به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، آیت‌الله سیدمحمد سعیدی ظهر امروز در دیدار جمعی از کارکنان موزه و مدیران فرهنگی آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه خداوند متعال در یکی از آیات قرآن کریم به صراحت از یک کار موزه‌ای سخن به میان می‌آورد، اظهار کرد: کعبه یکی از مهم‌ترین آثاری است که در قرآن مورد توجه قرار گرفته و در تعریف فرهنگ موزه قابل دقت است.

تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) اضافه کرد: مقام ابراهیم چیزی نیست جز یک اثر موزه‌ای، به همین علت باید بگوییم که نخستین موزه‌دار جهان هستی، خداوند متعال است.

وی با تاکید بر اینکه موزه بازتابی از فعالیت‌های انسان و محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی است، گفت: موزه سخن می‌گوید اما نه به زبان رایج دنیا، بلکه با زبانی که هر فردی با هر گویش و سوادی می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه در آیه ۹۷ سوره آل‌عمران از کعبه به عنوان مکانی برای همه مردم نام برده شده است، تصریح کرد: در گذشته درک و تلقی از مفهوم موزه متفاوت بود چرا که گذشتگان فقط به اهمیت نگهداری اشیای قدیمی توجه داشتند در حالی که مفهوم واقعی موزه غیر از این است.

وی مهم‌ترین هدف موزه‌ها را معرفی فلسفه اشیا و علل تولید این آثار دانست و عنوان کرد: با این تعریف موزه یک آموزشگاه، کلاس درس و مدرسه است و می‌تواند عامل جذب گردشگران و توریست‌ها باشد، هر چند این نگاه اقتضائات مشخصی نیز دارد؛ تعامل با دستگاه‌های دیگر در میزان تعریف شده و با توجه به قوانین و مقررات منطقی باید دنبال شود.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه داد و ستدد در موزه‌ها نیز باید به میزان متعارف دنبال شود، عنوان کرد: پدیده‌ها و آثار ارزشمند دزد و بدخواه نیز دارد، داعشی‌های منفور که بوی کثافت آنها منطقه و جهان را فراگرفته بود بسیاری از آثار باستانی را دزدید و خراب کردند.

وی عبرت‌آموزی را از دیگر اهداف ایجاد موزه‌ها برشمرد و ادامه داد: در قرآن کریم نسبت به عبرت‌آموزی تاکید فراوانی شده است، بر اساس آیه‌ای از قرآن جسد فرعون نیز یک اثر موزه‌ای است و باید از آن عبرت گرفته شود.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه آشنایی با فرهنگ و تمدن‌ها از دیگر اهداف موزه‌هاست، مطرح کرد: موزه‌ها تبیین کننده و مظهر ریشه‌ها و اصالت‌ها هستند، هر قومی که آثار ارزشمند بیشتری داشته باشند اصیل‌تر خواهند بود، آمریکایی که با کشتن سرخ‌پوست‌ها ایجاد شده است با ایجاد موزه گذشتگان، به بی‌ریشه بودن خود پی می‌برد.

وی با تاکید بر اینکه تشویق مردم به تمدن‌سازی و فرهنگ‌سازی باید مورد توجه موزه‌ها قرار گیرد، گفت: موزه‌ها پلی برای ایجاد ارتباط میان گذشته و حال هستند که اهمیت این موضوع در دین مبین اسلام نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

آیت‌الله سعیدی یادآور شد: موزه می‌تواند گردش در زمین، آشنایی با فلسفه و بررسی زندگی گذشتگان را به عنوان عوامل مهم الهی تحقق بخشد اما موزه در این مسیر باید به اهداف مورد نظر توجه لازم را داشته باشد و بر اساس آنها برنامه‌های خود را دنبال کند.(p1)