به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها خانم مجیدی، استاد تاریخ اسلام جامعه الزهرا(س) در گفت‌وگویی بابیان اینکه اسلام خانواده را کانون تربیت و انسان‌پروری می‌داند، گفت: بستر پرورش انسان صالح خانواده است و تا خانواده صالح نشود، امکان تربیت انسان‌های صالح در جامعه وجود ندارد.

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر اینکه حجاب را نباید به محدودیت و محرومیت و غیرت را نباید به تعصب معنا کرد، افزود: غیرت و حجاب از کارکردهای عقل و از فضائل ثابت در زندگی انسان‌ها  بوده و عقل وجود پوشش و غیرت را برای آدمی ضروری می‌داند.

مجیدی تصریح کرد: این دو صفت از فضایل اخلاقی هستند اما متأسفانه عده‌ای قصد دارند در جدال سنت و مدرنیته در جامعه امروز این دو فضیلت برجسته اخلاقی را به نمادهای عقب‌ماندگی و محدودیت و محرومیت تفسیر کنند.

وی بابیان اینکه دختران باحیا و پسران باغیرت در بستر خانواده تربیت می‌شوند، خاطرنشان کرد: نحوه پوشش والدین بر غیرت پسران و حیای دختران نقش مهمی دارد.

استاد تاریخ اسلام جامعه الزهرا(س) با تأکید بر اینکه امام صادق علیه‌السلام نحوه پوشش بانوان در برابر گروه‌های مختلف را به سه دسته تقسیم می‌کنند، گفت: امام صادق(ع) حجاب زن را به سه دسته تقسیم کرده و می‌فرمایند زن در برابر نامحرم باید به‌طورکلی پوشیده باشد و به‌حکم قرآن در برابر نامحرم تنها دست زن و گردی صورت مطابق با دستور قرآن کریم می‌تواند نمایان باشد؛ البته اگر همین حد نیز موجب مفسده باشد، باید پوشیده شود.

مجیدی ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند بانوان مسلمان در برابر همسر خود نیاز به پوشش و استفاده از پوشش ندارند ولی در مقابل سایر زنان چه مسلمان و چه غیرمسلمان اگر ایجاد مفسده کند باید پوشش کامل داشته و الا نیاز به پوشش کامل نیست.

وی افزود: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند بانوان در برابر فرزندان و سایر محارم خود چه دختر و چه پسر، نیاز به پوشاندن سر و گردن ندارند ولی پاها تا مچ و دست‌ها تا آرنج باید پوشیده شود.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: پوشش مادر در برابر فرزندان نباید به‌گونه‌ای باشد که تحریک‌کننده باشد و در مورد وضعیت پوشش دختران در خانواده نیز وضعیت به همین شکل است.

مجیدی اظهار داشت: برهنگی مادر در برابر فرزندان به‌ویژه فرزندان پسر موجب بی‌غیرتی آن‌ها و عادی شدن بی‌حجابی در برابر آن‌ها می‌شود؛ بنابراین مادر نه‌تنها باید در مقابل فرزندان پسر خود پوشش مناسب و معقولانه‌ای داشته باشد؛ بلکه باید از بردن پسربچه به هنگام سن تمیز در مجالس و مکان‌های زنانه نیز خودداری کند( منظور از سن تمیز سنی است که کودک بتواند زیبایی را از غیر آن تشخیص دهد).

وی ادامه داد: بهتر است پسربچه از همان زمان که به سن تمیز رسید به‌وسیله پدر استحمام شود و بهتر است مادر به هنگام استحمام کودک احکام نگاه را رعایت کرده و در برابر کودک پوشش مناسبی داشته باشد.

مجیدی خاطرنشان کرد: هرچه مادر در برابر فرزند خود باحیاتر باشد و حریم‌ها را رعایت کند به همان میزان پسری باغیرت، صالح و دختری باحیا تربیت خواهد کرد.

وی افزود: رعایت حریم‌ها در محیط خانواده و در اجتماع به حدی اهمیت دارد که یکی از دعاهای امام زمان عج الله تعالی فرجه این است که خداوندا به من حرمت‌ها را بشناسان و مرا پاسدار حرمت‌ها قرار بده».

استاد حوزه علمیه خواهران با تأکید بر این نکته که مادران نباید تصور کنند که کودکان به‌صرف نوزادی و یا کودک بودن متوجه مسائل مختلف نمی‌شوند و چیزی را به خاطر نمی‌آورند، گفت: مادران باید بدانند که کودکان خاطرات نوزادی خود را به یاد آورده و حتی نوزادان زیر یک سال هیچ‌کدام از خاطرات نوزادی خود را از یاد نمی‌برند و علم تجربی امروز این مسئله را ثابت کرده است.

وی یادآور شد: دکتر چمبرلن در کتاب« نوزادان خاطرات نوزادی خود را خاطر می‌آورند» بر این موضوع تأکید دارد؛ بنابراین رعایت حریم‌ها بر مادران لازم است و بهتر است تعویض لباس و استحمام نوزاد به‌دوراز چشم سایر فرزندان انجام شود و مادران باید در این زمینه نهایت دقت را داشته باشند تا فرزندانی باحیا و باغیرت در دامان خود پرورش دهند.(t1)