به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، محمد جعفری عصر امروز در مراسم رونمایی از کتاب «المبدی» که در سالن حضرت خدیجه(س) کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های علمی نظام مقدس جمهوری اسلامی دست‌یابی به افق‌های فقه حکومتی است، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها به اهمیت تولید علوم انسانی اسلامی اشاره داشتند؛ چراکه در حوزه علوم انسانی شاهد نبود ثبات و قوای واحد نظریه‌های موردنیاز هستیم به همین علت برخی از مباحث ازجمله نظریه‌های متکی بر نسبیت مطرح می‌شود.

وی از انقلاب اسلامی ایران به‌عنوان برهم‌زننده معادلات علمی نظام سلطه نام برد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی در تاریک‌ترین لحظات تاریخ علم ظهور و هویت اصیل علم را زنده کرد.

نویسنده کتاب «المبدی» با تأکید بر اینکه این کتاب ازنظر عنوان و چارچوب نسبت به دیگر تألیف‌های عصر حاضر متفاوت است، مطرح کرد: این کتاب به ده‌ها تن از شخصیت‌های حوزوی و دانشگاهی ارائه و تاکنون مقدماتی نیز برای آن نوشته‌شده که در این ویراست از آن‌ها استفاده نکرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: در این اثر به دنبال این هستیم تا هویت پوشالی که نظریه نسبیت مطرح می‌کند را برطرف کنیم، به‌عنوان نمونه زبان هویتی علمی است که از سوی خداوند متعال به بشریت آموخته‌شده و هویت واحدی است که در گویش‌های مختلف ظاهرشده است؛ این در حالی است که نسبیت هویتی متفاوت را به دانشجویان عرضه کرده است.

جعفری بابیان اینکه  اخفای هویت توحیدی زبان از سوی نظام نظری فلسفه غرب زمینه عقب‌افتادگی حقیقت علم شده است، مطرح کرد: هرچند فنّاوری‌های ظاهری دانش‌های روز را توسعه داده اما همچنان بشر تاکنون نتوانسته در عرصه توسعه علم به شیوه مطلوب عمل کند و پا را از ساحت محصور خود فراتر بگذارد؛ بر این اساس اینکه توسعه دانش را توسعه علم بدانیم اشتباه است.

وی خاطرنشان کرد: در کتاب «المبدی» به نظریه‌های فقه زبان و ادبیات معیار و همچنین رده‌بندی نوین علم از منظر دین مبین اسلام پرداخته‌شده است که در ظاهر هویت این نظریه‌ها نوین است اما در حقیقت تلاشی که برای اثبات این نظریه‌ها صورت گرفته در راستای معرفی توحید کتاب علم است؛ بر این اساس نمی‌توانیم اقتصاد، سیاست و فرهنگ را به‌عنوان علم تلقی کنیم.

جعفری طراحی الگوی نظام دینی را از مهم‌ترین دستاوردهای کتاب «المبدی» برشمرد و اظهار کرد: ۴۰۸ صفحه‌ای که در جلد نخست به زبان فارسی منتشرشده یک مقدمه‌ای برای الگوی نظام دینی است و این یکی از اساسی‌ترین دغدغه‌های رهبری است که نظام ایران با تکیه‌بر دانشمندان بتواند الگوی نظام واحد اسلامی را ترجمه کند و به‌عنوان یک الگوی کاربردی در تاریخ به ثبت برساند و این الگو مهم‌ترین موضوعی است که در این کتاب موردبررسی قرارگرفته است.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: حوزه‌های علمیه همانند گذشته درس‌های سنتی و دانشگاه‌ها نیز مبانی علوم غربی ترجمه‌شده را دنبال می‌کنند و در نتیجه جامعه دینی با کنش‌های متقابل دانشجو در برابر زی طلبگی روبرو می‌شود و هرروزه شاهد رخدادهای جدید در جامعه هستیم ؛ این در حالی است که انقلاب اسلامی هویت معادلات علمی دنیا را تغییر داده است و جهان غرب از این هویت انقلاب هراس دارد.

وی اضافه کرد: اکنون دنیای غرب به این رسیده است که علم را به بهانه تخصصی کردن باید تکه‌تکه کرد درحالی‌که اساس این تفکر که «نمی‌توانیم حکیم و افرادی همه‌چیزدان داشته باشیم نادرست است.» و تکه‌تکه کردن علم زمینه سکولاریسم اندیشه خواهد شد.

جعفری بابیان اینکه کتاب «المبدی» کشنده‌ترین فتنه‌های آخرالزمان را فتنه‌های علمی می‌داند، عنوان کرد: در فتنه‌های علمی نخبگان و اهالی قلم مورد هدف قرار می‌گیرد و درنتیجه نیز ملت‌ها به دنبال نخبگان دچار لغزش و انحراف می‌شوند.

وی ادامه داد: در نظام واحد و توحیدی اسلام نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و… نداریم و نمی‌توانیم بگوییم که در هر یک از این حوزه‌ها فقیهی جداگانه داریم؛ بر این اساس توجه به اصالت این مسئله یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که موردبحث قرارگرفته و  می‌تواند در سلامت آینده نظام اسلامی به معنای هویت حقیقی آن تأثیر جدی داشته باشد.

جعفری بابیان اینکه زبان دیپلماسی جهان اسلام عربی معیار است، گفت: اکنون ویراست جلد دوم کتاب «المبدی» تمام‌شده و اوایل سال آینده به زبان عربی منتشر می‌شود، این کتاب در هزار ۲۵۰ صفحه اثبات دو نظریه را دنبال می‌کند.

نویسنده کتاب «المبدی» خاطرنشان کرد: هویت این کتاب جدای از نویسنده است چراکه این کتاب، حقیقتی است که گردوغبار تاریخ روی آن نشسته بود و فقط مقداری تمرکز و دقت هزینه اعلان آن به عرصه علمی جهان اسلام بود.

وی اضافه کرد: کلیت کتاب «المبدی» نزدیک به ۱۴ جلد درنظر گرفته‌شده که با ۱۱ هزار صفحه در پنج جلد کتاب گنجانده می‌شود؛ بر این اساس در مبادی به اساسی‌ترین سؤالات فقه حکومتی پاسخ داده می‌شود.