پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ یک تکه پارچه وقتی به بهترین الگو عرضه شود و به دست هنرمند خیاطی ماهر برش بخورد و دوخته شود و تبدیل به لباسی زیبا شود، این هنگام است که ارزش و قیمتش بالا میرود و فزونی می‌یابد. پارچه‌ای کم‌بها این مراحل را که طی می‌کند به کمال می‌رسد.
انسان هم از این دایره خارج نیست. همه انسان ها علاقه‌مند وصول به لذت وآرامش هستند و این دو میسر نمی‌شود مگر با رسیدن به کمال؛ در عالم دنیا هر آنچه بخواهد به کمال و غایت برسد باید الگویی موفق داشته باشد. اگر انسان بخواهد به کمال برسد باید خویشتن را بر الگویی کامل عرضه کند و اضافات و بیهودگی هایش را برش بزند و از خود دور کند. نفس را مانند الگو شکل دهد و تثبیت نماید. در این هنگام است که نفس آدمی قیمتی می‌شود. و ارزشی غیر قابل تصور پیدا می‌کند، قدسی می‌شود شود و ملکوتی، رنگ خدایی به خود می‌گیرد و خدا نما می‌شود.
خداوند متعال با قراردادن بهتری الگوها در مسیر بشر، صراط مستقیم را ظاهر ساخته. فقط باید دو مرحله را به خوبی پیگیری نماییم تا به سرمنزل مقصود برسیم. اولین قدم شناخت بهترین الگوها و گام دوم منطبق شدن و شبیه آن الگو شدن است. در این جا تنها از قدم اول باید گفت چرا که گام دوم به عمل و همت هر کسی بستگی دارد.
یکی از بهترین الگوها برای خدایی شدن که در این دوران جلوه های نوری و برکاتش عیون مؤمنین و خوبان عالم را منور ساخته، وجود پر نور حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است. شایط خطورات ذهنی این گونه بنماید که دخت بزرگوار حضرت موسی بن جعفر سلام الله علیهم فقط الگوی دخترانه‌ای برای دختران شیعه باشد اما حقیقت آن است که این وجود نورانی نه تنها بهترین الگو در زمینه عفت و حیا برای دختران و بانوان محترم که الگویی به غایت والا برای همه انسانها اعم از مرد و زن، دختر و پسر، شعیه و غیر شیعه… است. چراکه وقتی شخصیت عظیم و بلندمرتبه حضرت را مورد بررسی قرار میدهیم به این نتیجه مهم دست میابیم و خویشتن را ملزم میبینیم که باید همه ابعاد زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها را با دقت کامل بررسی کنیم، از مراتب نورانیت تا مرتبه علمی و عملی، عبادی، اخلاقی، در زمینه عفت و حیا و مراقبه در قبال نامحرم و غیره و غیره…
یک چشمه از رفعت و وقار و عظمت عفاف و مرتبه عالی علمی ایشان مربوط به زمان خردسالی حضرت است که چون خورشیدی در صفحات تاریخ تابان است. وقتی که عده‌ای از شیعیان با مکتوبه‌ای از سوالات سنگینی که علمای بلاد از پاسخ آنها درمانده بودند به جانب بیت رسالت، خانه آسمانی حضرت امام موسی بن جعفر علیهما السلام مشرف شدند اما امام زمانشان را نیافتند و دو غم بر قلبشان مستولی شد! یکی عدم توفیق زیارت امام و یکی هم آنهمه سوالات بی جواب… اما الطاف حق شامل حالشان بود. حضرت فاطمه معصومه که در آن وقت دختری خردسال اما با وقار و باحیا بودند از پس پرده تفضلی فرمودند و جواب سوالات سنگین علمی و اعتقادی و فقهی ایشان را مرقوم داشتند و در اوج حیا تحویلشان دادند تا قلب مراجعین را منور و مسیر عفت و حیا و پاکمنشی و علم را به همه آموزش داده باشند.
اتقوالله یعلمکم الله. متقی باشید خدا معلمتان می‌شود.
سید محسن یوسفی