به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، نخستین نشست کارگروه توسعه آموزش و پژوهش اعتاب جهان اسلام با حضور نمایندگان آستان‌های مقدس ایران در حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی مشاور تولیت آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به اینکه آستان‌های مقدس تاثیرات مطلوبی بر رفتار زائران دارند، اظهار کرد: باید علت این تاثیرگذاری مورد بررسی و برای همگان تبیین شود.

وی با بیان اینکه آستان‌های مقدس سالانه دارای ۸۰ میلیون زائر هستند، عنوان کرد: کارکرد آستان‌های مقدس در راستای رفع آسیب‌ها و استفاده از ظرفیت‌های معنوی آستان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

این پژوهشگر حوزوی وضعیت اخلاقی کشور را نامطلوب خواند و گفت: خروجی‌های کنونی جامعه در حوزه‌های فرهنگی متناسب با یک جامعه دینی نیست به همین علت متولیان آستان‌های مقدس به‌عنوان قطب‌های فرهنگی کشور باید به دنبال این باشند که اهداف و راهبردهای مورد نظر اهل‌بیت(ع) اجرایی شود و در این راستا نیز باید میان اهداف جامعه دینی و فعالیت‌های آستان مقدس ارتباط لازم را برقرار کنیم تا به نتیجه برسیم.

*مراکز پژوهشی آستان‌های مقدس در حوزه‌های مرتبط فعالیت کنند

وی با بیان اینکه مراکز پژوهشی آستان‌های مقدس باید در حوزه مرتبط فعالیت‌های خود را دنبال کنند، اظهار کرد:‌ مراکز پژوهشی مختلف در حوزه‌های دینی فعالیت‌های بسیار مطلوبی را دنبال می‌کنند اما پژوهش‌های تخصصی در حوزه زیارت و مباحث مرتبط با این حوزه به صورت جامع دنبال نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی با تاکید بر اینکه میان آموزش‌ها و فعالیت‌های پژوهشی و تبلیغی باید ارتباط مورد نیاز برقرار شود، تصریح کرد: مراکز پژوهشی آستان‌های مقدس باید به خلاهای میان افراد و آستان‌ها بپردازند.

همچنین، حجت‌الاسلام علی راد مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم خاطرنشان کرد: آستان قدس رضوی در حوزه خدمت کارهای پژوهشی را با محوریت بنیاد پژوهش‌های اسلامی انجام داده است و برخی از کتاب‌ها را با عناوین مختلف از جمله «زیارت و خدمتی صادقانه»، «آداب خدمت و زیارت» و «درآمدی بر فرهنگ زیارت» را تهیه کرده است.

وی با اشاره به اینکه انتشار آثار معطوف به خدمت و زیارت از جمله فعالیت‌های بنیاد است، اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تغییر گفتمان خدمت از نظر مفهومی انجام شده و قلمرو جغرافیایی آن نیز توسعه یافته است به همین علت فقط افرادی که در حرم مطهر فعالیت دارند خادم نیستند بلکه هر فردی که در حریم گسترده آستان‌های مقدس به ائمه اطهار(ع) خدمت کنند در گروه خادمان قرار می‌گیرند.

این پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: اکنون راهکارهای توسعه و ترویج فرهنگ خدمت به ائمه اطهار(ع) با استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی در دستور کار قرار گرفته است.

در ادامه این نشست آقای شرقی دبیر شورای پژوهشی آستان حضرت شاه‌چراغ(ع) بر لزوم برگزاری همایش علمی و پژوهشی با موضوع ترویج فرهنگ زیارت در سطح ملی تاکید کرد و افزود: دستاوردهای این همایش می‌تواند در قالب کتابچه‌ای برای بهره‌برداری توسط آستان‌های مقدس ارسال شود.

*طرح جامع زائر برای بررسی میزان رضایت زائران دنبال شود

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۰۰ ساعت کارگاه آموزشی و ۱۰ نشست علمی در حرم مطهر احمد بن موسی(ع) برگزار شده است، مطرح کرد: باید طرح جامع زائر برای آستان‌های مقدس پیش‌بینی شود و در قالب این طرح باید میزان رضایت زائران در شهرهای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد و در این راستا امیدواریم بتوانیم از تجربه‌های آستان مقدس برای افزایش رضایتمندی زائران استفاده کنیم.

شرقی با بیان اینکه آثار موزه آستان مقدس حضرت شاه‌چراغ از چهار هزار مورد به ۱۲ هزار مورد افزایش یافته است، عنوان کرد: این افزایش موجب شد که برگزاری کارگاه‌های آموزشی مرتبط در راستای نگهداری مطلوب از آثار جدید را برگزار کنیم.

وی از صدور مجوز فصلنامه و انتشارات آستان مقدس احمد بن موسی(ع) یاد کرد و ادامه داد: در حوزه آموزش و برای ارتقای فرهنگ زائر مسابقه عشق کتاب هر ماه با شرکت بیش از دو هزار نفر برگزار می‌شود.(p1)