به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم شریف در جمع بانوان حاضر در رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیهای حرم مطهر بانوی کرامت به نقش روغن سیاه‌دانه در درمان بیماری‌های مختلف با بهره‌گیری از کتاب طب الرضا پرداخت و اظهار داشت: روغن سیاه‌دانه دارای طبیعتی گرم و خشک بوده و همچنین خاصیت ضدالتهابی و گشادکننده عروقی دارد.
کارشناس معارفی حرم مطهر افزود: روغن سیاه‌دانه علاوه بر درمان بیماری‌هایی با طبع سرد، برای درمان بیماری‌هایی با طبع گرم مانند بیماری‌های گوارشی نیز استفاده می‌شود.
وی با اشاره به تأثیر روغن سیاه‌دانه بر درمان دردهای مفصلی تصریح کرد: روغن سیاه‌دانه در درمان بیماری‌های روماتیسمی که در آن مفاصل سرد شده و ورم کرده، مؤثر است.
شریف اظهار داشت: یکی از راه‌های درمان دردهای روماتیسمی و مفاصل، روغن‌مالی با روغن سیاه‌دانه است؛ به طور مثال اگر می‌خواهیم زانو را با روغن سیاه‌دانه روغن‌مالی کنیم باید از قسمت پایین زانو آرام‌آرام شروع به روغن‌مالی کرده و این روغن‌مالی و ماساژ را به سمت زانو ادامه دهیم.
وی در ادامه به شیوه‌های روغن‌مالی اشاره کرد و افزود: تأثیر روغن‌مالی در روز چند برابر، روغن‌مالی در شب است؛ زیرا در شب سلول‌های پوست فعالیتی ندارند و برداشت ضدالتهابی روغن سیاه‌دانه کمتر اتفاق می‌افتد.
کارشناس معارفی حرم مطهر تصریح کرد: زمانی که روغن‌مالی انجام شد، باید اجازه داد تا روغن جذب مفاصل شود و در این مدت باید از شستن محل روغن‌مالی شده خودداری کرد.
شریف ادامه گفت: پس از روغن‌مالی باید با فعالیت به روغن اجازه داد تا جذب مفاصل شود و اگر درد مفاصل شدید است در کنار روغن سیاه‌دانه می‌توان از روغن بابونه استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه نیاز به طولانی شدن مدت زمان روغن‌مالی با روغن سیاه‌دانه نیست، گفت: روغن‌مالی باید چهل روز تا دو ماه ادامه داشته باشد، تا مزاج عضو سرد شده گرم شده و تغییر پیدا کند.
استاد حوزه علمیه خواهران افزود: افرادی که برای درمان مفاصل نیازمند آب درمانی هستند، قبل از انجام آب درمانی، باید روغن درمانی را انجام دهند تا در حین فعالیت فیزیکی روغن آرام‌آرام جذب مفاصل بشود.
شریف تصریح کرد: از روغن سیاه‌دانه برای درمان اختلالات هورمونی از جمله کم‌کاری تیروئید استفاده می‌شود.
وی یادآور شد: روغن سیاه‌دانه در درمان بیماری‌ها با منشأ غلبه سردی نقش مهمی دارد و اهل‌بیت علیه‌السلام بر استفاده از روغن سیاه‌دانه در درمان بیماری‌های مختلف تأکید ویژه‌ای دارند.