به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، عیسی رضایی در مراسم اختتامیه نمایشگاه هنرهای اسلامی  که شب گذشته در کتابخانه آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد، با اشاره به اینکه هنرمندان۱۲  استان با ۲۰ غرفه و  هنرمندان قمی نیز با ۲۲ غرفه در نخستین نمایشگاه هنرهای اسلامی شرکت کردند، اظهار کرد: هنر صنایع دستی در کشور مغفول و مظلوم مانده است درحالی که همیشه شنیده‌ایم هنر نزد ایرانیان است.

وی اضافه کرد: بیش از ۳۰۰ رشته شغلی مرتبط با صنایع دستی در ایران وجود دارد که ۷۰ مورد آن‌ها در استان قم فعال است، این هنر با وجود زیبایی‌های مختلفی که دارد اما همچنان مظلوم واقع شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه تلاش‌های بسیاری برای ترویج هنر صنایع دستی در استان قم انجام شده است، گفت: مشکل اصلی هنرمندان این عرصه، ارائه دستاوردهای هنری خود به بازار است.

وی از اهتمام مسئولان آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) در راستای برپایی نمایشگاه هنرهای اسلامی تقدیر کرد و افزود: با موافقت آستان مقدس امسال توانستیم یک نمایشگاه جامع و مطلوبی را در صحن جامع فاطمی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها برپا کنیم که در این نمایشگاه گروه هنری تزیینات وابسته به معماری از جمله آیینه‌کاری، زیورآلات سنتی، تراش سنگ‌ها، زیلوبافی، عبابافی، کتیبه‌بافی، جلدسازی و صحافی سنتی به نمایش گذاشته شده است.

رضایی با تاکید بر اینکه هنر محصول فکر هنرمند است، مطرح کرد: هنر قابل ارزش‌گزاری مادی نیست اما باید برای توسعه و حفظ جایگاه کنونی دستاوردهای هنری به سمت فعالیت‌های اقتصادی گرایش یابیم و در این راستا باید کابردی کردن و کاهش هزینه صنابع را در دستور کار قرار دهیم.

وی با بیان اینکه هنرهای اسلامی باید کاربردی و به منازل مردم برده شود، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید به جایگاه هنر اسلامی توجه لازم را داشته باشند؛ اکنون هنر صنایع دستی در حال فراموش شدن است و مردم و مسئولان باید دست به دست هم دهند تا بتوانیم به نتیجه مورد نظر در این صنعت برسیم.

رضایی پرداختن به ظرفیت‌های صنایع دستی را راهکاری برای رفع مشکل بیکاری دانست و عنوان کرد: امیدواریم با همکاری بیشتر آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) بتوانیم نمایشگاه‌های دیگری را نیز در حرم مطهر برپا کنیم.(p2)