به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها، خداوند انسان را آزاد آفریده و با وجود اینکه خود خالق است اما هیچ مخلوقی را به زور و به اجبار به اطاعت و بندگی خود مجبور نکرده است و حتی در اختیار بندگی و مسیر غیر بندگی، انسان را آزاد خلق کرده است.

مهم ترین شاخصه انسان به عنوان خلیفه خداوند این است که با آزادی و اختیار در مسیر بندگی قدم بردارد و برای همین است که خداوند در قرآن کریم می فرماید انسان ها در انتخاب مسیر دین آزاد هستند ولی پس از انتخاب باید محکم و قوی در مسیر دین حرکت کنند چرا که کسی که مسیری را از روی اختیار، آزادی و عقلانیت انتخاب کرده باشد دیگر نیازی به بازگشت از آن راه نیست به همین علت بشر در انتخاب مسیر دین آزاد ولی پس از انتخاب مسیر دین باید ثابت قدم و مستحکم در مسیر آن قدم بردارد.

میل بشر به طغیان و سلطه بر دیگران

انسان مخلوقی است مرکب از شهوت، حب نفس و منفعت پرستی و از سوی دیگری ترکیبی است مرکب از انسانیت، وجدان و فطرت پاک و گاهی جمع این اضداد با یکدیگر از تعادل نفس آدمی خارج شده و با وسوسه شیطان، به سمتی می رود که رحم و مروت و معرفت و وجدان پاک را کنار می گذارد و حاضر می شود برای رسیدن به نفع به هر کاری دست بزند؛ حتی اگر آن اقدام نابودی دیگر انسان ها و به سلطگی کشاندن آنها باشد. اینچنین است که بشر طاغی زمانی که دیگر انسان ها حاضر به بردگی او می شوند چه از روی ترس و چه از روی ضعف در اقدامات خود و سقوط در چاه شیطان تا جایی پیش می رود که حتی مانند فرعون مردان را می کشد و زنان را زنده می گذارد و یا حتی خود را خدای دیگران می نامد و می گوید مرگ و زندگی در دستان اوست.

نور هدایت انسان را در مسیر مقاومت پیش می برد/ جهاد مقدس ترین واژه در ادبیات مقاومت ملل

خداوند برای هدایت انسان انبیای الهی را مبعوث کرده است و انبیای الهی به انسان ها آموخته اند که در مسیر وسوسه های شیطان و خواسته های نفس حرکت نکنند و از نفس اماره پیروی نکرده و در برابر زورگویان مقاومت کنند و حتی خداوند برای اینکه هیچ مخلوقی به خود اجازه طغیان و سروری و سلطنت به اجبار و از روی نفس پرستی را ندهد مقابله با زورگو و انسان های زیاده خواه را جهاد در راه خود معرفی کرده است. از همین جا بود که ندامت در مقابل ظلم ظالمان و زورگویان و انسان های منفعت پرست که بشر را به سلطگی می کشانند ارزشمند شد و جهاد مقدس ترین واژه در کتاب خدا و ادبیات مقاومت شد.

صدام و آرزوی خلق قادسیه دیگر

برای بشر جاهلی که خود را برتر از دیگر اقوام می دانست جنگ بسیار مهم بود و عرب جاهلی پس از انحرافی که در سقیفه ایجاد شد روز به روز در مسیر خودخواهی های خود پیش رفت تا جایی که خلفا در ظاهر و سلطنت طلبان مسلمان در باطن نه تنها جامعه اسلامی را تحت سلطه خود داشتند بلکه به دنبال سلطه بر امام معصوم نیز بودند و یزید در میان حاکمان مسلمان کار را تا جایی پیش برد که امام حسین(ع) را بخاطر بیعت با خود مجبور به مهاجرت از مدینه کرد و زمانی که دید امام حسین علیه السلام حاضر به پذیرش سلطه او نمی شود در صحرای کربلا بدترین حادثه تاریخ را رقم زد و امام معصوم‌را به فجیع ترین شکل ممکن ذبح و تکه تکه کرد ولی از خواسته خود کوتاه نیامد و این خصلت عرب جاهلی به بعضی از فرزندان شنیع آنها نیز منتقل شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری یک مرجع تقلید، صدام که به شدت با مراجع تقلید و علمای تشیع مشکل داشت وقتی حمایت و اجماع جهانی را با خود دید به بهانه اینکه ایرانی مسلمان نیست به یاد نبرد مسلمانان با یزدگرد سوم پادشاه ساسانی خسرو پرویز تصمیم به جنگ با ایران گرفت؛ اما یادش رفته بود که این بار یزدگرد سوم بر ایران حکومت نمی کند بلکه فرزندان زهرا بر ایران حاکمیت دارند که در اخلاق، مقاومت و مرام و مردانگی همچون حسین بن علی علیه السلام سرآمد دوران هستند و مرگ با عزت را به زندگی با ذلت ترجیح می دهند و این چنین شد که صدام جنگ‌را آغاز کرد.

اسیرانی که حتی در قفس آزاده بودند

چند صباحی که از جنگ تحمیلی گذشت صدام متوجه شد که این ایران، ایران زمان یزدگرد نیست و وقتی سربازان و ارتشیان عراقی نماز رزمندگان ایرانی و دین داری آنها را می دیدند دلیلی برای جنگ ندیده و از میدان جنگ فرار می کردند؛ صدام برای اینکه بتواند حقانیت خود را در جنگ اثبات کند دست به هر جنایتی می زد حتی اینکه مردم حلبچه را بمباران کند و به گردن ایران بیندازد و از آنجایی که صدام شنیده بود و متوجه شده بود اسرای عراقی در ایران نماز خوان و شیعه می شوند می خواست به هر شکلی که شده ابهت رزمندگان ایرانی را بشکند از اینکه به ایران تهمت کودک سرباز بزند تا حاضران بهانه دیگر ولی هر وقت صدام اسیر می گرفت با دیدن اسرا همواره تصمیم داشت به هر شکلی که شده با تحت فشار قرار دادن اسرای ایرانی به خواسته های خود برسد اما هیچ رزمنده نماز شب خوان ایرانی تسلیم خواسته های او نمی شد.

برای مثال روزی که ژنرال های عراقی یک نوجوان ایرانی را به اسارت گرفته بودند بعد از سه روز تشنگی در آستانه اذان زمانی که می خواهند با تشنگی نوجوان اسیر را مجبور به ابراز برائت از وطن و کشور و رهبرش کنند این نوجوان آب را از آنها می گیرد ولی با لب های تشنه و قدرت ایمان با وجود شدت تشنگی و حالت احتضار با آب وضو می گیرد تا به سرداران عراقی بفهماند که جبهه حق و باطل کجاست و به این ترتیب اگر چه اسرای ایرانی در قفس بودند اما در حقیقت آنها آزادگان در قفس بودند و ژنرال های عراقی و سربازانشان کسانی بودند که شاید در ظاهر آزاد بودند اما در حقیقت در قفس بودند.

آزادگان عالم در خیمه گاه حسینی هستند

آری امام حسین(ع) الگوی تمام انسان های آزاده عالم هستند و تمام اسیرانی که در دام دشمن گرفتارند در حقیقت در آزادگی و مقاومت در برابر ظالم الگوی آنها امام حسین(ع) است.

جنایت های بی شمار صدام علیه اسرای ایرانی/ قدرت ایمان اسرای ایرانی رژیم بعث را به زانو درآورد

صدام همچون داعش و اجداد یزیدی خود در زندان رژیم بعث فجیع ترین جنایت های را علیه اسرای ایرانی مرتکب  شد  تا ملت ایران را به زانو درآورد اما نیرو و قدرت ایمان اسرای ایرانی بود که در نهایت رژیم بعث را به زانو درآورد.

صدام اسرای ایرانی را برای روزهای طولانی آب و غذا نمی داد اما اسرای ایرانی روزه می گرفتند و مانند کوه اراده ستبر و آهنین داشتند حتی اگر نوجوان های کم سن و سال بودند.

صدام از زنان بی حجاب برای مصاحبه با اسرای ایرانی استفاده می کرد تا به اسرای ایرانی توهین کند اما نوجوان اسیر با گفتن این بیت شعر که ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب هست ؛ نقشه های صدام را نقش بر آب می کرد.

صدام اسرای ایرانی را در محیط های کوچک به تعداد زیاد نگه می داشت اما اسرای ایرانی برای نفس کشیدن از زیر در هم اسیر هم سلولی خود را با نهایت ایثار بر خود ترجیح می دانند و نه تنها کوچک بودن فضا موجب ایجاد کینه و دشمنی و اختلاف نمی شد بلکه آنچنان قلب های اسرای ایرانی بزرگ بود که حتی سلول انفرادی را به با قلبشان وسعتی به اندازه یک کشور می بخشیدند.

صدام برای اسرای ایرانی آهنگ های مستهجن می گذاشت؛ اما اسرای ایرانی در اسارت حافظ و قاری قرآن شدند و حتی خواندن و نوشتن آموختند و با سواد شدند.

اینچنین بود که اسرای ایرانی با قدرت ایمان خود حتی زمانی که صدام در آزمایشگاه های کارخانه های شیمیایی روی اسرای ایرانی وحشتناک ترین آزمایش ها را انجام می داد تا اثرات گازهای خردل و دیگر گازهای شیمیایی را ببیند اسرای ایرانی باز با قدرت ایمان خود به هر شکلی که بود به دشمن ضربه های کاری می زدند و همین اراده ستبر و مستحکم و قدرت ایمان بود که اسرای ایرانی را به آزادگان سرفراز امروز میهن اسلامی تبدیل کرد.

فاطمه قاسمی