به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم انصاری در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها خوش‌خلقی و خلق عظیم را مهم‌ترین شاخصه اخلاقی رسول خدا (ص) عنوان کرد، گفت: امام علی علیه السلام درباره خلق عظیم و سجایای اخلاقی حضرت رسول (ص) می‌فرمایند که انسان‌ها از توصیف سجایای اخلاقی حضرت رسول (ص) عاجز و ناتوان هستند.

وی افزود: امام علی علیه السلام خلق عظیم پیامبر (ص) را به این شکل توصیف کرده و می‌فرمایند «انسان اگر نعمت‌های خداوند را شماراش کند، هرگز نخواهد توانست آن را حساب کند و قرآن کریم درآیات خود می‌فرماید «بهره زندگی در دنیا و آخرت جز اندکی نیست: بنابراین زندگی دنیا که در نزد خداوند اندک است احاطه بر آن و شمارش آن ممکن نیست پس چگونه می‌توان به خلق‌وخوی پیامبر (ص) پی برد که خدای متعال درباره‌اش می‌فرماید «همانا تو دارای خوی بزرگ هستی».

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: امام علی علیه السلام در ادامه حدیث می‌فرمایند «خداوند خلق پیامبر (ص) را باصفت عظیم توصیف فرموده است و هرگاه نتوان چیز اندک (نعمت‌های دنیوی) را شمارش کرد پس چگونه می‌توان به شمارش چیزی که بزرگ است یعنی خلق‌وخوی پیامبر (ص) توانا شد».

انصاری حدیث امام علی علیه السلام را در باب پیامبر (ص) را بهترین کلام برای توصیف سجایای اخلاقی حضرت رسول (ص) عنوان کرد، گفت: مهم‌ترین شاخصه یک مسلمان این است که دارای اخلاق محمدی شود و رحمت و بخشندگی بی‌نظیر از شاخصه‌های اخلاق محمدی است.

وی افزود: در روایت‌ها بیان‌شده که رسول خدا (ص) به‌قدری بخشنده و کریم بودند که از صبح تا شب چیزی از مال دنیا و درهم و دینار در جیب مبارک خود باقی نمی‌گذاشتند نمی‌ماند و تمام پول خود را برای کمک به نیازمندان و گره‌گشایی از زندگی آن‌ها هزینه می‌کردند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: پیامبر (ص) نفس‌پرست نبود و به مال دنیا دل‌بستگی نداشت؛ به همین دلیل به بهره کم از دنیا قناعت می‌کرد و پول مازاد بر هزینه‌های ضروری زندگی خود را برای کمک به نیازمندان و گره‌گشایی از کار مردم هزینه می‌کرد.

انصاری بابیان اینکه زندگی حضرت رسول (ص) از تمامی مردم دورانشان ساده‌تر بود، گفت: ساده زیستی سیره حضرت رسول (ص) برای توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی در جامعه اسلامی بود و به‌این‌ترتیب مردم میان خود و پیامبر (ص) احساس تبعیض و فاصله طبقاتی نداشتند.

وی افزود: با توجه شرایط کنونی جامعه امروز ساده زیستی حضرت رسول (ص) باید الگوی زندگی و عمل مسئولان قرار گیرد تا مردم میان خود و مسئولان شکاف احساس نکند زیرا وجود شکاف میان مردم و مسئولان موجب سوءاستفاده دشمنان و ناکارآمدی نظام می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: اگر ساده زیستی و کرامت رسول خدا (ص) و اکتفا به ضروریات زندگی سیره مردم امروز قرار گیرد نه‌تنها تورم و تحریم بر اقتصاد کشور اثرگذار نخواهد بود بلکه با حذف کالا و زندگی تجملی زمینه رونق تولید، اشتغال‌زایی و کاهش فاصله طبقاتی در کشور فراهم خواهد شد.(p2)