به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم چهرقانی ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها با بیان اینکه وسواس، به معنی وسوسه از ریشه «وس» و به معنای پیچیدن صدای آهسته در گوش است، گفت: راغب اصفهانی وسوسه را به معنای خطور افکار زشت در دل ترجمه کرده است و وسواس در اصطلاح فقهی به معنای صدای پنهان تعریف‌شده است.

کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها ریشه وسواس را در عمل نکردن به احکام دینی و دستورات خداوند دانست و افزود: تکلیف انسان اطاعت از فرمان خداوند است اما اگر فردی دچار وسواس شو و به این دستورات عمل نکند، عبادتش باطل است؛ زیرا به‌جای اطاعت از خداوند، به ندای دل که از خصوصیات افراد وسواسی است گوش‌داده و این ندای پنهان از سوی شیطان است.

وی عدم تمرکز در کارها، اتلاف وقت و انرژی، اسراف گرایی، اطاعت از شیطان، مرتکب شدن حق‌الناس، مخالفت با امر خداوند، بی‌نظمی در زندگی، قطع صله‌رحم و افسردگی و منزوی شدن را از مهم‌ترین پیامدهای وسواس عنوان کرد.

چهرقانی، توسل، توکل و اراده را سه عنصر مقابله با بیماری وسواس عنوان کرد، یادآور شد: در کنار این سه عنصر انجام حرکات ورزشی و آب‌درمانی نیز از مهم‌ترین راهکارهای درمان بیماری وسواس هستند.(p3)