به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم خدایی پیش از ظهر امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر با اشاره به اینکه بهار فصل رویش سبزی‌ها معطر و خوشبو است، گفت: فصل بهار، فصلی است که در آن تنوع سبزی‌ها و گل‌ها بسیار است و نه تنها نگاه کردن به سبزی موجب شادی و نشاط انسان می‌شود بلکه مصرف انواع سبزی‌های بهاری در سلامت بدن و تقویت قوای بدن نقش بسیار مهمی دارد.

وی بابیان اینکه استفاده از سبزی‌ها تازه و معطر بر سفره غذا از آداب اهل‌بیت و ائمه معصوم علیه‌السلام است به حدیثی از امام کاظم علیه‌السلام در این زمینه اشاره کرد، گفت: امام کاظم علیه‌السلام می فرمودند «من به سفره‌ای از غذا که در آن سبزی نباشد، دست نمی‌برم».

استاد حوزه علمیه خواهران سبزی‌های بهاری را تأمین‌کننده انواع ویتامین‌های موردنیاز بدن عنوان کرد، گفت: بهتر است بانوان قبل از مصرف سبزی آن را به‌جای انواع شوینده‌های شیمیایی که خواص سبزی را از بین می‌برد با سرکه و نمک شست‌وشو دهند؛ زیرا شستن و گذاشتن سبزی در محلول سرکه و نمک برای مدت کوتاه موجب از بین رفتن میکرب‌های آن می‌شود.

خدایی جمع‌آوری ریزه‌ها و خرده‌های غذای سفره در خانه را از دیگر آداب تغذیه اسلامی در سیره امام کاظم علیه‌السلام عنوان کرد، گفت: البته امام کاظم علیه‌السلام تأکید داشتند که این امر در خانه صورت گیرد و در هنگام حضور در صحرا و بیابان می‌فرمودند که خرده‌های غذا برای حیوانات گذاشته‌شده و جمع نشود.

وی بابیان اینکه متأسفانه امروز فرهنگ اسراف در خانواده‌ها بیداد می‌کند، افزود: بانوان باید نان و غذا را به‌اندازه تهیه کنند؛ زیرا غذای باقیمانده، علاوه بر اینکه بخشی از درآمد خانواده را که به‌سختی به‌دست‌آمده تباه می‌کند، موجب بروز انواع بیماری‌ها در اثر مصرف غذاهای سرد باقیمانده در یخچال می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: بانوان باید توجه داشته باشند که نان را به‌صورت کاملاً خشک نگه‌داری کنند؛ زیرا رطوبت موجب کپک نان می‌شود و مصرف نان خشک و کپک‌زده حتی برای حیوانات زیان‌آور بوده و موجب ایجاد میکرب ها و باکتری‌های سرطان‌زا در شیر حیوانات می‌شود؛ بنابراین بهتر است همواره نان به‌اندازه تهیه شود تا دورریز نداشته و نیاز به خشک‌کردن آن نباشد.

خدایی بابیان اینکه از مصرف چندین نوع غذا بر سر سفره باید خودداری کرد، یادآور شد: مصرف چند غذا باهم موجب عدم هضم و باقی ماندن و ترش شدن  غذا در معده و بروز انواع بیماری‌ها در بدن می‌شود.(p2)