به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله رضا استادی صبح امروز در همایش کتابخانه‌های تخصصی استان قم که در سالن همایش شهید مطهری پژوهشکده علامه طباطبایی برگزار شد، با اشاره به روند ایجاد کتابخانه‌های مختلف در استان قم اظهار کرد: کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) نخستین کتابخانه استان قم بوده است و بعد از این مجموعه دیگر کتابخانه‌ها در شهر قم فعالیت خود را دنبال کردند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه کتابداران کتابخانه‌ها در ارائه کتاب‌های به افراد باید به رده سنی آنها نیز توجه کنند، اضافه کرد: کتابداران باید به این موضوع توجه داشته باشند که باید کتاب خوب توسط مردم خوانده شود.

وی با بیان اینکه اکنون همایش‌های مختلفی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است، تصریح کرد: حجم این همایش‌ها در زمان‌های مختلف به میزانی افزایش می‌یابد که گاهی برگزاری آنها یک موضوع عادی می‌شود در حالی که هزینه‌هایی برای این برنامه‌ها می‌شود که امیدواریم بازده و بازخورد لازم را به دنبال داشته باشد.

آیت‌الله استادی از اهمیت شغل کتابداری یاد کرد و گفت: کتابدار شدن نیازمند علاقه و ویژگی‌های خاصی است چرا که کتابداران رسالت مهمی بر عهده دارند که باید به برترین شیوه این رسالت را دنبال کنند.

وی با تاکید بر اینکه کتاب های خطی باید گردهم‌آوری و در کتابخانه آستان قدس رضوی در اختیار افراد علاقمند قرار داده شود، تصریح کرد: این کتاب‌ها ارزش بسیاری دارند که نباید نسبت به آنها غافل باشیم.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: هرفردی باید رسالتی که بر عهده دارد را به شیوه مطلوب انجام دهد تا در دنیا به موفقیت و در آخرت به سعادت برسد.

وی خطاب به مسؤولان گفت: در هر مقام و پستی هستید باید صادقانه با مردم صحبت کنید چرا که اگر مردم درک کنند که درست با آنها صحبت می‌شود، کمتر انتقادها را مطرح می‌کنند در حالی که گاهی ارائه وعده‌های و آمارها نادرست سبب نارضایتی می‌شود.

آیت‌الله استادی با بیان اینکه کتابدار به عنوان یک فرد فرهنگی نباید کار غیرفرهنگی را انجام دهد، اظهار کرد: کتابدار به ویژه کتابداری که در شهر مقدس قم فعالیت دارد باید بهترین حجاب را داشته باشند و از هر کاری که در نظر مردم بد است پرهیز کند.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت کتابداران آقا در کتابخانه‌های برادران تاکید کرد و ادامه داد: اگر در کتابخانه‌های برادران شاهد حضور کتابداران خواهر هستیم باید مراقب باشیم تا این امر آسیب خاصی را به دنبال نداشته باشد.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه هر فردی باید در خانه خود و جامعه اسلامی رفتاری نیکو داشته باشد، عنوان کرد: رفتار و گفتار نادرست در خانواده تبلیغی ضد انقلاب و ضد مذهب است به همین علت هر فردی باید در خانه خود رفتار و گفتاری نیکو داشته باشد تا بتواند به نتیجه مورد نظر برسد.

وی با بیان اینکه بدون اخلاق مشکلات جامعه اسلامی رفع نمی‌شود، گفت: تا زمانی که اخلاق در جامعه درست نشود کارهای دیگر درست نمی‌شود، مراسمات جشن و عزاداری مطلوب و علیه آمریکا صحبت کردن از وظایف ماست اما اگر مسلمانان اخلاق اسلامی نداشته باشند مشکل رفع نمی‌شود.

آیت‌الله استادی با تاکید بر اینکه اکنون بسیاری از افراد در حوزه دشمن‌شناسی به جایگاه لازم رسیده‌اند، تصریح کرد: در برخی از عرصه‌ها نمونه هستیم اما در برخی دیگر از عرصه‌ها عقب مانده‌ایم و باید برای جبران کاستی‌ها فعالیت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: آمار چک‌های برگشتی بانک‌ها نشان می‌دهد که وضعیت کنونی کشور مطلوب نیست، هر چند مردم ایران خوبی‌های بسیاری دارند اما در برخی از قسمت‌ها با مشکلاتی روبرو هستیم که باید به دنبال رفع آنها باشیم.

آیت‌الله استادی با اشاره به اینکه بدون رفع مشکلات اخلاقی نمی‌توانیم به نتایج مورد نظر در جامعه اسلامی برسیم، گفت: اگر حلال و حرام اسلام را رعایت و اخلاق اسلامی را مورد توجه قرار دهیم می‌توانیم به افق‌های مورد نظر در جامعه اسلامی برسیم.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی تعاریف مشخصی دارد، گفت: نباید این تفکر را داشته باشیم که کتابخانه‌های تخصصی به ویژه حوزوی زیر نظر ارشاد است چرا که این کتابخانه‌ها توسط مجموعه مشخصی مدیریت می‌شود.(p1)