به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) در بیان نکات تفسیری جز چهارم قرآن کریم اظهار کرد: نعمت‌های دنیا شنیدنی اما نعمت‌های بهشت که پاداش اعمال درست خواهد بود، دیدنی است.

وی اضافه کرد: بر اساس ‌آموزه‌های ۱۴۲ سوره مبارکه آل عمران رسیدن به بهشت نیازمند مجاهدت و تلاش فراوان است، در این آیه خداوند متعال خطاب به مسلمانان می‌گوید که به سادگی وارد بهشت نمی‌شوید.

این کارشناس برجسته قرآنی خاطرنشان کرد: در روایات مختلف از ائمه اطهار(ع) نقل شده است که اگر فردی بهشت را بخواهد و بر سختی‌ها تحمل نورزد خود را به تمسخر گرفته، رسیدن به بهشت نیازمند سختی‌ها و صبر است و اگر فردی در دنیا سختی‌ها را تحمل نکند وارد بهشت نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۱۸۵ سوره آل عمران مرگ یک سرنوشت همگانی است، تصریح کرد: در این آیه خداوند متعال می‌فرمایند هر نفسی مرگ را می‌چشد و افراد در روز قیامت به نتیجه اعمال خود می‌رسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با تاکید بر اینکه سرای دنیا سرای فریب است، عنوان کرد: خداوند متعال در آیات مختلف این نکته را به پیامبر تاکید کرده که تو نیز مزه مرگ را خواهی چشید و در سوره انبیا آیه ۳۴ نیز فرموده است که هیچ بشری جاودانه نیست و پیامبر اسلام(ص) هم از بین می‌رود و فقط خداوند متعال است که باقی می‌ماند.

وی از آیه ۱۰ سوره مبارکه نساء یاد کرد و ادامه داد: خداوند متعال می‌فرمایند افرادی که مال یتیمان را غصب می‌کنند درحال خوردن آتش هستند و فردای قیامت وارد دوزخ می‌شوند این آیه نشان می‌دهد که باطن بسیاری از گناهان آتش دوزخ است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه آیه ۱۸ سوره نساء تسریف و تاخیر در توبه را شایسته نمی‌داند، مطرح کرد: در موقع مرگ همیشه توبه انسان پذیرفته نمی‌شود؛ خداوند متعال در این آیه می‌فرمایند توبه از آن افرادی نیست که مداومت بر گناهان دارند تا لحظه‌ای که مرگ آن‌ها فرا می‌رسد و در آن لحظه به دنبال توبه خواهند بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم دولابی با اشاره به اینکه تاخیر در توبه دسیسه شیطان برای نابودی انسان است، اضافه کرد: توبه افرادی که فرشتگان عذاب را مشاهده کنند دیگر پذیرفته نمی‌شود به همین علت در روایات اهل‌بیت(ع) تاخیر در توبه توبیخ و نهی شده است.