوش خلقی مرد در خانواده نمود و بروز پیدا می کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از شاخصه های مردان با ایمان در نزد اهل بیت(ع) غیرتمندی مرد نسبت به خانواده است و مردی که نسبت به خانواده خود غیرت داشته باشد سعی می کند با خوش خلقی، پاک دستی و عمل به ارکان دین خانواده خود را در مسیر ایمان هدایت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضوی قرار گرفتن زن و مرد را در جایگاه خود از دیگر شاخصه های خانواده موفق طبق آیات قرآن کریم عنوان کرد، یادآور شد: در خانواده ای که زن نقش  مرد را ایفا کرده و بنا به دلایل غیر ضروری منش مردانه دارد، آن خانواده از مسیر موفقیت و آرامش خارج می شود چرا که برای رسیدن به آرامش در خانواده باید دو جنس زن و مرد در کنار یکدیگر قرار گیرد در حالی که زنی که روحیه مردانه دارد نمی تواند با همسر خود در زیر یک سقف زندگی کند.

وی افزود: خلق خو و روحیات مردانه زن، خانواده را از مسیر اصلی خود خارج می کند و به همین دلیل است که در جوامع غربی به دلیل روحیات مردانه زنان شاهد از هم گسیختن کانون خانواده و افول خانواده در این جوامع هستیم