به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، امسال، فجر پیروزی انقلاب اسلامی با دهه فاطمیه همراه شده است. فجری که از هیئات مذهبی در فروردین ۴۲ به مناسبت ایام محرم آغاز و در نهایت با قیام مردم در بهمن ۵۷ به ثمر نشست و به بیش از ۲ هزار سال حکومت شاهنشاهی پایان داد؛ اما سؤال اینجاست، رابطه حرکت مردم در سال ۵۷ و سیره حضرت زهرا سلام‌الله علیها چیست؟ همگان می‌دانند به‌طور حتم حرکت مردم در سال ۵۷ که تا به امروز ادامه داشته، از سیره حضرت الگوبرداری شده است، در ذیل به دو برداشت مهم انقلاب اسلامی از سیره حضرت زهرا سلام‌الله علیها اشاره شده است:

الف: توحید

انقلاب اسلامی برداشت دقیقی از توحید و وحدانیت الهی است. نفی شرق و غرب که در شعار «نه شرقی و نه غربی» آمده همانند لااله‌الاالله، با نفی کامل هر معبود در ساحت سیاست، توحید را تنها راهگشای حرکت بشری می‌داند. در خطبه فدکیه آمده: «اشهد ان لااله‌الاالله وحده لا شریک له، کلمة جعل الاخلاص تاویلها» همین بند کافی است تا به نگاه بر سیاست خارجی دریابیم، حرکت جمهوری اسلامی ایران بر پایه همین فراز از خطبه فدکیه است. سیاست جمهوری اسلامی ایران تا به امروز بر پایه مقابله با استکبار، ایستادگی در برابر آن و نفی استکبار است.

به تعبیر رهبری ما در سال ۵۷، آمریکا شیطان بزرگ را از کشورمان اخراج کردیم و در سال ۹۶ بر اخراج آمریکا از منطقه اصرار می‌ورزیم. در این ۴ دهه از انقلاب نیز شاهد همین موضوع در ساحت‌های مختلف سیاسی کشور بودیم.

کمک ملت ایران به اتباع پناه‌جوی افغانستانی، سوری و عراقی در دوران جنگ، حمایت از حقوق ملت‌ها در برابر حملات نژادپرستانه در آفریقای جنوبی و بوسنی و هرزگوین و ده‌ها کشور دیگر نشان از عزم جدی ایران برای به ثمر نشاندن کلمه توحید و وحدانیت الهی است.

در این سال‌ها نباید فراموش کرد «جمهوری اسلامی ایران» الگویی برای کشورها و ملت‌هایی شد که تصورش را هم نمی‌کردند روزی بتوانند در برابر شیطان بزرگ «آمریکا» بایستند.

ب: محبت به خاندان رسول‌الله(ص)

یکی دیگر از احادیث باقی‌مانده از حضرت فاطمه بنت رسول‌الله(ص)، حدیث گهربار و شریف کساء است. حدیثی که بر منزلت رسول‌الله(ص) و اهل‌بیت(ع) در نزد بارگاه الهی تأکید دارد.

این را بسیاری از تحلیل‌گران و هر انسان منصفی اقرار می‌کند که در دوران پهلوی، سرکوب محبان اهل‌بیت و گسترش بی بندو باری بخشی از راهبردهای بیگانگان و خاندان دربار بود. برخورد با هیئات مذهبی، سرکوب روحانیون و مداحان، جلوگیری از برگزاری عزای اهل‌بیت(ع) و برخورد با دسته‌روی‌ها و مراسم تعزیه، بخشی از سیاست‌های دوران طاغوت و رژیم پهلوی است.

با تبلور انقلاب اسلامی و گسترش فضای معنوی دفاع مقدس، حرکت مردم به سمت ارزش‌های اجتماعی افزایش یافت. چه جوانانی که تا پیش‌ از این زیر نظر تعالیم کانون‌های «کاخ جوانان» قرار نگرفتند و اما با بیداری اسلامی ایران، به جبهه‌های حق علیه باطل شتافتند و به‌یک‌باره فرماندهی در سپاه حسینیان زمان شدند، همانند حر که از سپاه مخالف به سپاه حق آمد.

به‌واقع تشابه‌سازی حرکت انقلاب اسلامی با سیره حضرت زهرا سلام‌الله علیها، به معنای الگوبرداری و حرکت در مسیر انسان‌سازی دخت نبی مکرم اسلام(ص) است.

================

یادداشت: امیر مسروری

================