به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی شب گذشته در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت، در ادامه درس‌هایی از نهج‌البلاغه به نامه ۶۹ امیرالمؤمنین اشاره نمود و اظهار داشت: حضرت در این نامه به حارث همدانی ۲۰ موعظه تربیتی و اخلاقی را متذکر شده‌اند که نخستین آن سفارش به قرآن و چنگ‌زدن به ریسمان آیات الهی است؛ حضرت در این نامه تصریح می‌کند که از قرآن بخواهید تا شما را نصیحت کند و حلال قرآن را حلال و حرام آن را حرام بشمارید و به داستان‌های قرآن توجه داشته باشید.

 سخنران محفل معارفی حرم مطهر بر اهمیت اعتقاد به روایت‌های قرآنی تأکید و با بیان این که مطالب قرآن را می‌توان به موعظه، آیات الاحکام و داستان و قصه‌های قرآنی تقسیم‌بندی نمود، خاطرنشان کرد: موعظه وادی نصیحت، آیات الاحکام عرصه کشف حلال و حرام الهی و داستان‌ها و قصه‌های قرآنی وسیله عبرت است.

 وی ضمن اشاره به خطابات قرآنی به مؤمنین، با بیان این که خداوند در ۹۰ آیه قرآن با تعبیر «یَا أَییّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» مؤمنین را خطاب قرار داده است، یادآور شد: این که ما مدعیان ایمان نتوانیم این آیات الهی که خطاب به جامعه ایمانی نازل شده را فهم و بدان عمل کنیم، پذیرفتنی نیست.

 سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر لزوم مطالعه تفسیر آیات قرآن و توجه به داستان‌ها و عبرت‌های قرآنی تأکید نمود و ابراز داشت: در قرآن کریم سرگذشت ۲۷ پیامبر الهی ذکر شده است که بیشترین آیات به وقایع دوران حضرت موسی (ع) اشاره دارد.

 حسینی قمی بر اهمیت فراگیری و آموزش قرآن و انتقال آن به دیگران اشاره نمود و با بیان این که پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله نخستین معلم قرآن بودند و درس‌های ایشان تحولات عمیقی بر زندگی فراگیران ایجاد نموده است، ابراز داشت: اساس درس حوزه فهم قرآن، تأمل در آیات الهی و تبیین آن به دیگران است.

 وی ضعف در روخوانی قرآن کریم را یکی از آسیب‌های دانش‌آموزان و نسل جوان و نوجوان جامعه ما دانست و اظهار داشت: متأسفانه علی‌رغم برگزاری کلاس فراوان قرآن در دوره تحصیل، دانش‌آموزان با ضعف شدیدی در روخوانی قرآن مواجه هستند؛ متأسفانه جوانان ما بعد از ۱۸ سال آموزش سالانه قرآن در آموزش‌وپرورش، همچنان نمی‌توانند قرآن را درست بخوانند!

 حسینی قمی در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که متأسفانه قرائت حمدوسوره بسیاری از ماها غلط دارد، از رویکرد حرم مطهر در تصحیح قرائت فرازهای نماز تقدیر نمود و خاطرنشان کرد: در عین دقت در اعراب کلمات، باید مخارج حروف را رعایت کنیم؛ چرا که ممکن است معانی کلمات متفاوت و گاهی متضاد بیان گردد.