به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، صد و شست و نهمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم عصر امروز با حضور آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س)، سید مهدی صادقی استاندار قم، معاونان وی و جمعی از مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی در سالن جلسات پژوهشکده علامه طباطبایی(ره) حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) برگزار شد.

سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در این نشست با اشاره به اینکه پرداختن به سواد رسانه‌ای موجب رفع برخی آسیب‌ها در حوزه رسانه می‌شود، اظهار کرد: برای رسیدن به نتایج مورد نظر در این حوزه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید نسبت به فضای رسانه‌ای توجه بیشتری داشته باشند تا بتوانند مردم را نیز با خود همراه کنند و در جنگ رسانه‌ای، مقابل دشمن ایستادگی کنند.

وی با بیان اینکه در ترویج سواد رسانه‌ای می‌تواند از ظرفیت بسترهای تبلیغات شهری، مساجد و مدارس نیز استفاده کرد، عنوان کرد: ارتقای آگاهی کارکنان دولت و رسانه‌ها در حوزه سواد رسانه‌ای با مشارکت مجموعه‌های تخصصی می‌تواند کاربرد لازم را به دنبال داشته باشد.

سید مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز با اشاره به ابعاد مختلف سواد رسانه‌ای مطرح کرد: اکنون برخی از کشورهای پیشرفته در حوزه سواد رسانه‌ای گام‌های مطلوبی برداشته و در این راستا نیز به نتایج قابل توجهی رسیده‌اند.

وی از نقش رسانه‌ها در پیشبرد اهداف حکومت‌ها یاد کرد و گفت: علاوه بر آموزش نهادها و دستگاه‌ها، باید آموزش‌های مردمی نیز مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم با آسیب‌های مختلف در این حوزه مقابله کنیم.

همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با اشاره به اینکه در حوزه نظری سواد رسانه‌ای با مشکلی روبرو نیستیم، عنوان کرد: اکنون باور لازم را نداریم که در جنگ رسانه‌ای و نرم قرار داریم به همین علت در حوزه عمل گام‌های مورد نیاز را بر نمی‌داریم؛ فقط رهبر انقلاب اسلامی متوجه اهمیت موضوع هستند و هیچ فردی دیگری به این موضوع توجه نمی‌کند که سیل فضای مجازی همه دار و ندار ملت را برده است.

وی اضافه کرد: اکنون در جنگ نرم محتوا، روش و سلاح درستی را در اختیار نداریم به همین علت سردرگم بوده و نمی‌توانیم مقابل دشمن به صورت مطلوب ایفای نقش داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین اسکندری با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای غربی ریشه اعتقادات جوانان و نوجوانان را هدف گرفته است، مطرح کرد: باید تلاش کنیم تا محتوای مورد نیاز جامعه اسلامی را تامین کرده تا در حوزه جنگ نرم به رقابت با دشمن بپردازیم.

حمیدرضا دژاکام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم نیز تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع در سال گذشته در شورای آموزش و پرورش موضوع سواد رسانه‌ای را مطرح کرده و یکی از کتب دانش آموزان مقطع متوسطه به سواد رسانه‌ای اختصاص یافت که امروزه برای ۵۶ هزار دانش آموزش به تدریس گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته در سطح کارکنان و فرهنگیان آموزش و پرورش کار را دنبال کرده‌ایم، گفت: اگر سهم هر دستگاه را در حوزه سواد رسانه‌ای مشخص نکنیم نمی‌توانیم به نتیجه مورد نظر برسیم به همین علت باید سهم دستگاه‌ها مشخص و ارزیابی عملکردها مورد توجه قرار گیرد.

مرتضی داستانی رئیس خانه مطبوعات استان قم با تاکید بر اینکه نبود اعتماد به رسانه‌های داخلی موجب گرایش مردم به سمت رسانه‌های خارجی می‌شود، مطرح کرد: اکنون برخی با بی‌توجهی خود همچنان رسانه‌ها را به حاشیه کشانده و آن‌ها را از جایگاه اصلی دور نگه می‌دارند.

وی از برگزاری دوره‌های آموزشی خبرنگاری به همت خانه مطبوعات استان قم یاد کرد و ادامه داد: هر چند اکنون با مشکل اعتبارات روبرو هستیم اما ارائه مباحث مرتبط با سواد رسانه‌ای به اصحاب رسانه به ویژه خبرنگاران را با برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت ویژه دنبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام لطفی نیاسر، مدیرکل صدا و سیمای قم با اشاره به اینکه ترویج سواد رسانه‌ای نیازمند ارائه بسته‌ای جامع برای اقشار مختلف است، اضافه کرد: برای اینکه بتوان از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد، دستگاه‌ها باید موظف شوند تا بر اساس محتوای مشخصی کار خود را در حوزه سواد رسانه‌ای دنبال کنند.

وی بر لزوم ارتقای سواد رسانه‌ای روحانیون، مداحان، ائمه جماعات، فرهنگیان و معلم‌ها تاکید کرد و گفت: هر هزینه‌ای که در این بخش انجام شود منجر به سرمایه‌گذاری و رسیدن به درآمد می‌شود چراکه گاهی برای رفع مشکل حاصل از نبود سواد رسانه‌ای باید هزینه‌های بسیار سنگین‌تری را پرداخت کنیم.

معصومه ظهیری مشاور استاندار قم در امور خانواده و بانوان با اشاره به اینکه محتوای مورد نیاز سواد رسانه‌ای برای هر قشری باید جداگانه مورد توجه قرار گیرد، مطرح کرد: اکنون ضرورت موضوع به اثبات رسیده است اما باید راهکارهای رسیدن به هدف به صورت جدی دنبال شود.

ابراهیم معتمدی قائم مقام شهردار قم طی سخنانی خاطرنشان کرد: اکنون در دنیای پمپاژ اطلاعات قرار داریم و در این دنیا نیز به بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات تولیدی هیچ دسترسی و کنترلی نداریم به همین علت تولید و انتشار اطلاعات باید به صورت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.(g1)