کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه انسان به ارتباط با خدا نیاز دارد و دعا انسان را رکود و تعفن دور کرده و کسی که دعا نمی کند مستکبر است، گفت: در کنار قرآن نازل که همان قرآن کریم است، دعا قرآن صاعد بوده و وسیله نجات انسان از تعفن و گندیدگی است.

به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، حجت الاسلام رضایی قمی، کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیها، در شبستان نجمه خاتون سلام الله علیها با بیان اینکه دعا انسان را از رکود و تعفن دور می کند، گفت: انسان موجودی است که به ارتباط با خالق نیاز دارد و اگر این ارتباط با خالق از بین برود انسان دچار گندیدگی و تعفن و رکود می شود؛ بنابراین همانطور که بیان شد دعا انسان را از رکود، تعفن و گندیدگی دور می کند.

وی افزود: در روایت ها بیان شده که یک قرآن صاعد و یک قرآن نازل داریم که باید دقت کرد که منظور از قرآن نازل ، قرآن کریم بوده و منظور از قرآن صاعد همان دعا است.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) تصریح کرد: امام علی(ع) در این زمینه روایتی دارند و می فرمایند که« محبوب ترین کارها در روی زمین در نزد خداوند متعال، دعای به درگاه پروردگار است.

حجت الاسلام رضایی قمی با اشاره به اینکه در کافی بیان شده که « دعا کیلد فتح و پیروزی و بهترین دعاها، دعایی است که از دل پاک برخواسته شود»، گفت: در روایت ها بیان شده که شخصی از بنی اسرائیل بسیار دعا می کرد؛ اما دعای او مستجاب نمی شد تا اینکه نزد حضرت موسی (ع) رفت و از حضرت پرسید که چرا دعای من مستجاب نمی شود که حضرت به او فرمودند برای اینکه دل تو پاک نیست و در این زمینه امام صادق(ع) نیز روایتی دارند که یکی از شروط استجابت دعا را پاک بودن دل آدمی عنوان می کنند.

وی افزود: دلی که پر از حسد و کینه باشد بیمار است و با دل بیما دعا مستجاب نمی شود.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به اینکه دعا واسطه نجات انسان است و انسان به وسیله خلوص در دعا می تواند از مشکلات نجات پیدا کند، تصریح کرد: دعا نه تنها در حالت های خاص بلکه در حالت عادی نیز توصیه شده است.

حجت الاسلام رضایی قمی با بیان اینکه منظور از کسی که در عبادت های تکبر می ورزند کسی است که دعا نمی کند، افزود: امام باقر(ع) می فرمایند که انسان نباید از دعا و درخواست به درگاه خداوند استکبار و تکبر داشته باشد.

وی افزود: انسانی که به درگاه خداوند دعا می کند از درخواست کردن به درگاه غیر خدا پر هیز کرده و به خود اجازه نمی دهد که از کسی غیر از خدا درخواست کند.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) ادامه داد: حضرت رسول(ص) همواره به درگاه خداوند اظهار فقر کرده و از خداوند می خواستند که در همه امور ایشان را یاری دهند و در اینجا منظور از فقر، فقر مادی نیست بلکه حضرت رسول(ص) تمام دارایی وجودی خود را متعلق به خدا دانسته و به همین دلیل نسبت به درگاه خدا اظهار فقر کرده و دعا می کردند.

حجت الاسلام رضایی قمی ادامه داد: در زمینه دعا حتی روایت شده که خداوند به حضرت موسی(ع) فرمود که ای موسی حتی علف گوسفندان و نمک طعام و خوراکی خود را نیز از ما درخواست کن که این موضوع نشانه جایگاه و اهمیت فرهنگ دعا است.

وی با بیان اینکه دعا کردن دارای یکسری شرایط است، ادامه داد: در مورد دعا کردن و آداب دعا نزدیک به ۳۰ روایت دینی و قرآنی وجود دارد که در این روایت ها و آیات نحوه دعا به درگاه خداوند بیان شده است.

کارشناس مذهبی آستان مقدس حضرت معصومه(س) یکی از آداب دعا کردن را حمد و ثنای خداوند عنوان کرد، افزود: انسان باید دعای خود را با نام های متبرک و زیبای خداوند آغاز کند که برای نمونه می توان به« یا الله یا رب» اشاره کرد که دعای کمیل و مناجات حضرت امیرالمؤمنی(ع) آداب حمد و ثنای خداوند را به خوبی به ما نشان می دهند.