کارشناس خانواده با اشاره به این که نداشتن تغذیه کافی یکی از علل کم خوابی در نوزادان و کودکان است، گفت: مادر قبل از خواب باید کودک را سیر کرده و او را خسته کند تا کودک خوابی کافی و عمیق داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، با بیان این که تغذیه بچه ها در نوزادی و سنین رشد بسیار مهم است ، گفت: مادر باید دقت کند که فرزندش تغذیه خوبی داشته و به اندازه کافی غذا بخورد و این موضوع به ویژه در نوبت شب از اهمیت زیای برخوردار است.

وی افزود: کودک و نوزادی که تغذیه مناسب نداشته باشد در خوابیدن دچار مشکل شده و نمی تواند خواب مناسبی داشته باشد و خواب او در شب به هم می ریزد.

کارشناس امور خانواده تصریح کرد: این موضوع به ویژه در نوزادان از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از دلایلی که نوزادان در شب خواب کافی ندارند و در فواصل زمانی کوتاه از خواب بیدار می شوند این است که تغذیه کافی نداشته و سیر نشده اند.

وی افزود: یکی دیگر از علل بی خوابی در کودکان این است که انرژی زیادی دارند یعنی قبل از خواب باید انرژی بچه تخلیه شود زیرا کودکی که انرژی زیادی دارد دیر به خواب رفته و زمانی هم که بخوابد خیلی زود از خوب بیدار می شود بنابراین قبل از خواب باید با انجام بازی های مختلف انرژی بچه ها را تخلیه کرده و آنها را برای خواب خسته و آماده کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در هنگام خواب بچه ها باید بچه ها را با آرامش بخوابانیم، قبل از خواب تنش نداشته باشند برای مثال با بچه ها بازی های هیجانی نکرده و یا برای آنها قصه های هیجانی تعریف نکنیم زیرا بیان قصه های هیجانی قبل از خواب برای بچه ها مانع خوابیدن آنها و دیر خوابیدن شان می شود.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که والدین برای خوابیدن کودکان باید یک ساعت مشخص داشته باشند و یک ساعت قبل از خواب محیط را برای خوابیدن کودکان آماده کنند، گفت: کودکی که تا قبل از رفتن به خواب مشغول تماشای تلویزیون است نمی تواند بلافاصله به بستر رفته و بخوابد به همین دلیل باید یک ساعت قبل از خواب تلویزیون را خاموش کرده و همچنین بهتر است در محل خواب کودکان تلویزیون روشن نباشد.

وی با تأکید بر این که در تربیت فرزند حرف اول را مادر می زند، یادآورشد: کودک در کنار مادر باید مهارت های مختلف را برای زندگی از مادر و پدر خود بیاموزد؛ بنابراین کودکی که در خانه تمام وقت خود را صرف تماشای تلویزیون یا امور شخصی خود کرده و در کارهای خانه هیچ مشارکتی ندارد، اضافه براینکه به دلیل انرژی زیاد دچار بی خوابی و کم خوابی می شود در مدیریت زندگی خود در بزرگسالی نیز ناتوان خواهد بود زیرا مهارت های لازم برای اداره زندگی را از والدین خود نیاموخته و در دوران نوجوانی و جوانی هم به این علت که بیشتر وقت خود را صرف امور درسی و تحصیل می کند در یادگیری مهارت های زندگی ناتوان خواهد بود؛ بنابراین چنین فردی توان اداره زندگی خود و دیگران را نداشته و خیلی زود دچار مشکل می شود.