پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام: ایام پایانی و تحویل هرسال جدید که درواقع ایام استقبال از رستاخیز زمین است فرصت بسیار مناسبی برای ماست تا با چشم دوختن به بیدار شدن دوباره طبیعت به امر الهی، ما نیز به بیدار شدن فکر کنیم! بیدار شویم از غفلت روزمرگی و در اطاعت فرمایش امیرالمؤمنین علیه‌السلام حساب‌وکتاب یک سال و بلکه تا اینجای عمرمان را بررسی کنیم که حضرت فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ‏ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا» خود به حساب نفس خود رسیدگی کنید قبل از آن‌که بخواهند حساب نفس شمارا برسند! (نهج‌البلاغه ص ۱۲۳)
در بین عرفا عبارت معروفی برگرفته از کلام اهل‌بیت است که میگویند «الدنیا متجر اولیاالله» یعنی دنیا تجارت‌خانه اولیاء خداست؛ و هر کسب‌وکار موفقی هم‌زمانی را برای انبارگردانی و حساب‌رسی دارد!
آری این ایام، ایامی است که شیطان برایش برنامه‌ها دارد تا ما را با عناوین عید و تعطیلات و خوش‌گذرانی و… به غفلت‌های بیش‌ازپیش بکشاند. ایامی است که شیطان بیش از همیشه می‌خواهد در دیدوبازدیدها و سفرها اسراف‌ها شود و زبان‌ها، چشم‌ها و بدن‌ها به گناه افتند، شیطان می‌خواهد که اصلاً نفهمیم که ماه رجب آمده و فصل عبادت آغازشده!
اما… «المؤمن کیِّس!» مؤمن آن است که عاقل و زرنگ باشد. آری این ایام بهترین ایام است که اتفاقاً ما دست پیش را بگیریم و بگوییم حالا زمان تحویل سال است، زمان حساب‌رسی و البته برنامه‌ریزی و تصمیمات جدی برای سال جدید تا با نگاهی باز و باری سبک، سال نو را آغاز نماییم و زندگانی خدایی خود را خوش‌تر بگذرانیم. چه زیباست اگر در هر بهار، روحمان نیز تازه شده باشد و چون طبیعت، شکوفه‌های امید و نشاط در دلمان جوانه بزند.
این حال خوش درگرو یک تصمیم است. تصمیم بگیریم که چون باغبانی دقیق و خوش‌سلیقه و با دقت، شاخ و برگ‌های زائد زندگی را حرس کنیم و به اصل خود برگردیم. تمرکز کنیم روی شاخه‌های اصلی زندگانی و بار زندگانی را بر حقایق نزدیک‌تر به ریشه‌های عمیق اعتقادی‌مان سوار کنیم. کمتر از این شاخه به آن شاخه بپریم. بفهمیم معنای «اهدنا الصراط المستقیم» نمازمان را و در مسیری خداپسند در زندگی‌مان مستقیم، پرتوان و با آرامش به‌سوی اهدافمان پیش برویم…
منصور مقدمی