به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، واحد فرهنگی خواهران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در هر فصل اقدام به برگزاری کلاس‌های معارفی در رشته‌های مختلف معارفی برای بانوان و بعضاً برداران می‌کند.

این کلاس‌های معارفی به دو دسته کلاس‌های حضور آزاد و ثبت نامی تقسیم می‌شوند که کلاس‌های حضور آزاد رایگان بوده و عموم علاقه‌مندان می‌توانند در این کلاس‌ها حضور داشته باشند.

کلاس‌های معارفی حضور آزاد و رایگان

کلاس‌های معارفی حضور آزاد که درترم جدید برای خواهران و برداران برگزار می‌شود به شرح ذیل است:

کلاس معارفی باور زلال (اعتقادات شیعه): این کلاس معارفی در روزهای  شنبه، یکشنبه، دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در مدرس ۵ ویژه خواهران و برداران با تدریس حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا محمدی برگزار می‌شود.

کلاس تفسیر ترتیبی جز ۱۰ به بعد: حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد فقیهی از شنبه تا چهارشنبه در این کلاس معارفی نکات تفسیری اجزاء قرآن کریم را بیان می‌کنند و این کلاس از ساعت ۸ تا ۹ صبح در مدرس ۵ برگزار می‌شود(خواهران و برادران)

کلاس تفسیر موضوعی: این کلاس معارفی از ۱۶ بهمن ماه در روزهای دوشنبه رأس ساعت ۱۴:۴۵ تا ۱۶ در مدرس ۷ با تدریس حجت الاسلام والمسلمین مدبری برگزار خواهد شد و حجت الاسلام و المسلمین مدبری در این کلاس معارفی به شرح آیات مرتبط با قیامت خواهند پرداخت.

اخلاق محمدی: این کلاس ویژه خواهران است و خانم انصاری از اساتید برجسته جامعه الزهرا(س) درس هایی از اخلاق را برای بانوان بیان خواهند و این کلاس هر سه شنبه از ساعت ۱۱ تا ۱۲:۱۵ در مدرس ۷ برگزار خواهد شد و شروع این کلاس معارفی جذاب از ۱۷ بهمن ماه است.

معارف کریمه (شرح زیارت حضرت معصومه سلام‌الله علیها): این کلاس یکی از جدیدترین کلاس‌های معارفی برنامه‌ریزی‌شده از سوی واحد فرهنگی خواهران درترم جدید است که با تدریس آیت‌الله سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در روزهای دوشنبه رأس ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در مدرس ۵ برگزار می‌شود.

کلاس‌های معارفی‌ترم جدید واحد فرهنگی خواهران در رشته تفسیر

کلاس تفسیر ترتیبی ( سوره بقره) ویژه حفاظ: تدریس این کلاس را خانم زین العابدینی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران بر عهده دارند و این کلاس در روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت ۸ تا  ۹:۳۰ دقیقه در مدرس ۶ برگزار می‌شود در این کلاس بر پایه تفسیر المیزان و سایر تفاسیر معارف قرآنی برای حفاظ و فارغ‌التحصیلان رشته ترجمه و مفاهیم بیان می‌شود، شروع این کلاس از ۱۴ بهمن‌ماه بوده و در این ترم ثبت‌نام ندارد.

کلاس تفسیر تکمیلی (۵ جز اول): این کلاس نیز ویژه حفاظ و فارغ‌التحصیلان رشته ترجمه و مفاهیم بوده و تدریس این کلاس را خانم زین العابدینی بر عهده دارند تاریخ شروع این کلاس ۱۵ بهمن بوده و در روزهای یکشنبه و چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۹:۳۰ دقیقه در مدرس ۶ برگزار می‌شود، این کلاس درترم جاری ثبت‌نام نخواهد داشت.

کلاس تفسیر ترتیبی (جز ۱۶ نیمه دوم قرآن): حجت‌الاسلام‌والمسلمین قاسمی در این کلاس معارفی بر پایه تفسیر المیزان نکات تفسیری سوره‌های نیمه دوم قرآن کریم یا همان جز ۱۶ را بیان می‌کنند این کلاس سه شنبه‌ها و چهارشنبه‌ها از ساعت ۱۳ تا ۱۵ در مدرس ۶ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کلاس تفسیر سور منتخب: در این کلاس همانطور که از عنوان آن پیداست نکات تفسیری سور منتخب(ادامه سوره یس) تبیین شده و تدریس این کلاس را استاد بهرامپور برعهده دارند، این کلاس روزهای سه شنبه و چهارشنبه از ساعت ۸تا۹:۳۰ دقیقه در مدرس ۷ برگزار می شود، این کلاس معارفی از ۷ بهمن ماه آغاز به کار کرده است.

کلاس تدبر در قرآن: در این کلاس حجت الاسلام صبوحی شرح کاربردی آیات جز ۲۹ قرآن کریم را بیان خواهند و این کلاس از ۲۰ بهمن ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۲ روزهای پنجشنبه در مدرس ۵ برگزار می شود.

کلاس معارفی مکارم خوبان: در این کلاس سعی می شود آموزه های زندگی به استناد صحیفه سجادیه امام سجاد علیه السلام و با محوریت شرح دعای مکارم اخلاق برای بانوان حاضر در کلاس بیان شود، این کلاس روزهای دوشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۴۵ به میزبانی مدرس ۷ با تدریس خانم محمد رضایی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران خواهد بود.

کلاس های نهج البلاغ

کلاس شرح موضوعی نهج‌البلاغه: حجت‌الاسلام‌والمسلمین مهدوی ارفع در قالب این کلاس معارف نهج‌البلاغه را با رویکرد موضوعی برای حاضران در کلاس به نقل از مولا امیرالمومنین علیه‌السلام بیان خواهند کرد، این کلاس سه شنبه‌ها ساعت ۹:۴۵ تا ۱۱ در مدرس ۷ برگزار می‌شود همچنین این کلاس معارفی مصادف با ۱۷ بهمن آغاز به کار می‌کند.

کلاس اخلاق در نهج‌البلاغه: این کلاس بر محور شرح خطبه متقین و به این مباحث تهذیب نفس به استناد احادیث و کلام امام علی علیه‌السلام برگزار می‌شود و تدریس این کلاس را خانم رییس میرزایی بر عهده داشته و این کلاس در روزهای چهار شنبه از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۱۴۵ در مدرس ۷ برگزار می‌شود و شروع این دوره از ۱۸ بهمن‌ماه خواهد بود.

کلاس فضای مجازی

کلاس چالش‌های عصر رسانه (سواد رسانه‌ای در خانواده): این کلاس ویژه مربیان و مادران بوده و با تدریس حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالهی مسئول مرکز مانیتورینگ رصد شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان در روزهای چهارشنبه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۳۰ در مدرس ۵ برگزار می‌شود این دوره از ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری فعالیت خود را شروع می‌کند.

کلاس‌های تربیت دینی فرزند

تربیت کودک ( ویژه مادران و مربیان): این کلاس با تدریس آقای عباسی نیا خواهد بود و در آن مادران با ویژگی‌ها عاطفی و شناختی و حرکتی کودکان آشنا می‌شوند و افزایش آگاهی نسبت به علل ناسازگاری، بیش فعالی، فرآیند اعتمادبه‌نفس در کودک، حس استقلال، نقش بازی در تربیت کودک، فرآیند خواب در کودکان و راهکارهای پر کردن اوقات فراغت کودکان از دیگر مباحثی است که مادران در این کلاس فرامی‌گیرند این کلاس از ۱۴ بهمن ما در مدرس ۷ شروع‌شده و در روزهای شنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۱:۳۰ دقیقه برگزار می‌شود.

کلاس تربیت دینی نوجوان: این کلاس ویژه مادران و مربیان است و بیان تحولات جنسی، جسمی، شناختی و اخلاقی در دروان نوجوانی، آشنایی با نیازهای روانی دوران نوجوانی، انحرافات و تبیین عوامل خودکشی، پرخاشگری و اعتیاد در دوران نوجوانی از مهم‌ترین سرفصل‌هایی است که در این کلاس طرح می‌شود؛ این کلاس روزهای چهارشنبه از ساعت ۹:۴۵ تا ۱۱:۱۵ با تدریس آقای عباسی نیا از ۱۸ بهمن‌ماه آغاز خواهد شد.

کلاس‌های آیین همسرداری

آیین همسرداری با هدف بیان مهارت‌های ارتباطی همسران با یکدیگر و تبیین روش مدیریت ارتباط با همسر با تدریس حجت حجت الاسلام والمسلمین جدیری از ۱۴ بهمن ماه در مدرس ۵ رأس ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۴۵ دقیقه روزهای شنبه برگزار می‌شود.

کلاس روابط زوجین: این کلاس ویژه متأهلان بوده و با تدریس خانم مظفری از اساتید حوزه علمیه از ۱۵ بهمن‌ماه آغاز به کار خواهد کرد، این کلاس یکشنبه‌ها ساعت ۹:۴۵ دقیقه تا ۱۱ در مدرس ۶ برقرار است.

کارگاه وسواس خانم بیگدلی نیز روزهای دوشنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ در مدرس ۵ از ۱۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

کلاس‌های احکام

کلاس احکام ترتیبی (بلندمدت): پیش‌شرط حضور در این کلاس دارا بودن مدرک تحصیلی دیپلم است و بانوان در این کلاس از سوی خانم تاجریان با احکام شرعی آشنا می‌شوند، زمان برگزاری این کلاس روزهای سه شنبه از ساعت ۹:۳۰ دقیقه تا ۱۱ است.

کلاس احکام ترتیبی (کوتاه‌مدت) این کلاس بدون پیش‌شرط مدرک تحصیلی است و خانم روحانی در روزهای یکشنبه از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۰:۴۵ احکام فقهی به غیر از احکام فقهی بانوان را برای حاضران در جلسه تبیین خواهند کرد.

کلاس احکام بانوان: در این کلاس احکام بانوان (دماء ثلاثه) از سوی خانم طلابیان در روزهای دوشنبه رأس ساعت ۸ تا ۹:۳۰ دقیقه برای بانوان بیان خواهد شد، این دوره از ۱۶ بهمن‌ماه آغاز می‌شود.

کلاس سبک زندگی اهل‌بیت علیه‌السلام: در این کلاس سعی می‌شود به استناد کتاب نهج الفصاحه سیره و سبک زندگی اهل‌بیت علیه‌السلام از سوی خانم مجیدی برای بانوان تبیین شود و این کلاس که بیانگر آداب زندگی در کلام اهل‌بیت علیه‌السلام است در روزهای یکشنبه از ساعت ۸ تا ۹:۱۵ در مدرس ۷ برگزار خواهد شد.

کلاس‌های مهدویت

کلاس مهدویت مقدماتی: کتاب نگین (۱ و ۲) با محوریت امام زمان‌شناسی در این کلاس از سوی خانم سوری در روزهای دوشنبه و سه شنبه تدریس می‌شود و مکان و زمان برگزاری این کلاس از ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ در مدرس ۶ شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها است.

کلاس مهدویت تکمیلی ( درسنامه ۳ و ۴): این کلاس بدون پیش‌نیاز بوده و خانم ضیایی تبار مباحث تکمیلی مهدویت را در این کلاس تدریس خواهند کرد و این کلاس از ۱۶ بهمن‌ماه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

کلاس مادرانه‌ها: در این کلاس مباحث تربیت فرزند با رویکرد مشاوره از سوی خانم شاه جعفری در نخستین ساعت روز پنج شنبه یعنی ساعت ۸ تا ۹: ۱۵ در مدرس ۵ تدریس  خواه شد و این کلاس در ۱۹ بهمن میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کلاس شیوه زندگی و بندگی: شیوه زندگی و بندگی از کلاس‌هایی است که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسلم گریوانی در آن پیرامون ارتباط با خود، خدا و دیگران صحبت می‌کنند و این کلاس روزهای دوشنبه از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۳۰ در مدرس ۵ برگزار می‌شود.

کلاس‌های آیین تندرستی در اسلام

همچنین مجموعه کلاس‌های آیین تندرستی در  اسلام در سه سطح از سوی حجج‌الاسلام اخوان، لطفی، نظری و دکتر آیت با هدف بیان آداب اسلامی و روش‌های تشخیص و درمان بیماری‌ها در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها برگزار می‌شود که آشنایی با روش‌های مزاج شناسی، اصلاح تغذیه، انواع حجامت و روش‌های تشخیص بیماری از مباحث تخصصی است که در این کلاس‌ها مطرح می‌شود.

این کلاس‌ها از ۱۵ و ۱۷ بهمن‌ماه در مدرس ۵ آغاز به کار خواهد.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای اطلاع از نحوه ثبت‌نام در کلاس‌ها و کسب آگاهی بیشتر در این زمینه می‌توانند با شماره‌های ۳۷۱۷۵۵۱۵ تماس حاصل نمایند.