پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها: در عالم ملکوت همواره عشق رسول خدا صلی الله علیه و آله به امام علی علیه السلام مثال زدنی است و نه تنها رسول خدا صلی الله علیه و آله عاشق علی علیه السلام است بلکه خداوند نیز به قدری برای این مخلوق افلاکی حرمت و احترام قائل است که از زبان او با پیامبرش سخن می گوید و این جایگاه خاص علی بن ابیطالب علیه السلام موجب شده که نه تنها فرزندانش بلکه محبان و شیعیان او نیز جایگاه ویژه ای در نزد خداوند و اهل ملکوت دارند.

اما داستان ولایت داستانی است از جنس دیگر؛ هر چند که دشمنان زبان به ستایش علی علیه السلام و اهل بیتش گشوده اند اما هرگز حاضر نشدند بندهای حرص و طمع را از دست پای دل خویش باز کرده و در زمره مریدان علی علیه السلام قرار گیرند بنابراین تا بوده دشمنی با علی و اولاد علی بوده است.

اما در این سرزمین خاکی مدینه ای است که از همان شب معراج به نام علی علیها لسلام و محبانش سند خورده است و این خاک ورای امام زادگانی که مانند گنجینه و خورشید آنها را در میان خود گرفته به خودی خود خاک مقدسی است و قرار است در آخر الزمان پرچم آخرین حکومت معصومان بر زمین از این نقطه از خاک برافراشته شده و قیام سبز مهدوی در ادامه قیام سرخ حسینی از این سرزمین آغاز می شود.

این سرزمین و زمین مقدس شهر قم است، قم معنایی به وسعت معراج دارد چرا که رسول خدا(ص) برای همیشه شیطان و  دشمنان اهل بیت علیه السلام را از این سرزمین راند و به شیطان فرمود قم؛ برخیز که این جایگه جایگاه تو نیست.

در طول تاریخ قم تا به خود دیده گهواره و مهد محبان آل رسول و فرزندان آل علی بوده است اما در این سرزمین دختری مدفون است که عصمتی به اندازه زهرای اطهر سلام الله علیها دارد

دختری که به مانند مادربزرگ خود حضرت زهرا سلام الله علیها و به مانند عمه خویش حضرت زینب سلام الله علیها اولین سفیر عشق رضوی و اولین شهیده راه ولایت امام رضا(ع) است

درک جایگاه این بانو هر چند که دشوار است اما جایگاهی به مانند مادرش زهرا سلام الله علیها دارد.

تاریخ هرگز قامت زهرای اطهر سلام الله علیها را نشناخت و نخواهد توانست قامت بلند بانوی کرامت را به عنوان دختر سیده النساء العالمین و دختر خدیجه کبری بشناشد.

شناخت حضرت معصومه سلام الله علیها یعنی شناخت امام معصوم و آغاز ورود به دریچه و دروازه معرفت رضوی است و از بزرگان شنیده ایم که« آب دریا را اگر نتوان کشید ور به قدر تشنگی باید چشید» هر چند که شناخت باب حریم رضوی برای ما دشوار است اما به اندازه قطره معرفت خویش پای کلام خانم حیدری مجد نشتسم تا ایشان به عنوان استاد برجسته جامعه الزهرا سلام الله علیها و کارشناس مسائل زنان و خانواده گوشه ای از جمال و کمال دختر کریمه  خاندان آل الله را برای ما بازگو کنند.

قم سرزمین مقدس و مأمن انبیاء و اهل بیت عصمت و طهارت

خانم حیدری مجد با بیان اینکه شهر قم در روایت ها جایگاه برجسته ای داشته و از آن به عنوان سرزمین نجیبان یاد شده است، گفت: روزی شخصی به نام حماد ناب بیان می کند که به همراه جماعتی در حضور امام صادق علیه السلام بودیم كه عمران بن عبدالله قمی وارد شد، امام از او احوالپرسی كرد و خوشحالش نمود و وقتی او برخاست و رفت  به ابی عبدالله علیه السلام عرض كردم این چه كسی بود كه با او این گونه خوش رفتاری كردید، امام فرمود او از جمله خاندان نجیبان؛ یعنی اهل قم است.

استاد برجسته جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: همچنین در حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام  نقل شده است که ایشان در خصوص جایگاه قم می فرمایند« علم در شهری به نام قم ظاهر می گردد و آنجا معدن علم و فضلیت می شود؛ به طوری كه دیگر به روی زمین كسی كه به امور دینی آگاه نباشد، پیدا نمی شود».

حیدری مجد با اشاره به حدیث دیگری از امام صادق علیه السلام خاطر نشان کرد: امام صادق علیه السلام می فرمایند« هرگاه بلا و ذلتی به شما رسید، به قم بروید؛ چون آنجا پناهگاه فرزندان فاطمه و استراحتگاه مؤمنان است» و در ادامه می فرمایند« خاك قم مقدس است و ساكنانش از ما هستند و ما از آنان؛ اهل قم یاری دهندگان قائم ما هستند و به حق، ما را دعوت می كنند».

وی افزود: همچنین امام صادق(ع) در حدیث دیگری از قم به عنوان حرم اهل بیت(ع) یاد کرده و بارگاه حضرت معصومه سلام الله علیها را حرم اهل بیت علیه السلام عنوان کرده و می فرمایند« خداوند حرمی دارد و آن مكه است، رسول خداصلی الله علیه وآله حرمی دارد و آن مدینه است، آگاه باشید، امیر مؤمنانعلیه السلام حرمی دارد و آن كوفه است. هان، حرم من و فرزندانم بعد از من قم است».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: این احادیث به خوبی جایگاه قم و اهمیت آن را در نزد اهل بیت علیه السلام برای ما آشکار می کند و باید دقت کرد که حضرت معصومه سلام الله علیها نیز به این جایگاه آگاه بودند به همین دلیل حتی اگر در دشمنان به ایشان حمله نمی کردند باز ایشان شهر قم را به عنوان نقطه مقصد هجرت خود انتخاب می کردند چون مأموریت حضرت معصومه سلام الله علیها این بود.

انتظاری ۲۵ ساله برای ولادت/ کوثری جوشان در خاندان نبوت

حیدری مجد با اشاره به اینکه اعجاز سوره کوثر تنها به فرزندان امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها محدود نمی شود؛ بلکه سایر ائمه علیه السلام نیز نسل کثیری داشتند، گفت: در تاریخ برای امام کاظم علیه السلام اولاد زیادی ذکر شده است اما در میان این اولاد منزلتی که حضرت معصومه سلام الله علیها و امام رضا علیه السلام دارند برای دیگر فرزندان ذکر نشده و امام رضا علیه السلام بر دیگر فرزندان امام کاظم علیه السلام ولایت داشتند.

وی افزود: امام رضا علیه السلام و حضرت معصومه سلام الله علیها از یک مادر به نام تکتم هستند که بعدها به دلیل مقام و منزلت والایی که این بانو داشت امام کاظم(ع) به خاطر عشق و علاقه به این بانو لقب نجمه خاتون را به ایشان داد و باید دقت کرد که مادربزرگ امام رضا علیه السلام، حیمده خاتون که بانویی والا مقام بود هنگامی که حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها را برای پسرشان امام کاظم علیه السلام خواستگاری کردند می دانستند که امام معصوم علیه السلام از این بانو متولد خواهد شد.

استاد برجسته جامعه الزهرا(س) ادامه داد: بعد از ولادت امام رضا علیه السلام حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها انتظاری ۲۵ ساله را برای ولادت حضرت معصومه سلام الله علیها تجربه کردند و زمانی که حضرت معصومه سلام الله علیها متولد شد تمام خاندان ایشان از شأن و جایگاه بالای این بانو اطلاع داشتند زیرا خاندان نبوت به اسرار غیب آگاه بودند و از مأموریت حضرت معصومه سلام الله علیها از سال ها قبل به روایت از امام صادق(ع) زمانی که هنوز امام کاظم علیه اسلام نوزادی در گهواره بودند اطلاع داشتند و امام صادق علیه السلام وعده ولادت فاطمه ثانی را به شیعیان و امام کاظم علیه السلام داده بودند و فرموده  بودند که از امام کاظم علیه السلام دختری ولادت خواهد یافت که بارگاه او محل و مجمع گردهمایی انصار اهل بیت علیه السلام و محبان امام علی علیه السلام خواهد شد.

تربیت در دامن امام معصوم

حیدری مجد با بیان اینکه انسان های بزرگ همواره در دامن انسان های بزرگتری تربیت می شوند، گفت: همانطور که امام علی علیه السلام در دامن حضرت رسول صلی الله علیه و آله تربیت یافتند و حضرت زینب سلام الله علیها در دامان امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها پرورش یافتند حضرت معصوم سلام الله علیها نیز در دامان مادری چون نجمه خاتون و مادربزرگی مانند حیمده خاتون سلام الله علیها پرورش یافتند و از آن جایی که امام کاظم علیه السلام بیشتر دوران حیات خود را به خاطر خودکامگی خلفای عباسی در زندان بودند به همین دلیل در نبود ایشان امام رضا علیه السلام عهده دار تربیت حضرت معصومه سلام الله عیلها بودند و حضرت معصومه سلام الله علیها در دامن امام رضا علیه السلام پرورش یافته و تربیت شدند.

مقامات حضرت معصوم سلام الله علیها

وی با بیان اینکه در کتاب بلاغات النساء از حضرت معصومه سلام الله علیها به عنوان چهار زن سخنور عالم یاد شده است باید گفت که به دلیل تربیت در دامان امام معصوم علیه السلام حضرت معصومه سلام الله علیها از مقام علمی بسیار بالایی برخوردار بوده و محدثه بودند هر چند که تاریخ به دلیل سهل انگاری در ثبت وقایع احادیث زیادی از این بانو در دست ندارد.

سخنران حرم حضرت معصومه سلام الله علیها با اشاره به روایتی در شأن مقام علمی و معنوی حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: روزی امام کاظم علیه السلام در منزل نبودند و عده ای شیعیان که بنابر روایت اشعریان قم بودند برای طرح سوالی خدمت امام کاظم علیه السلام رسیدند اما از آنجایی که امام در خانه نبودند حضرت معصوم سلام الله علیها از پشت درب خانه پاسخ ایشان را داد و شعییان زمانی که در راه بازگشت بودند با امام کاظم علیه السلام ملاقات کردند و سوال و پاسخ سوال را خدمت امام کاظم علیه السلام عرضه کردند که امام کاظم علیه السلام بر درستی پاسخ حضرت معصومه سلام الله عیلها تأکید کردند و بیان فرمودند« ابوها بفداها» یعنی پدر فدایش باد.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: در میان اهل بیت علیه السلام این جمله تنها درباره حضرت زهرا سلام الله عیلها از زبان رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیده شده است و پس از حضرت زهرا سلام الله علیها این جمله از زبان امام کاظم علیه السلام برای حضرت معصومه سلام الله علیها بیان شده است.

هجرت به ایران

حیدری مجد با بیان اینکه در خصوص علل مهاجرت حضرت معصومه سلام الله علیها به ایران روایت های زیادی وجود دارد و عده ای دعوت امام رضا علیه السلام، عده ای دعوت مأمون به دلیل ترس از افشاگری حضرت معصومه سلام الله علیها و روایتی دیگر نیز دیدار برادر را عامل این موضوع عنوان کرده اند، گفت: آنچه مسلم است این بوده که حضرت معصومه سلام الله علیها برای دیدار برادر عازم ایران شده اند و از آن جایی که در این دوران امام رضا علیه السلام تحت محافظت شدید مأمون بوده اند حضرت معصومه سلام الله علیها نمی توانسته به دلیل دعوت امام رضا علیه اسلام عازم ایران شود.

وی افزود: آنچه که مسلم است حضرت معصومه سلام الله علیها نیز مانند امام رضا علیه السلام مسیر هجرت اجباری ایشان را به مرو دنبال کرده و در تمام مسیر پیرامون جایگاه اهل بیت علیه السلام و حقیقت مسأله ولایتعهدی برای مردم  سخنرانی کردند و حقیقت جایگاه امامت را تبیین کردند که این موضوع نشان می دهد هدف از هجرت حضرت معصوم سلام الله علیها مسلما دفاع از مقام امامت و حمایت از امام معصوم علیه السلام بوده است زیرا با زیرکی مأمون شیعیان اندکی از حقیقت اقدامات مأمون آگاهی داشتند.

استاد حوزه علمیه خواهران اظهار کرد: در مسیر هجرت بیشتر برادران و خواهران حضرت معصومه سلام الله علیها ایشان را همراهی کرده و ایشان در مسیر هجرت جایگاهی همچون حضرت زینب سلام الله علیها داشتند و محارمشان ایشان را همچون نگینی دربر گرفته بودند.

تکرار واقعه عاشورا در سمنان

حیدری مجد با بیان اینکه در نزدیکی سمنان مأموران مأمون که از افشاگری های حضرت معصومه سلام الله به ستوه آمده بودند و در تعقیب حضرت معصومه سلام الله علیها بودند در نزدیکی سمنان به کاروان ایشان حمله کردند و عده زیادی از براداران و محارم ایشان را به شهادت رساندند و بعید نیست که حضرت معصومه سلام الله علیها مانند حضرت زینب سلام الله علیها صحنه ای مانند صحنه عاشورا را تجربه کرده باشند و در روایت ها یکی از دلایل رحلت شهادت گونه همین حمله و یا زهر دادن به حضرت معصومه سلام الله علیها عنوان شده است.

دلایل عدم ازدواج حضرت معصومه

وی افزود: برای همگان جای پرسش است که چرا حضرت معصومه سلام الله علیها ازدواج نکرده اند که باید دقت کرد که نه تنها ایشان بلکه دیگر دختران امام کاظم علیه السلام از آن جایی که مردانی هم کفو ایشان وجود نداشتند ازدواج نکردند.

همچنین رعب و وحشتی که دستگاه حکومتی عباسی علیه شیعیان و به خصوص امام کاظم علیه ااسلام و خاندان نبوت ایجاد کرده بود، می تواند از دیگر دلایل تجرد حضرت معصومه سلام الله علیها باشد.

شهادت و زیارتنامه

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه حضرت معصومه سلام الله علیها در تمام مدتی که در قم اقامت داشتند و بیدار بودند نیمی از وقت خود را به عبادت گذارنده و مدت باقی مانده را به نقل حدیث و بیان ویژگی های و فضایل ائمه معصوم علیه السلام برای همسران  و زنان اشعریان قم مشغول بودند، افزود: حضرت معصومه سلام الله علیها همچنین به پرسش های بانوان اشعری ساکن قم در زمینه های گوناگون پاسخ می دادند تا اینکه زمان رحلت ایشان فرا رسید و ایشان دار فانی را وداع گفتند.

حیدری مجد خاطر نشان کرد: در میان امام زادگان حضرت معصومه سلام الله عیلها از امام زادگانی است که زیارت مأثوره دارند و زیارتنامه ایشان از سوی سه امام معصوم یعنی امام جواد، امام رضا علیه السلام و امام صادق علیه السلام تعلیم داده شده و ثواب زیارت ایشان از سوی امام رضا علیه السلام و امام جواد علیه السلام برابر با بهشت و جواز بهشت عنوان شده است.

همچنین از آن جایی که حرم ایشان حرم اهل بیت علیه السلام است زیارت ایشان مانند این است که انسان به یکباره تمامی ائمه معصوم علیه السلام را زیارت کرده باشد.

نخستین معصوم زائر حرم حضرت معصوم سلام الله علیها

از جمله حوادث سال ۲۰۲ (ه.ق) این است كه بر اثر اختلافهایی كه در بغداد، پایتخت پیشین عباسیان، روی داد مأمون دستور صادر كرد به سوی بغداد حركت كنند و خود به همراه امام رضاعلیه السلام راه بغداد را در پیش گرفت و پس از سركوب آشوب به مرو بازگشت. از این روی، ممكن است عبور امام رضاعلیه السلام از قم در رفت و آمدی كه بین بغداد و مرو روی داد، انجام شده باشد. یكی از مؤرخان در این باره می نویسد: «حضرت رضاعلیه السلام وارد قم شد و مردم كه از ورود آن حضرت با خبر شده بودند، به  ملاقات آن حضرت می شتافتند و برای ضیافت ایشان بر یكدیگر پیشی می گرفتند، حضرت برای قطع خصومت فرمود: «ان الناقه ماموره» این شتر مأمور است و به هر كجا برود، همان جا منزل خواهیم كرد، شتر به حركت درآمد تا كنار خانه ای زانو زد.

صاحب آن خانه شب قبل از ورود آن حضرت در خواب دیده بود كه حضرت رضاعلیه السلام فردا میهمان او خواهد بود و چون رؤیای او به حقیقت پیوست در شگفت شد. آن خانه مورد توجه قرار گرفت و مردم به آن محل می آمدند و استفاده می بردند. امروز همان محل مدرسه شده است و اینك به «مدرسه رضویه» مشهور است و محل، به محله شاه خراسان معروف است.

بنابراین، چنین به نظر می رسد حضرت امام علی بن موسی الرضاعلیه السلام نخستین معصومی است كه به زیارت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها)آمده است.(g1)