به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، در موزه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) علاوه بر قرآن‌های خطی، انواع مسکوکات، آثار فلزی، نقاشی، ظروف سفالینه، انواع کاشی، قالی و قالیچه‌های دستباف، پارچه‌های دستباف، خاتم‌کاری و منبت‌کاری، مجموعه بسیار زیبایی از تابلوهای خط و تذهیب نیز وجود دارد که این تابلوها به چهار گروه تقسیم‌بندی می‌شوند.
گروه نخست تابلوهای خط و تذهیب با موضوع قرآنی هستند که برخی از آن‌ها دارای تذهیب دوره‌های قبل و برخی فاقد تذهیب بوده اما برخی نیز  در کارگاه هنری آستان مقدس ترمیم و تذهیب شده‌اند، این تابلوها به خط محقق، ثلث و نسخ نوشته‌شده و متعلق به دوره سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی و قاجاری است.
در این مجموعه تابلوها، آثاری از خوشنویسان معروف دوره‌های قبل ازجمله زین‌العابدین قزوینی، دیوان علی شیرازی، مجدالادبا از هنرمندان دوره قاجاری و محمد هاشم از خوشنویسان عصر زندیه به چشم می‌خورد.
گروه دوم تابلوهای قطعه‌سازی خط و تذهیب هستند که شامل قطعات و تکه‌های ناقص و پراکنده قرآنی بوده  که به دوره‌های مختلف اسلامی تعلق دارند، این تکه‌ها و قطعات متفاوت و مختلف فقط به‌منظور حفظ و نگه‌داری به شیوه‌ای بسیار زیبا و هنرمندانه ضمن مرمت و بازسازی در یک تابلو‌ کنار یکدیگر قرارگرفته و تذهیب و تزیین شده‌اند و به همین روش تعداد قابل‌توجهی تابلوی زیبا با انواع خطوط کوفی، محقق، ثلث و نسخ ساخته‌شده است.

در این نمونه‌ آثار در یک تابلو  تکه‌های مختلف متنوعی از قرآن با خطوط مختلف و از دوره‌های متفاوت مشاهده می‌شود که با جدول‌کشی، تذهیب و قطعه‌سازی به یکدیگر متصل و ‌تزیین شده‌اند.

سومین گروه تابلوهای خط و تذهیب موجود در موزه آستان مقدس زیارت‌نامه‌ها هستند که در این قسمت انواع زیارت‌نامه‌ها به شکل تابلوهای بسیار زیبا وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به زیارت‌نامه‌های حضرت معصومه سلام‌الله علیها، امین‌الله، عاشورا، حضرت امیر علیه‌السلام، تعدادی زیارت‌نامه طوماری که طول یکی از آن‌ها به ۳۴۰ سانتی‌متر و عرض آن به ۱۲ سانتی‌متر و  برخی از این نمونه‌ها که در دوره قاجاریه روی پارچه نوشته‌شده است اشاره کرد.

گفتنی است، یک تابلو زیارت‌نامه حضرت معصومه علیها السلام در ابعاد بزرگ و بسیار زیبا نیز در سال‌های دهه ۱۳۷۰ آماده‌شده که کار تذهیب و تزیین آن توسط استاد اردشیر مجرد تاکستانی اجراشده است، این زیارت‌نامه به خط نسخ و توسط استاد سید جعفر حجت کشفی نوشته‌شده است.

تابلوهای خط و تذهیب جدید و معاصر چهارمین و آخرین گروه تابلوهای موزه آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها هستند که همه آثار این گروه محصول کارگاه هنری آستان مقدس در دهه‌های ۷۰ و ۸۰  است و شامل تابلوهای زیارت‌نامه حضرت معصومه سلام‌الله علیها، آیات قرآنی، احادیث و روایات امامان و معصومین علیه‌السلام و نیز اشعاری زیبا از شاعران بزرگ کشور ازجمله فردوسی، سعدی و ‌حافظ  است که به خطوط نسخ، ثلث، دیوانی و نستعلیق توسط اساتید جواد سبتی، سید محمد حسینی موحد، علی شیرازی، علی سبتی، سید جعفر کشفی و سید محسن کشفی نوشته و به زیبایی هرچه تمام‌تر تذهیب و تزیین شده است.

همچنین در بین تابلو‌های موزه آثاری به خط استاد امیرعاملی با تذهیب استاد رامین مرآتی، عاطفه چراغی  و فاطمه مربوط وجود دارد، تعداد زیادی از قطعات‌خوشنویسی موزه  توسط  اساتیدی ازجمله اردشیر مجرد تاکستانی، مسعود هنرکار، سید حسین نجومی و رضا بیدآبادی تذهیب شده است.(t1)