به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی ظهر امروز طی نشست خبری که در سالن جلسات حضرت خدیجه سلام‌الله علیها کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه حرکت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها از مدینه به سمت مشهد یک حرکت الهی، دینی و سیاسی بوده است، اضافه کرد: این حرکت وحدت و هم‌گرایی را در جهان اسلام افزایش داد.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) از شکل‌گیری حوزه‌های علمیه به برکت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در شهر قم یاد کرد و افزود:‌ پررنگ شدن معارف اهل بیت(ع) در زندگی مردم قم دیگر دستاورد سفر بانوی کریمه اهل بیت(س) به قم بوده است.

وی زمینه‌سازی برای ترویج وقف، ایجاد مراکز عبادی همانند مساجد و شبستان‌ها، جلوه‌گری هنر در ساحت‌های مقدس دینی و ترویج روحیه انقلابی‌گری، مجاهدت و ایثار را از دیگر برکات سفر حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم برشمرد و گفت: حرکت ایشان یک حرکت انقلابی، سیاسی و برای دفاع از امام زمان(ع) و مبارزه با طاغوت بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی از بانوی کریمه اهل بیت(س) به عنوان یک الگوی مناسب برای بانوان و ارادتمندان به خاندان اهل بیت(ع) یاد کرد و افزود: نزدیک به ۳۳۰ برنامه در بخش‌های مختلف آستان به مناسبت سالروز ورود و رحلت شهادت‌گونه حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برنامه‌ریزی شده است که هزار و ۵۰۰ نفر از خادمان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در حوزه‌های مختلف برای اجرایی شدن این برنامه‌ها مشارکت خواهند داشت.

وی با اشاره به دیدار مسؤولان آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با مراجع تقلید به مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم تصریح کرد: برگزاری آیین معنوی غبارروبی، نقاره‌زنی و ویژه برنامه بیست و سوم ربیع‌الاول به مناسبت آغاز برنامه‌های فرهنگی همزمان با ۲۰ آذرماه از دیگر برنامه‌هایی است که امسال دنبال می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی از برگزاری محفل شعر آیینی همزمان با شهادت بانوی کریمه اهل بیت(س) در تالار شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) با حضور شاعران برجسته یاد کرد و ادامه داد: ویژه برنامه زمزمه معرفت از ۲۱ آذر تا هشتم دی‌ماه انجام و زنگ شکرانه در سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها در مدارس قم زده می‌شود.

وی با بیان اینکه امسال از کاروان نمادین سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم با حضور گروه‌های مختلف مردمی و ایجاد ایستگاه‌های صلواتی استقبال می‌شود، گفت: امسال حضور طلاب بیش از ۲۰ کشور آسیایی، آفریقایی و اروپایی، اهدای هدایای ویژه به کودکان و نوجوانان و اختصاص ۵۰ دستگاه ویلچر به معلولان برای کاروان نمادین برنامه‌ریزی شده است.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) یادآور شد: با همکاری شهرداری قم و نهادهای مختلف فضاسازی شهر قم انجام می‌شود تا قضای شهر یادآور مناسبت سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها به شهر قم باشد.

وی با تاکید بر اینکه طرح زائر اولی‌ها به صورت گسترده‌تر و مطلوب‌تر در این ایام دنبال می‌شود، گفت: با مشارکت موسسه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها از بیش از پنج هزار نفر زائر اولی میزبانی می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی از برپایی نمایشگاه‌های مختلف یاد کرد و افزود: دوره‌های آموزشی «کوثر کبیر» نیز با موضوع شخصیت‌شناسی ویژه خواهران و برادران برگزار می‌شود.

وی به برگزاری ویژه برنامه‌های بانوان در رواق‌های طباطبایی و حضرت خدیجه سلام‌الله علیها اشاره کرد و گفت: جشن تکلیف دختران نیز در شبستان نجمه خاتون(س) در نظر گرفته شده است و محفل ویژه نوجوانان نیز در ایام شهادت بانوی کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی با بیان اینکه امسال ویژه برنامه کتابخوانی «شهید غربت» و «خواهر خورشید» در سطح استانی و ملی دنبال می‌شود، تصریح کرد: روز شهادت حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها برنامه دعای ندبه در حرم مطهر با همکاری هیأت رزمندگان اسلام و انعکاس شبکه‌های مختلف دنبال می‌شود.

معاون فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) از برپایی دسته‌جات عزاداری خادمان این آستان مقدس یاد کرد و ادامه داد: خادمان از بیت‌النور و مسجد امام حسن عسگری علیه‌السلام به سمت حرم مطهر حرکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آیین شمع‌گردانی خادمان آستان با حضور علما و شخصیت‌های برجسته همزمان با هشتم دی‌ماه برگزار می‌شود، عنوان کرد: در حوزه خدمات رسانه‌ای نیز تشکیل قرارگاه رسانه‌ای کریمه را به منظور بازتاب مطلوب برنامه‌ها دنبال کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی خاطرنشان کرد: ۸۵ برنامه رسانه‌ای در حوزه‌های مختلف با محوریت شخصیت‌شناسی و برکات سفر بانوی کریمه اهل بیت(س) به شهر مقدس قم تولید می‌شود.

وی رونمایی از آثار تولیدی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) و زیارتنامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها به بیش از ۱۰ زبان، دست‌نوشته‌های علما در هنگام غبارروبی، کتاب تجوید مصور قرآن ویژه نوجوانان و جلد سی‌ام ستارگان حرم با محوریت شرح حال علمای قم را از دیگر اقدامات برنامه‌ریزی شده به مناسبت این ایام خواند و افزود: سامانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی جدید آستان مقدس نیز با حضور مسؤولان رونمایی می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی با بیان اینکه مقابر مختلف در آستان مقدس با هنرهای زیبای ایرانی اسلامی تزیین و مرمت می‌شود، ادامه داد: بازگشایی مقبره شعر و ادب معاصر به نام شاعره معاصر پروین اعتصامی و به عنوان محلی برای حضور شاعران و علاقمندان به شعر فارسی دنبال می‌شود.

وی از برگزاری ۳۵ نشست تخصصی آشنایی با سیره و زندگانی حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها یاد کرد و افزود: به مناسبت دهه بصیرت نیز همایش بصیرت و شهادت در آستان کریمه اهل بیت(س) برگزار می‌شود و خادمان این آستان مقدس نیز در دیدار مردم قم با رهبر انقلاب حضور خواهند یافت.