به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم شریف در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با اشاره به آیه یک سوره تین گفت: خداوند در این آیه به زیتون و انجیر قسم یادکرده و می‌فرماید «وَالتِّینِ وَالزَّیْتُونِ» که بر این اساس می‌توان زیتون را یکی از میوه‌های قرآنی و بهشتی دانست.

استاد حوزه علمیه خواهران طبیعت زیتون را گرم و خشک عنوان کرد، افزود: خشکی زیتون معتدل است به همین دلیل از این میوه بهشتی می‌توان برای درمان بیماری‌هایی که منشأ آن‌ها غلبه سردی بر بدن است استفاده کرد. امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند من سردی با را گرمی و تری و را با خشکی درمان می‌کنم و به‌عبارت‌دیگر هر چیزی را با ضد آن درمان می‌کنم».

وی تصریح کرد: کاربرد روغن‌زیتون در درمان بیماری‌های بیشتر از خود زیتون بوده و باید توجه داشت که طبیعت روغن‌زیتون از زیتون گرم‌تر است و این روغن مایل به سبز کم‌رنگ بوده که رنگ آن مشابه خود زیتون است و دارای طبیعت گرم و خشک است که طی مراحل مختلفی عمل روغن‌گیری از گیاه زیتون انجام می‌شود.

شریف خاطرنشان کرد: طبیعت گرم و خشک زیتون موجب شده که از آن بتوان برای درمان بیمارهای گوارشی، اعصاب و روان، افسردگی و درمان بیماری‌های مفاصل و استخوان‌درد استفاده کرد.

وی با اشاره به روش درمان بیماری‌های گوارشی با استفاده از زیتون گفت: کسانی که دچار یبوست، اجابت مزاج همراه با درد بوده و یا بیماری‌هایی از این قبیل دارند به آن‌ها توصیه می‌شود که روزانه ۱۰ عدد زیتون را مصرف کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه بهترین نوع زیتون مصرفی، زیتونی است که تنها در آب و نمک خیسانده شود، ادامه داد: زیتون‌های پرورده به‌مراتب خواص کمتری نسبت به زیتون‌های معمولی دارند.

شریف مصرف زیتون را برای درمان بیمارهای پوستی مانند حساسیت، لکه‌های پوستی و شادابی و نشاط پوست مناسب دانست، افزود: ازآنجایی‌که یکی از علل تیرگی پوست کم‌کاری و مشکلات کبدی مانند کبد سرد و خشک و کبد گرم و خشک است؛ بنابراین برای درمان کبد می‌توان از زیتون استفاده کرد و مصرف روزانه ۱۰ عدد زیتون برای درمان بیماری کبد چرب، کبد گرم و کبد خشک بسیار مناسب است.

وی تصریح کرد: مصرف میوه زیتون و روغن‌زیتون برای درمان بیمارهای قلبی و عروقی مانند افزایش فشارخون، گرفتگی عروق قلبی و چربی خون بسیار مؤثر بوده و می‌تواند عروق بسته‌شده را باز کند.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: مصرف دو قاشق غذاخوری روغن‌زیتون به همراه غذا نیز به باز شدن رگ‌های عروقی در بدن کمک می‌کند.

مصرف روغن‌زیتون در طبخ غذا/ سرخ کردن غذاها خواص غذا را نابود می‌کند

شریف بابیان اینکه مصرف روغن‌زیتون به‌صورت سرخ‌کردنی نیز امکان‌پذیر است، گفت: برخی مدعی هستند که مصرف روغن‌زیتون به‌صورت سرخ‌کردنی موجب سمی شدن آن می‌شود که باید دقت کرد این موضوع درست نیست ولی باید توجه داشت که در اسلام مصرف غذا به‌صورت سرخ‌کردنی جایگاهی ندارد زیرا سرخ کردن خواص غذا را از بین برده و موجب رسوب روغن در رگ‌ها می‌شود؛ بنابراین روغن زیتون را می‌توان برای چرب کردن غذاهایی مانند برنج و یا برای سالادها مورداستفاده قرارداد.

روغن شحم گاو دوای درمان و مناسب‌ترین روغن برای طبخ غذا است

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه امام صادق علیه‌السلام روغن شحم گاو را بهترین روغن برای پخت‌وپز می‌دانند و از آن به‌عنوان دوا یاد می‌کنند، افزود: روغن شَحم گاو به روغن چربی اطراف قلوه‌گاه گاو اطلاق می‌شود که روغن بسیار لطیفی است و زود آب می‌شود.

شریف ادامه داد: در اطراف قسمت‌های مختلف بدن گاو چربی‌های خاصی شکل می‌گیرد که به آن‌ها «پیه» یا «پی» گفته می‌شود و در طب سنتی ایران و در طب اسلامی به خوردن روغن‌هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه بسیار تأکید و سفارش شده است و در میان پیه‌ها، پیه قلوه‌گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب‌تر بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

کارشناس طب اسلامی تصریح کرد: ازجمله خواصی که برای روغن پیه قلوه‌گاه گاو گفته‌شده، آب‌کردن چربی‌های زیر شکم، رشد عضلات بدن، تناسب‌اندام و تقویت سیستم دفاعی بدن است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در احادیث و روایات ائمه اطهار علیه‌السلام سفارش‌های فراوانی درباره مصرف روغن شحم گاو آمده است و تأکیدات روایات دراین‌باره به‌قدری جالب و خیره‌کننده هستند که انسان نمی‌تواند از آن‌ها به‌راحتی بگذرد و آن‌ها را نادیده بگیرد. در روایتی از امام علی علیه‌السلام این‌گونه سؤال شد که آن شحم (چربی) که به‌اندازه آن بیماری از بدن خارج می‌شود کدام است و امام علیه‌السلام پاسخ می‌دهند آن شحم (پی) گاو است در روایت معروفی از پیامبر (ص) این‌گونه آمده که گاو گوشتش مرض، شیرش شفا و شحمش دوا است که منظور از شحم بنا بر گفته‌های مذکور همان چربی اطراف گوشت گاو است.

سخنران حرم حضرت معصومه (س) تصریح کرد: بر اساس آنچه بیان شد روغن گاو برای پخت‌وپز مناسب‌ترین روغن بوده و روغن‌زیتون برای چرب کردن و افزودن به غذاهایی که باید مقداری چرب باشد مناسب است.

شریف روغن‌زیتون را بهترین وسیله برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، رفلکس معده و اسهال و مشکلات گوارشی عنوان کرد، ادامه داد: مصرف میوه زیتون و روغن‌زیتون برای درمان نفخ معده و ورم معده و روده بزرگ مناسب است و به‌طورکلی برای درمان التهابات دستگاه گوارش و رفع یبوست می‌توان از این روغن استفاده کرد.

وی افزود: از روغن‌زیتون برای تسکین درد مفاصل و درمان التهابات پوست و بدن نیز استفاده می‌شود.

درمان ریزش مو با روغن‌زیتون

استاد حوزه علمیه خواهران بابیان اینکه از روغن‌زیتون می‌توان برای درمان ریزش مو بهره گرفت، گفت: کسانی که با مشکل ریزش مو مواجه بوده می‌توانند به مدت یک الی دو هفته حنا را به همراه روغن‌زیتون مخلوط کرده و مانند خمیر به مدت یک ساعت روی سرخود قرار دهند.

شریف اظهار کرد: همچنین درمان التهابات پوست سر و خارش پوست سر با مخلوط روغن‌زیتون و روغن بنفشه درمان می‌شود و باید توجه داشت که شستن روغن پس از روغن‌مالی کار اشتباهی است؛ زیرا از جذب شدن روغن جلوگیری می‌کند و بهترین شیوه روغن‌مالی این است که روغن به شکلی روی پوست قرار داده شود که مانع وضو نباشد به‌عبارت‌دیگر روغن کم باشد و جذب پوست شود تا به‌این‌ترتیب نه لباس به روغن آلوده شود و نه مانع وضو باشد.

وی تصریح کرد: روغن‌زیتون باکیفیت در مدت‌زمان کمتر از ۱۰ دقیقه جذب پوست شده و اثری از آن بر روی پوست باقی نخواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: چرب کردن اطراف ناف و شکم با ۱۰ قطره روغن‌زیتون موجب درمان زخم معده، ورم و رفلکس معده می‌شود و بهتر است روغن‌مالی در طول روز صورت گیرد.

شریف خاطرنشان کرد: چکاندن دو قطره روغن‌زیتون در ناف موجب گرم شدن کبد شده و درنتیجه بیماری‌هایی مانند یبوست را درمان می‌کند و اضافه بر این چکاندن دو قطره روغن در ناف به‌مرورزمان به گرم شدن معده کمک می‌کند؛ زیرا طبع مزاجی معده گرم است و خداوند معده را گرم آفریده تا توان هضم تمامی غذاها را داشته باشد ولی متأسفانه در اثر رعایت نکردن مستحبات و مکروهات معده دچار سردی شده و درنتیجه انسان بیمار می‌شود.

درمان رفلکس و معده درد در نوزادان

وی علت رفلکس معده و معده درد را در نوزادان سرد شدن معده آن‌ها در اثر مصرف داروهای سرد برای درمان زردی عنوان کرد، گفت: اگر طبع مزاجی مادری سرد باشد نوزاد او به این دو مشکل یعنی رفلکس و معده درد گرفتار می‌شود که درمان رفلکس و معده درد در نوزادان ساده است و باید معده را گرم کرد تا توان هضم شیر مادر را داشته باشد به همین منظور باید شکم نوزاد را با روغن‌زیتون صبح و عصر چرب کرده و ماساژ دهند و همچنین مادر باید از مصرف غذاهای سرد پرهیز کند. اگر مادر ترکیبی از زیره سیاه، زیره سبز، زنیان، رازیانه و آویشن را به همراه غذاهای خودمصرف کند هم شیر مادر گرم و زیاد شده و هم به رشد نوزاد کمک کرده و کودک دچار درد معده نمی‌شود.

درمان استرس کودکان قبل از رفتن به مدرسه با زیتون

استاد حوزه علمیه خواهران روغن‌مالی شکم کودکان قبل از رفتن به مدرسه و مصرف ترکیب عسل، آب ولرم و نعناع و نخوردن آب در میان غذا را از راهکارهای درمانی استرس دانش آموزان عنوان کرد، افزود: روغن‌مالی مفاصل بعد از نماز صبح و یا صبح زود برای درمان درد مفاصل و پوکی استخوان مؤثر است.

وی ادامه داد: در کسانی که دچار بلغم زیاد هستند برای گرم کردن بدن می‌توانند عصاره زنجبیل، روغن‌زیتون، سیاه‌دانه را به همراه اسپند مصرف کنند که این عصاره برای درمان بدن مفید خواهد بود.

استاد حوزه علمیه خواهران یادآور شد: همچنین روغن‌زیتون برای درمان اگزمای پوستی ناشی از غلبه سودا و باز شدن رگ‌های عروقی بسیار مفید است و از این روغن بسیار مفید می‌توان برای استفاده از عصاره گیاهانی مانند گل بنفشه و گیاهانی از این قبیل که روغنی نبوده و می‌خواهند از آن‌ها روغن بگیرند به‌عنوان روغن‌پایه استفاده کرد به این معنا که گل بنفشه به مدت ۲۵ تا ۴۰ روز در روغن‌زیتون خوابانده شده و پس از عصاره گیری از عصاره آن برای ماساژ بدن استفاده می‌شود.