پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ مخلوقاتی هستند که خداوند جور دیگری آنها را برای خودش گزینش می‌کند! گاهی قرآن یا روایات آن‌ها را به‌صورت خاص به خدا نسبت داده و مثلاً میفرمایند کتاب الله، بیت‌الله، شهرالله یا ضیافه الله و… خداوند چنین مخلوقاتی را پاک و طاهر و مقدس قرار داده است لذا انس و ارتباط با این مخلوقات و جذب فیوضاتش جز با طهارت و پاکی و صفای باطنی برای انسان میسر نیست.
مثل‌اینکه در مورد قرآن شریف فرمود «لا یمسه الا المطهرون » و مثل اینکه در مورد اهل‌البیت علیهم‌السلام فرمود «انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهرکم تطهیرا »یعنی همانا خدا اراده فرموده که هرگونه ناپاکی را از شما اهل‌بیت دور کند.
از همین جهت می‌بینیم این‌همه در روایات سفارش شده است که باید تلاش کنید با استغفار در ماه رجب و شعبان پاک شوید و وارد ماه رمضان شوید. چون فیوضات و لذت‌های پاک رمضانی در ظرفی ریخته می‌شود که لایق و پاک باشد و ظرفیت پذیرش را داشته باشد.
مثلاً خیلی سفارش شده است که این دعا را اواخر ماه شعبان بخوانیم “اللهم ان لم تکن غفرت لنا فیما مضی من شعبان فاغفر لنا فیما بقی منه ” یعنی : خدایا اگر من را تا اینجای ماه شعبان نبخشیدی در باقیمانده اش ببخش… این دعا برای آن است که پاک باشیم و وارد آن ماه پاک و طاهر و میهانی ویژه خدا بشویم.
به همین دلیل است که می‌بینیم انسان از هرگونه کار ناپاکی در این ماه طاهر بیشتر بر حذر داشته شده، مثلاً می‌فرمایند: ” اذا اغتاب المومن افطر ” یعنی اگر مؤمن غیبت کرد افطار کرده! یعنی انگار آن روایت که می‌فرماید غیبت مثل خوردن گوشت برادر مؤمن است تحقیق پیداکرده و شخص غیبت کننده دیگر روزه نیست! از طرفی هم خدا شیاطین را که از خبائث هستند در این ماه شریف در غل و زنجیر قرار داده، در روایات آمده است که” ان الشیطان لیجری من ابن آدم کمجری الدم فضیقوا مجاریها بالجوع ” همانا شیطان مثل خون که در بدن انسان جریان دارد در روح انسان جاری است و مجاری حرکت این شیطان را در روح با روزه و گرسنگی در ماه رمضان تنگ کنید
گفت‌وگوی امیر المومنین با پیامبر اکرم در مورد بهترین کار در ماه رمضان خیلی جالب است. حضرت علی علیه‌السلام از رسول خدا می‌پرسد که یا رسول‌الله بهترین عمل در این ماه چیست؟ پیامبر جواب می‌دهند : که ” الورع عن محارم الله ” یعنی بهترین اعمال در این ماه طاهر شدن از رذائل و محرمات است. آری اگر دوری از محرمات نباشد قطعاً نمی‌توانیم از نعمت‌های پاک معنوی این ماه عزیز بهره‌مند شویم .
این بیان کلام نورانی روایت را واضح‌تر بیان می‌کند که فرمود از سنت‌های ادریس نبی علیه‌السلام این بود که می‌فرمود : «إِذَا دَخَلْتُمْ فِي الصِّيَامِ فَطَهِّرُوا نُفُوسَكُمْ مِنْ كُلِّ دَنَسٍ وَ نَجَسٍ وَ صُومُوا لِلَّهِ‏ بِقُلُوبٍ‏ خَالِصَةٍ صَافِيَةٍ مُنَزَّهَةٍ عَنِ الْأَفْكَارِ السَّيِّئَةِ وَ الْهَوَاجِسِ الْمُنْكَرَةِ فَإِنَّ اللَّهَ سَيَحْبِسُ الْقُلُوبَ اللَّطِخَةَ وَ النِّيَّاتِ الْمَدْخُولَةَ وَ مَعَ صِيَامِ أَفْوَاهِكُمْ مِنَ الْمَآكِلِ فَلْتَصُمْ جَوَارِحُكُمْ مِنَ الْمَآثِمِ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يَرْضَى مِنْكُمْ أَنْ تَصُومُوا مِنَ الْمَطَاعِمِ فَقَطْ لَكِنْ مِنَ الْمَنَاكِيرِ كُلِّهَا وَ الْفَوَاحِشِ بِأَسْرِهَا »
یعنی وقتی وارد ماه رمضان شدید نفس‌هایتان را پاک‌کنید از هرگونه زشتی و ناپاکی و با قلب‌های خالص و صاف و منزه از افکار پلید و ذهنیت‌های زشت روزه‌بگیرید چراکه خدا قلب‌های پلید و نیت‌های ناخالص را محبوس می‌کند دهان‌هایتان را از خوردنی‌های ناپاک روزه بدارید و اعضاء و جوارحتان را در روزه از گناهان نگهدارید چراکه خدا راضی نمی‌شود از شما که فقط از غذا روزه باشید بلکه می‌خواهد از همه فحشاء و منکرات دورباشید.
شاعر چه زیبا سروده است “در شط حادثات برون آی از لباس! کاول برهنگیست که شرط شناوریست” آری باید سبک‌بار بود برای غرق نشدن در دنیا! و حافظ که می‌گوید: ” حافظ تو خود حجاب خودی از میان برخیز”
این‌ها همه یعنی از پستی‌ها خارج‌شده ها می‌توانند نور ماه رمضان بگیرند…
چه خوب است اگر قدر بدانیم این ساعت های باقی‌مانده را که خداوند در این شبهای پایانی بیش‌ازپیش بندگان توبه‌کار را می‌بخشد تا جایی که می‌فرماید در هر شب رمضان هفتاد هزار نفر که مستحق آتش جهنم هستند به فضل خدا بخشیده شده و نجات پیدا می‌کنند و در شب آخر رمضان به‌اندازه تمام کسانی که در طول رمضان بخشیده شده‌اند اهل نجات میگردند!
میر سالاری