به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا برداران در ویژه‌برنامه جشن سالروز میلاد نبی گرامی اسلام (ص) و امام صادق (ع) که از سوی آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد به تحلیل و تبیین «رحمت للعالمین» در ابعاد شخصیتی رسول گرامی اسلام پرداخت و اظهار داشت: اسلام ناب محمدی برمدار هویت و رسالت محبت به بشریت عرضه‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  با تأکید بر این‌که زیارت امین‌الله از معتبرترین زیارات شیعه حقیقت محبت را محور و اساس سبک زندگی می‌داند، عنوان داشت: در این زیارت می‌خوانیم« اللَّهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ رَاضِيَةً بِقَضَائِكَ مُولَعَةً بِذِكْرِكَ وَ دُعَائِكَ مُحِبَّةً لِصَفْوَةِ أَوْلِيَائِكَ مَحْبُوبَةً فِي‏ أَرْضِكَ‏ وَ سَمَائِكَ‏ صَابِرَةً عَلَى نُزُولِ بَلَائِكَ شَاكِرَةً لِفَوَاضِلِ نَعْمَائِك‏؛ خدايا قرار ده نفسم را آرام‏ در برابر تقديرت، خشنود به قضاوتت، حريص به ذكر و دعايت، عاشق به برگزيده‏ دوستانت، محبوب در زمين و آسمانت، شكيبا بر نزول بلايت، سپاسگذار بر فزونى‏ نعمت هايت.»

استاد حوزه علمیه قم بابیان این‌که ازنظر علم روانشناسی به‌طور کل انسان همواره دوست دارد عاشق و معشوق باشد، ابراز داشت: قلب انسان همواره معطوف بر الگویی از وابستگی متکی بر محبت زنده است.

استاد حوزه علمیه قم عواطف را محور حیاط جامعه اسلامی دانست و اظهار داشت: محبت و عاطفه محوری‌ترین فلسفه قوانین و احکام الهی در جریان رسالت نبوی است.

حجت‌الاسلام و المسلمین برادران محبت به اهل‌بیت را اساس دین‌داری توصیف کرد و گفت: محبت داشتن نسبت به امت یکی از معانی «رحمت للعالمین» توصیف‌شده است؛ این در حالی است که سفارشات مکرر به محبت داشتن از دیگر معانی این عنوان رفیع نیز توصیف می‌شود.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه  سلام الله علیها  با تأکید بر این‌که هر قانونی که در دین مبین اسلام وجود دارد برمدار محبت هویت تکلیفی دارد، عنوان داشت:  رسالت نبوی از سوی خداوند متعال برمدار هویت محبت مفهوم خود را به جهانیان عرضه داشته است.

حجت‌الاسلام و المسلمین برادران در پایان به تحلیل رابطه محبت و تکلیف پرداخت و اظهار داشت: تکلیف و محبت رابطه مستقیم و پوششی نسبت به یکدیگر دارند، بر این اساس هر قانونی که در دین مبین اسلام وضع‌شده است با تکیه‌بر غایت محبت مفهوم تکلیفی به مؤمن دارد.