پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: از همه جان‌سوزتر، غم عظیم کربلا است… داغ هجده یوسف بی‌سر در یک عصر خون‌بار… یک‌طرف آرام کردن هشتادوچهار زن و کودک داغ‌دار ازیک‌طرف و حالا در این شرایط پرستاری از امام زین‌العابدین یعنی امام زمان بعد از حضرت اباعبدالله… چه سخنی باقی می‌ماند؟
اینجاست که حضرت زینب را نه برای پرستاران که برای تمام فداکاران عالم به‌عنوان اسوه‌ای بی‌نظیر معرفی نمود…
حضرت زینب کبرا سلام‌الله علیها، آن ستاره درخشان است که در آسمان علم و تقوی در تلالویی منحصربه‌فرد، آسمان ولایت را به نور خود مزین نموده و تمام فضائل را از عصمت الله الاعظم حضرت زهرای مرضیه به یادگار برده است به‌گونه‌ای که شایستگی محرمیت بر اسرار الله را دارا گشت.
…وجهه‌ی والا و زیبای حضرت زینب سلام‌الله علیها، زینت خانه دل پدر و فخر عالم هستی است. ایشان سلاله‌ی مطهر آسمان نبوت و ثمری از شجره طیبه امامت و از خاندان عصمت و طهارت هستند.
ستاره تابان عمر بابرکت ایشان در پنجم جمادی‌الاول در آسمان مدینه طلوع کرد. بانوی بلندمرتبه و فداکاری که روز میلادشان فخر تمام عالم است و در میان تمام اصناف، پرستاران، این سفید پوشان پر از رأفت و مهربانی از این افتخار سهم بیشتری گرفتند.
آری از سیره‌های نیکوی حضرتش، پرستاری و دستگیری ایشان از حال بیمار بود. این بانوی والامقام در طول تاریخ زندگی پربار خویش سختی‌ها و مرارت‌های خاصی کشیدند. روزگاری شرایط اقتضا ‌نمود که ایشان در سن طفولیت پرستاری از مادر بزرگوار خویش کنند و روزگاری دیگر در ماجرای ضربت خوردن مولای عدل و عدالت حضرت علی علیه‌السلام، پرستار پدر باشند و چندی بعد، در زمان مسمومیت مظلوم آل طاها، حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام برادر گران‌قدر خویش، مسئولیت پرستاری ایشان را به عهده بگیرند.
اما از همه جان‌سوزتر، غم عظیم کربلا است… داغ هجده یوسف بی‌سر در یک عصر خون‌بار… یک‌طرف آرام کردن هشتادوچهار زن و کودک داغ‌دار ازیک‌طرف و حالا در این شرایط پرستاری از امام زمان بعد از حضرت اباعبدالله، امام زین‌العابدین علیه السلام… چه سخنی باقی می‌ماند؟
اینجاست که باید حضرت زینب را نه برای پرستاران که برای تمام فداکاران عالم به‌عنوان اسوه‌ای بی‌نظیر معرفی نمود.
اما این بانوی فاضله در دیگر ابعاد شخصیتی نیز هم‌طراز معصومین بودند. نگاهی به القاب حضرتش اندکی پرده از جلوه‌های دیگر وجود آن نور پاک برمی‌دارد. عقیله بنی‌هاشم، عارفه، فاضله، کامله، عابد آل علی… همه و همه القابی هستند که این بانو بر آن شهره بودند. و در میان القاب یکی از همه سوزناک‌تر است… ام‌المصائب!
بااین‌وجود ایشان در مقام همسری، زوجی شایسته برای همسر خویش عبدالله بن جعفر و مادری نمونه برای فرزندان بودند.
در فضائل و مناقب حضرت باید اشاره کرد که ایشان در سخنوری تداعی کننده فرمایشات امیر بیان در ذهن مخاطبان بودند که این‌همه میراثی از مولای عارفان و متقیان بود. خطبه‌های حضرت زینب سلام‌الله علیها در مجلس یزید کفرپیشه ‌شباهت عجیبی به خطبه‌های مولای عارفان حضرت علی علیه‌السلام و خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها داشت.
از دیگر فضائل ایشان مفسر قرآن بودن حضرت زینب سلام‌الله علیها هست. ایشان در زمان حیات پدر بزرگوارشان حضرت علی علیه‌السلام در کوفه برای زنان مجالس تفسیر قرآن داشتند.
آری در وصف مقام والای حضرت زینب سلام‌الله علیها باید گفت که حضرت امانت‌دار عاشوراست. و اگر نبود دلاوری‌ها و صبوری‌ها و مرارت‌ها و خطبه‌های دشمن‌شکن حضرت زینب سلام‌الله علیها، کربلا در کربلا می‌ماند.
…و چه زیبا بود عبادت‌های حضرت در نماز شب؛ خصوصاً آن نماز شب در شام عاشورا و آن مقام والای تسلیم و رضای حضرتش که حتی در آن اوج سختی و مرارت و مصائب، ذره‌ای از اوج بندگی و عبادت‌ و خلوت‌ شبانه با خالق نکاست چراکه زندگی ایشان به زیباترین رنگ هستی که همانا رنگ الهی است مزین شده بود.
و زیباترین جلوه این تسلیم و رضا، جمله زیبای «ما رایت الا جمیلا» در مجلس یزید ملعون بود؛ که درواقع تیر خلاص بر پیکر پوسیده حکومت سراسر ظلم آن ملعون به شمار می‌رفت.
…اما اینک این مائیم و این رسالت ادامه دادن راه بانوی صبر و مقاومت، بانوی عفاف و حجاب!
آری مائیم و رسالتی که بر دوشمان است… و به‌راستی ما چگونه‌ایم؟
آیا ما نیز در آزمونهای الهی، در امتحان ارزش‌ها سرافراز و سربلندیم؟
و یا با تلنگری پای دلمان می‌لغزد و هوای نفس‌ را بر خدای دل ترجیح می‌دهیم؟
چه خوب است اگر در محضر بانوی دو سرا حضرت زینب کبرا با حضرتش عهد ببندیم و بر سر پیمان خویش تا تمام تاریخ بمانیم که بدانیم ما امانت‌داران قیام حسینی هستیم… که یادمان باشد به زندگی‌هایمان رنگی الهی بزنیم، حسینی زندگی کنیم و حسینی بمیریم.
حسینی خرم‌آبادی