به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها ، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در نمازجمعه این هفته که در مصلی قدس شهر قم برگزار شد، بیان کرد: خداوند در قرآن‌کریم می‌فرماید؛ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ يَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقَانًا وَيُكَفِّرْ عَنْكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَيَغْفِرْ لَكُمْ وَاللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ، ای اهل ایمان، اگر خدا ترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد (یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید) و گناهان شما را بپوشاند و شما را بیامرزد که خدا دارای فضل و رحمت بزرگ است.

وی ادامه داد: در مبحث جریان شناسی عصر پیامبر اسلام به آیه ۹۸ سوره توبه رسیدیم که این آیه بیانگر رویکردهای برخی از بادیه‌نشینان درباره نفاق است.

آیت‌الله سعیدی‌گلپایگانی باتوجه به اهمیت شناخت جریان‌های فکری و اجتماعی افزود: شناخت جریان‌های مختلف در گستره تاریخ اسلام و عصر پیامبر، امری ضروری است، زیرا الگو پذیری انقلاب‌اسلامی از سیره عملی و نظری پیامبر گرامی اسلام، اهمیت آن را چند برابر می‌کند که بهترین منابع آن قرآن کریم و به‌خصوص سوره توبه خواهد بود.

آثار شناخت علل و شاخصه‌های فکری عصر پیامبر

وی با اشاره به اهمیت شناخت شاخصه‌های فکر عصر پیامبر ادامه داد: از آنجایی که امروزه شناخت این موضوع به تأثیر پذیری و عبرت‌گیری از دوران و عصر پیامبر کمک شایانی به جامعه امروزه خواهد کرد، شناخت شاخصه‌های فکری نیز همانند شناخت جریان‌های مختلف عصر پیامبر، امری واجب محسوب می‌شود.

امام‌جمعه قم باتوجه‌به بازتاب رفتار بادیه‌نشینان منافق عصر پیامبر در زمان امروز، اظهار کرد: از آنجایی که اسلام بادیه‌نشینان عقلی و قلبی نبود، همواره از پرداخت حقوق شرعی مانند زکات، خمس، مالیات و… واهمه داشتند و فرائضی مانند نماز را با رغبتی و بی‌میلی و از سوی اجبار امتثال می‌کردند و همیشه خواهان رویداد حوادث سخت و تلخ برای مسلمین بودند که از پرداخت حقوق شرعی و امتثال احکام الهی، شانه خالی کنند اما خداوند تمام این حوادث تلخ و سخت را برای خودشان رقم زد زیرا که إن الله سميع عليم.

قدرت تشخیص بر مبنای رعایت تقوا استوار است

وی افزود: اگر انسان تقوای الهی را رعایت کند خداوند بر وی قدرت تشخیص اعطا خواهد کرد اما این قدرت تشخیص در چه جهتی است؟ اول تشخیص بین حق و باطل، دوم تشخیص بین ایمان و کفر، سوم تشخیص بین هدایت و ضلالت، چهارم، تشخیص بین اطاعت و معصیت، پنجم تشخیص بین رضایت غضب الهی و مورد ششم تشخیص بین خط جریان صحیح و غلط که لازمه تمام این موارد بر پایه رعایت تقوا استوار است.

وظیفه خبرنگار، انعکاس رویداد‌های حقیقی جامعه است

آیت‌الله سعیدی‌ با اشاره به ۱۷ مردادماه به‌عنوان سالروز خبرنگار، بیان کرد: وظیفه خبرنگار منعکس‌کردن رویداد‌های حقیقی است که صلاحیت انعکاس و بازتاب در جامعه را دارا باشد.

وی ادامه داد: شاکله یک خبرنگار، داشتن علم، تجربه، جسارت، صداقت، دقت، بصیرت و امانت است که می‌تواند وی را در مسیرش موفق کند، در سرزمین‌های اشغالی بسیاری از خبرنگاران به دلیل داشتن تعهد در انعکاس وقایع حقیقی جامعه به درجه شهادت نائل می‌شوند.

رژیم صهیونیستی تاوان یاغی‌ گری‌های خود در منطقه را خواهد داد

امام‌جمعه قم ضمن اظهار ناراحتی مبنی به شهادت رسیدن اسماعیل‌ هنیه از رهبران تشکیلات خودگردان فلسطین و محکوم کردن جنایات تمام‌نشدنی رژیم‌صهیونیستی، مطرح کرد: اسلام هراسی، شیعه هراسی، ایران هراسی و ترور و تخریب، چهار مؤلفه رژیم پلید صهیونیستی برای پیکار با انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت است‌.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی بداند که اگر هر یک از رهبران جبهه مقاومت را به درجه شهادت برساند، شخص دیگری با قدرت و صلابت بیشتر برنامه نابودی اسرائیل را پیش می‌برد.

آیت‌الله سعیدی در پایان افزود: حملات قبلی جمهوری اسلامی ایران و محور مقاومت به رژیم‌صهیونیستی صرفا برای نمایش قدرت و اقتدار در نابودی آنان بود اما این بار به فرمایش مقام‌معظم‌رهبری هدف، خون خواهی است.

وی ابراز کرد: رژیم صهیونیستی تاوان یاغی‌گری‌های خود را خواهد داد زیرا که با دست خود زمینه مجازات سخت را برای خود رقم زد.