به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید احمد فقیهی در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها، آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، با اشاره به راه‌های نفوذ نفاق در قلب انسان گفت: آیه ۷۷ سوره توبه دو راه را به ریا نفوذ نفاق در قلب انسان بیان می‌کند.

وی افزود: مطابق آیات سوره توبه وعده بر مبنای دروغ و خلف وعده از راه‌های نفوذ نفاق در قلب آدمی است.

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه قرآن کریم از خلف وعده تعبیر به نفاق می‌کند، گفت: راه در امان ماندن از نفاق عمل به وعده‌ها و وعده دادن براساس توانمندی‌های جسمی و روحی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین فقیهی بابیان اینکه آیا گناه پس از توبه را می‌توان نفاق نامید، گفت: اگر توبه فرد واقعی باشد ولی باز به گناه‌آلود شد و از گناه مجدد خود به‌شدت پشیمان است این عهد شکستن نفاق نیست اما اگر فرد توبه کرد و پس از توبه تصمیم بر گناه گرفت این نفاق بوده و در روایت‌هایی از ائمه معصومین علیه‌السلام ازاین‌گونه توبه شکستن به استهزاء خداوند یادشده است و بدترین نوع استهزاء این است که مخلوق ناچیز خداوند حکیم را به سخره بگیرد.

وی افزود: البته باید توجه داشت که انجام ندادن عهد و پیمان در شرایطی که انسان در اضطرار است و یا به دلایلی که از دسترس او خارج است، نفاق نیست ولی اگر انسان از روی تعمد به عهد و پیمان خود عمل‌نکرده و خلف وعده کند از آن تعبیر به نفاق می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه متأسفانه نفاق در جامعه امروز دامن‌گیر شده است، ادامه داد: عبرت گرفتن از سرنوشت افرادی مانند ثعلبه که از بندگی خداوند و اقامه نماز در پشت سر پیامبر صلی‌الله علیه وآله به اعراض و کفر کشیده شده‌اند بهترین درس برای جامعه امروزی است.