به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، پس‌ازاینکه انسان به‌وسیله گناه خود را در جهنم عذاب محبوس کرد و دری به‌سوی نور نداشت خداوند از روی لطف و مهربانی کلیدهای بهشت را در قالب دعا به او عرضه داشت تا انسان وامانده از صراط بندگی در پناه این کلیدهای بهشتی قفل‌ها و درهای بسته را به روی خود بگشاید و در بهشت نعمات الهی متنعم شود.

یکی از کلیدهای مهم جنان در میان انسان‌ها که به‌وسیله امام سجاد علیه‌السلام به انسان آموزش داده‌شده است دعاهای پرمغز و محتوای صحیفه سجادیه است که در پناه این دعاها می‌توان در مسیر« طلیعه بندگی» قرار گرفت و به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب درباره نقش صحیفه سجادیه و قرائت آن در زندگی می‌فرمایند« صحیفه سجادیه، علم انفس است من به یکایک شما عزیزان توصیه می‌کنم تا آنجا که می‌توانید با صحیفه سجادیه مأنوس شوید. کتاب بسیار عظیمی است. اینکه گفته‌اند زبور آل محمد، واقعاً همین‌طور است؛ پُر از نغمه‌های معنوی است، دعا و درس است؛ هم‌درس اخلاق است، هم‌درس علم انفس است، هم‌درس امور اجتماعی است. آنجا ملاحظه کنید: «اللهم انی اعوذ بک من هیجان الحرص و سورة الغضب…والحاح الشهوهْ». یعنی یکی یکی این خصوصیات معنوی و اخلاقی و این ریشه‌های فاسدی را که در نفس ما هست، در زبان دعا به ما معرفی می‌کند.»

بر همین اساس و در  راستای تحقق هدف انس روزانه با صحیفه سجادیه از سوی جمع کثیری از مخاطبان و به‌ویژه بانوان طرح« طلیعه بندگی» از سال ۸۸ در آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها در قالب یک دفترچه تلاوت روزانه تدوین شد و در اختیار بانوان و زائران بارگاه بانوی کرامت سلام‌الله علیها قرار گرفت تا به‌صورت روزانه کلام نورانی امام سجاد علیه‌السلام را تلاوت کنند.

در این دفترچه دعاهایی از صحیفه سجادیه گزینش‌شده و سعی شده بامطالعه این ادعیه از سوی مخاطب زمینه تدبر در صحیفه سجادیه و کلام امام سجاد علیه‌السلام از سوی مخاطب فراهم شود تا مخاطب به این وسیله بتواند به نیازها و پرسش‌های روزانه خودپاسخ گفته و مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی خود را در پناه رجوع به دعاهای امام سجاد علیه‌السلام برطرف کند.

همچنین در قالب این طرح مستمر دعاهای امام سجاد علیه‌السلام از سوی مخاطبان شرکت‌کننده در طرح  بیش از ۳۱۰ مرتبه در ماه به‌صورت کامل ختم می‌شود.

اضافه بر این در کنار این طرح سعی شده با برگزاری محافل معارفی ازجمله محفل معارفی شرح دعای مکارم الاخلاق و شرح کتاب رساله الحقوق امام سجاد علیه‌السلام اندیشه‌ها و سبک زندگی امام چهارم شیعیان در میان بانوان به‌عنوان مربیان نسل آینده ترویج شود.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان برای تهیه دفترچه مطالعه روزانه طرح «طلیعه بندگی» می‌توانند به واحد مراسم و محافل فرهنگی خواهران جنب رواق حضرت خدیجه سلام‌الله علیها (کنار پله‌برقی) مراجعه کنند.(t1)