پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ بدون تردید نقش حضرت معصومه سلام‌الله علیها در قم شدن قم و عظمت‌ یافتن این شهر مذهبىِ تاریخی، یک نقش ما لا کلام فیه است، این جمله مقام معظم رهبری پیرامون نقش و عظمت بانوی کریمه اهل‌بیت (س) است ازاین‌رو سالانه زائران ایرانی و همچنین غیری ایرانی حتی افراد غیرمسلمان بسیاری به این مکان مقدس مشرف می‌شوند.
این در حالی است که آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ماهانه پذیرای بیش از هزار و ۵۰۰ توریست غیرمسلمان از کشورهای مختلف جهان است که بیشترین این توریست‌ها از کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا و چین است که هرکدام از این توریست‌های غیرمسلمان خاطرات شیرینی را از این آستان مقدس به یادگار می‌برند.
برای شنیدن خاطرات خادمان بخش بین‌الملل حرم کریمه اهل‌بیت (س) كه هركدام كوله‌باري از خاطره‌های شیرین توریست‌های غیرمسلمان را دارند به گفت‌وگو پرداخته‌ایم.
خانم وفادار عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران و خادم آستان مقدس کریمه اهل‌بیت (س) در اداره امور بین‌الملل حرم مطهر گفت: در میان گروه‌های توریستی که روزانه به حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها مشرف می‌شوند خانمی تنها از کشور فنلاند وجود داشت که هنگامی وارد حرم کریمه اهل‌بیت (س) شد خیلی دوست داشت به قسمت‌هایی مانند ضریح، مسجد اعظم و مزار آیت‌الله العظمی بهجت برود.
خادم کریمه اهل‌بیت (س) گفت: با هماهنگی‌هایی که با مسئولان مربوطه انجام دادم این خانم فنلاندی را به قسمت‌هایی که اصرار دیدن آنان را داشت ازجمله مسجد اعظم بردم در هنگام خارج شدن از مسجد بود که یک‌باره چشم این خانم توریست به مهرهای سمت راست در خروجی مسجد افتاد و از من سؤال کرد که این‌ها چیست و برای چه‌کارهایی از آن استفاده می‌کنید؟
عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران ‌گفت: در جواب این خانم توریست فنلاندی گفتم که این مهرها برای ما یک سنبل محسوب می‌شود که نشان می‌دهد ما در برابر خداوند چیزی جز ذرات خاک نیستیم البته به این معنا نیست که ما خاک را عبادت می‌کنیم درواقع ما خاک را به‌عنوان یک سنبل استفاده می‌کنیم.
خادم حرم مطهر گفت هنگامی‌که این جملات را به زبان انگلیسی بیان می‌کردم در ترجمه عبارت خاک، به‌جای واژه صلح به انگلیسی، ناخودآگاه واژه از واژه dust به معنای غبار استفاده کردم که در همان لحظه احساس کردم تغییر واژه عنایت و یا حکمتی از سوی خداوند بود تا بتوانم معنای خاک را به این خانم فنلاندی بهتر بشناسانم.
فاطمه محبی مبلغه علوم دینی و خادم آستان کریمه اهل‌بیت (س) بخش بین‌الملل خواهران، خاطره‌ای از حضور یک مادر و دختر دانمارکی در حرم کریمه اهل‌بیت (س) گفت که دو سال گذشته سه گروه دونفره که دو گروه از آنان زوج و گروه سوم یک مادر دختر دانمارکی بودند در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) حضور یافتند و هنگامی‌که من نزد این مادر و دختر رفتم دیدم انگار هیچ تصوری نه از دین و نه از این مکان مقدس دارند.
خادم آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها گفت، بعد از توضیحاتی که درباره این مکان مقدس به مادر و دختر دانمارکی دادم بدون اینکه توجهی کنند و بدون اینکه حتی لبخندی بزنند رفتیم سمت حرم مطهر و من درراه بروشوری که درباره حضرت مسیح به زبان انگلیسی بود به دست آنان دادم.
محبی گفت این مادر و دختر دانمارکی بعد از دیدن بروشور، بلافاصله حجاب خود را درست کردند و گفتند خوبه؟ منم گفتم آره خوبه دوباره با تعجب پرسید مگر شما حضرت مسیح را قبول دارید؟ گفتم بله قبول داریم، بعد از شنیدن این جمله بسیار خوشحال شدند و گفتند یعنی ما ازلحاظ دینی با شما نزدیک هستیم گفتم بله همین‌طور هست.
مبلغه علوم دینی می‌گفت هنگامی‌که این مادر و دختر فهمیدند که ازلحاظ دینی با ما نزدیک هستند لبخندی زدند و هنگام رفتن مرا در آغوش گرفتند و همچنین گفت که این افراد نخستین توریستی بودند که با چنین عقایدی وارد حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها شدند و با لبخند رضایت از این مکان خارج شد.
خاطرنشان می شود بر اساس اعلام اداره امور بین‌الملل آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها از ابتدای سال جاری تا اواخر دی‌ماه پذیرای بیش از ۲۲ هزار توریست غیرمسلمان بوده است. تور حرم گردی، حلقه‌های معرفتی ازجمله برنامه‌های توریست‌های غیرمسلمان در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت (س) است.(m2)