به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اصغر ظهیری شب گذشته در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر با اشاره به زندگی امام حسن مجتبی علیه‌السلام گفت: ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام از مهم‌ترین مناسبت‌های نیمه ماه مبارک رمضان است؛ این امام همام پس از شهادت امام علی علیه‌السلام به مدت ۱۰ سال بر مسلمانان امامت کرده و در سن ۴۷ یا ۴۸ سالگی توسط همسر خود به شهادت رسیدند.

وی افزود: در زمان ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام رسول خدا(ص) هنگام نام‌گذاری ایشان فرمودند که من در نام‌گذاری پسر خود بر خداوند متعال پیشی نمی‌گیرم که فرشته وحی جبرئیل بر حضرت رسول(ص) وارد شد و به ایشان فرمود که حضرت حق تو را پیغام داده که نام پسر خود را شبر (عبری) که عربی آن (حسن) می‌شود، خداوند نام‌های بکری برای امام حسن و امام حسین علیهاالسلام انتخاب کردند که تا آن زمان عرب فرزندان خود را به این نام‌ها نام‌گذاری نکرده بود.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در نام‌گذاری فرزندان خود باید به پیامبر (ص) اقتدا کرده و نام‌های قرآنی که همان نام‌های اهل‌بیت علیه‌السلام است را برای فرزندان خود انتخاب کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ظهیری خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز والدین از این موضوع که نام‌گذاری فرزندان سنتی دینی و قرآنی است غافل شده‌اند و نام‌های عجیب غریب و بی‌معنایی را برای فرزندان خود انتخاب می‌کنند.

وی ادامه داد: در روایت‌ها بیان‌شده است که در قیامت فرزندانی هستند که در نزد خداوند متعال از پدر و مادر خود شکایت می‌کنند که علت این شکایت عدم انتخاب نام نیکو برای آن‌ها از سوی والدین عنوان‌شده است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه هر کلمه و حرفی در این عالم دارای اثر و معنایی است، گفت: نام‌گذاری فرزندان و اولاد به نام اهل‌بیت در آن‌ها اثر داشته و خود اسم و کلمه در شخصی که نامیده می‌شود أثر دارد و او را در مسیر نامی که برای او انتخاب‌شده، قرار می‌دهد. به دلیل همین اثرات کلمات است که در زبان عربی علمی به نام علم حروف مطرح است که از اثرگذاری کلمات و نام‌های خداوند سخن به میان می‌آورد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ظهیری ادامه داد: انتخاب نام‌های قرآنی و دینی و انتخاب نام‌های نیکو برای فرزندان از حقوق فرزندان بر والدین است.

وی ولیمه دادن را یکی دیگر از سنت‌های مستحبی عنوان کرد که از سوی (ص) در شب ولادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام به مدت هفت شب انجام شد.

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها تصریح کرد: در این هفت شب حضرت رسول(ص) امام حسن مجتبی علیه‌السلام را عقیقه کردند؛ بنابراین سنت ولیمه دادن و عقیقه کردن فرزند از دیگر سنت‌های نبوی است که می‌توان به هنگام ولادت فرزندان آن را انجام داد.

استاد حوزه علمیه قم سیمای عبادی امام حسن مجتبی علیه‌السلام را بی‌نظیر توصیف کرد و افزود: امام حسن مجتبی علیه‌السلام ۲۵ بار با پای پیاده به سفر حج مشرف شدند و همچنین بیش از ۱۰ بار اموال خود را به‌طور کامل به‌جز لوازم ضروری‌شان را درراه خدا انفاق کردند؛ در روایت‌ها بیان‌شده که امام حسن علیه‌السلام به حدی کریم و اهل انفاق بودند که اگر دو جفت کفش داشتند، یک جفت از آن‌ را انفاق می‌کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ظهیری با تأکید براینکه درب خانه امام حسن علیه‌السلام همواره به روی نیازمندان باز بود، تصریح کرد: در عصر حاضر انسان‌هایی زندگی می‌کنند که حتی حاضر نیستند از نعمت‌هایی که خداوند به آن‌ها داده، به خود خدا قرض بدهند و سعی می‌کنند تمامی مواهب دنیوی را در قالب گنج برای خود ذخیره کرده و همواره به دنبال افزایش ثروت و مال خود باشند؛ که این‌گونه افراد در قیامت خداوند را غضبناک ملاقات خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: در روایت‌ها بیان‌شده که بدترین مردم کسی است که مال و نعمات خداوند را به خود خدا قرض نمی‌دهد.

استاد حوزه علمیه قم بابیان اینکه متأسفانه عده‌ای از روی ناآگاهی وجود همسری که قاتل امام حسن مجتبی علیه‌السلام شد را ادله‌ای بر رد عصمت امام می‌دانند، یادآور شد: وجود همسر ناسازگار دلیلی بر رد عصمت نیست چراکه درباره امام سجاد، امام جواد و حضرت هود علیهم السلام نیز به همین شکل بود و باید توجه داشت که تحمل همسر ناسازگار برای عده‌ای از بزرگان امتحانی الهی است و خداوند رشد اولیاء خود را در تحمل همسری ناسازگار قرار داده است.

وی افزود: آسیه همسر فرعون بر بداخلاقی‌ها و بی‌دینی‌های همسرش صبر کرد و خداوند بهشت را به او ارزانی داشت و بسیاری از علماء ازجمله مرحوم کاشف الغطاء بر بداخلاقی‌های همسران خود تحمل کرده و خداوند زمینه رشد ایشان را فراهم کرد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: بهشت پاداش کسانی است که بر بداخلاقی‌های همسرانشان صبور هستند.