به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم وفادار روز گذشته در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها حرم مطهر با بیان اینکه وضو دارای یک سری مقدماتی است که این مقدمات باید رعایت شود، گفت: قبل از وضو باید شرایط وضو را که شامل ۱۳ مورد است رعایت کرد.

وی دلیل رعایت مقدمات وضو را طهارت در نماز عنوان کرد و افزود: طهارت شرط واقعی نماز است و به‌جا آوردن آداب وضو  لازمه صحیح بودن نماز است.

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه با آب نجس نمی‌توان غسل کرد و وضو گرفت، تصریح کرد: غسل کردن و وضو گرفتن با آب نجس موجب باطل شدن نماز می‌شود و تفاوتی ندارد که به نجاست آب علم داشته باشیم یا خیر، وضو با آب نجس باطل بوده و بطلان وضو موجب بطلان نماز می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه آب وضو باید مباح باشد، افزود: منظور از مباح بودن آب وضو این است که آب وضو غصبی نباشد چراکه وضو گرفتن با آب غصبی جایز نبوده و با غصبی بودن آب، وضو باطل می‌شود.

وفادار خاطرنشان کرد: در هنگام وضو بر روی اعضای وضو یعنی دست، پا و صورت نباید مانعی باشد چراکه وجود مانع موجب می‌شود که آب به پوست نرسیده و نرسیدن آب به پوست، وضو و نماز را باطل می‌کند؛ بنابراین قبل از وضو باید موانعی مانند لاک، چسب، مواد آرایشی از جمله مژه مصنوعی و ناخن کاشته شده را از روی پوست برداشت.

این کارشناس احکام دینی بابیان اینکه امروزه تاتو کردن ابرو در میان بانوان به امری رایج تبدیل شده است، گفت: درمورد تاتو چون رنگ جذب پوست می‌شود وضو باطل نیست اما تاتو را باید از نامحرم پوشاند و تاتوی موقت به‌دلیل جرم داشتن، وضو و غسل را باطل می کند.

وفادار در ادامه به یکی از شرایط مهم وضو اشاره کرد و افزود: برای وضو گرفتن باید نیت کرد و نیت باید کسب رضایت خداوند متعال و تطهیر باشد چراکه اگر وضوگیرنده فقط برای یک نماز خاص نیت کند سایر نمازها را نمی‌تواند با آن وضو بخواند و باید دوباره وضو بگیرد بنابراین وضو باید به نیت تطهیر باشد تا بتوان تا زمانی که شرط صحت وضو از بین نرفته با همان وضو نماز خواند.

وی از وضوی جبیره به‌عنوان وضوی اعضای بدن از روی باند و پارچه یاد کرد و افزود: در صورتی که پارچه یا باندی بر روی زخم باشد و با برداشتن پارچه یا باند از روی زخم به بدن ضرر رساند، می‌توان روی همان پارچه یا باند دست خیس کشید که به آن وضوی جبیره گفته می‌شود.(p2)