به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری امروز در برنامه سحرگهان حرم که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها برگزار شد به بررسی جایگاه و نقش دعا در سیر بندگی پرداخت و اظهار داشت: دعا الگوی تعامل انسان به خالق هستی است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با تأکید بر این‌که دعا اساس بندگی است، ابراز داشت: وقتی واژه دعا از سوی فردی صادر شود و دیگری را دعوت به دعا کند چنین دعوتی دعوت به بندگی و توحید محوری است.

استاد حوزه علمیه قم به بررسی برخی از موانع، زمینه‌ها و لوازم استجابت دعا پرداخت و گفت: در کلام مولا امیرالمؤمنین موانع استجابت دعا چنین توصیف‌شده است «مسلمان خدا را شناخته اما حق او را ادا نکرده‏ است بر این اساس چنین شناختی سودی به حال بنده ندارد»

وی ادامه داد: امام علی علیه السلام در ادامه چنین می‌فرمایند که «شما به فرستاده او ایمان آورده ‏اید سپس با سنتش به مخالفت برخاسته ‏اید ثمره ایمان شما کجا است؟ کتاب او را خوانده ‏اید ولی به آن عمل‌نکرده‌اید، گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم سپس به مخالفت برخاستید! شما می گویید از مجازات و کیفر خدا می ‏ترسید، اما همواره کارهایی می ‏کنید که شمارا به آن نزدیک می ‏سازد، می گویید به پاداش الهی علاقه دارید اما همواره کاری انجام می ‏دهید که شمارا از آن دور می ‏سازد و نعمت خدا را می ‏خورید و حق شکر او را ادا نمی ‏کنید.»

وی افزود: ازدواج یکی از مصادیق ادای شکر احیای سنت نبوی است؛ این در حالی است که جامعه امروزی ما با این سنت با الگوی تجاری آن مواجه می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری در ادامه به بیان موانع دیگر استجابت دعا از منظر امام علی علیه السلام پرداخت و گفت: یکی دیگر از استدلالات حضرت این است که می‌فرمایند «خداوند به شما دستور داده دشمن شیطان باشید (و شما طرح دوستی با او می ‏ریزید) ادعای دشمنی با شیطان دارید اما عملاً با او مخالفت نمی‏ کنید»

وی ادامه داد: سازش با شیطان اساس دوری از حدود توحید است بر این اساس لقمه حرام از عواملی است که زمینه محو دعا و عدم استجابت آن بیان‌شده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها به متن طولانی روایت اشاره داشت و تصریح کرد: امام علی (ع) عیب‌جویی از دیگران و فراموش کردن عیوب خود را از عوامل منع استجابت دعا دانسته‌اند این در حالی است که در فراز دیگر روایت می‌فرمایند «بااین‌حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد؟ درحالی‌که خودتان درهای آن را بسته‏ اید؟ تقوا پیشه کنید، اعمال خویش را اصلاح نمایید امربه‌معروف و نهی از منکر کنید تا دعای شما به اجابت برسد.»

وی افزود: این روایت شریف به ما می‌آموزد که «وعده خداوند به اجابت دعا یک وعده مشروط است نه مطلق» بر این اساس عمل به دستورات هشتگانه فوق که در حقیقت شرایط استجابت دعا است برای تربیت انسان و به کار گرفتن نیروهای او در یک مسیر سازنده و ثمربخش است.(p1)