به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج‌ابوالقاسم عصر امروز قبل از آغاز آیین ترتیل‌خوانی قرآن کریم در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به نکات تفسیری جز چهاردهم قرآن اظهار کرد: خداوند در آیات ۴۳ و ۴۴ سوره مبارکه حجر برخی از ویژگی‌های جهنم به‌عنوان میعادگاه گناهکاران را بیان فرموده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های جهنم اضافه کرد: جهنم همانند سیاه‌چالی است که هر طبقه آن دارای درب خاص و این درب‌ها نشان‌دهنده مسیرهای منتهی به جهنم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه جهاد در راه خداوند متعال دری از درهای بهشت است، گفت: قبل از آنکه توسط خداوند و فرشتگان مورد محاسبه و توبیخ شویم باید خود را مورد محاسبه قرار داده دهیم.

وی با بیان اینکه بر اساس آیه ۳۱ سوره نحل در بهشت هر چه بخواهید وجود دارد، عنوان کرد: خداوند در این آیه توصیفی از بهشت ارائه می‌کنند، باغ‌هایی که از زیر آن‌ها نهرها جاری است و هر چه که بخواهند در این باغ‌ها وجود دارد و در نقطه مقابل بهشتیان نیز اهل دوزخ هستند که بر اساس آیات قرآن کریم این افراد به هیچ یک از خواسته‌های خود نمی‌رسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم ادامه داد: خداوند در آیه ۲۸ سوره نحل شیوه قبض روح ظالمان را بیان فرموده که در این قبض روح افراد با مشاهده کردن قدرت الهی تسلیم می‌شوند و بهانه‌های مختلفی را بیان می‌کنند که هیچ کاری را انجام نداده‌اند درحالی‌که خداوند از اعمال آن‌ها آگاه است؛ بر اساس آیه ۳۲ این سوره نیز ملائکه بعد از قبض روح مؤمنان بر آن‌ها درود می‌فرستند و به خاطر اعمال نیک آن‌ها را به بهشت هدایت می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در روایتی از امام علی علیه‌السلام نقل شده که لحظه قبض روح برای شیعیان همانند نوشیدن آب گوارای خنک در فصل تابستان است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آیه ۷۷ سوره مبارکه نحل قیامت به ما بسیار نزدیک است، تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه می‌فرماید تحقق قیامت به اندازه یک پلک بر هم زدن هم برای خداوند متعال زحمت ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج‌ابوالقاسم با بیان اینکه بر اساس آیه ۹۳ سوره مبارکه نحل در قیامت از تمام اعمال انسان سؤال می‌شود، گفت: در روایتی مطرح شده است که در روز قیامت از شیوه سپری کردن عمر، گذراندن دوران جوانی، روش درآمد و هزینه و میزان محبت انسان به اهل‌بیت(ع) سؤال می‌شود.(p2)