به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، منشأ همه‌ی رفتارها و کردارهای انسان یا از بعد حیوانی و غریزی و یا از بعد روحانی و فطری او نشاءت می‌گیرد؛ فلذا دین به‌عنوان روش و سبک زندگی و فکری، به کمک بشر آمده است تا او را در رشد و به کمال رسیدن یاری کند؛ دین مبین اسلام نیز دارای اصول و برنامه‌هایی است تا انسان را از حیرت و تاریکی دنیا نجات بدهد و بتواند بهترین و زیباترین و با لذت ترین مسیر را جلوی پای او قرار بدهد.

 دین اسلام به‌عنوان کامل و جامع‌ترین دین در بین ادیان، مبنی و اصولی دارد که ستون و بن‌مایه‌ی همه‌ی آن‌ها محبت و ولایت اهل‌البیت علیهم‌السلام است، لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَسَاسٌ وَ أَسَاسُ‏ الْإِسْلَامِ‏ حُبُّنَا أَهْلَ الْبَيْتِ (اصول کافی ج ۲ ص ۴۶) دو امانت بزرگی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه در اواخر عمر مبارکشان، توصیه به حفظ آن فرمودند یکی قرآن و دیگری عترت اهل‌البیت علیهم‌السلام هستند که اگر بندگان به این دو پایبند باشند، دیگر گمراه نمی‌شوند، قَوْلِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه واله إِنِّي‏ تَارِكٌ‏ فِيكُمُ‏ الثَّقَلَيْنِ‏ كِتَابَ‏ اللَّهِ‏ وَ عِتْرَتِي‏ أَهْلَ بَيْتِي مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي أَبَداً (اصول کافی ج ۲ ص ۲۵).

 در حجه‌الوداع که آخرین سفر حج رسول‌الله بود، در مکانی به نام غدیر خم، جبرائیل از سوی خداوند به پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله پیامی را رساندند که تکمیل رسالت پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله درگرو ابلاغ آن پیام بود و آن امر، امامت و ولایت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بود يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ (مائده ۶۷) این موضوع چنان مهم و باارزش است که با ابلاغ آن، دین کامل شد و نعمت بر مؤمنان تمام شد و خداوند از دین اسلام راضی ‌گشت، الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا (مائده ۳).

در کلام پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله و ائمه اطهار علیهم‌السلام بعضی امور، از اصول دین معرفی‌شده است و در روایات، موارد مختلفی را اساس و مبنی دین معرفی نموده‌اند ولی شرط قبول همه‌ی این موضوعات، ایمان و اطاعت از ولایت بیان‌شده است امام باقر علیه‌السلام می‌فرمایند: که اسلام بر پنج‌پایه استوارشده است نماز زکات حج و روزه و ولایت که دارای جایگاه رفیعی است، مردم آن چهار مورد اول را گرفتند و ولایت را ترک کردند بُنِيَ‏ الْإِسْلَامُ‏ عَلَى خَمْسٍ الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الْحَجِّ وَ الصَّوْمِ وَ الْوَلَايَةِ وَ لَمْ تُنَادَ بِشَيْ‏ءٍ مَا نُودِيَ بِالْوَلَايَةِ فَأَخَذَ النَّاسُ بِأَرْبَعٍ وَ تَرَكُوا هَذِهِ يَعْنِي الْوَلَايَة (محاسن ج ۱ ص ۲۸۶) و مطلبی که توجه به آن هدف خلقت و حتی نگاه به زندگی را تغییر می‌دهد، معرفت به امام است زیرا که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه واله می‌فرمایند: کسی که بمیرد و به امام خود، معرفت نداشته باشد به مرگ جاهلیت مرده است و این مرگی است که فرد بدون آنکه از اسلام بهره‌ای ببرد و به سعادت برسد، از دنیا می‌رود أَنَّ مَنْ مَاتَ وَ لَمْ‏ يَعْرِفْ‏ إِمَامَ‏ زَمَانِهِ‏ مَاتَ‏ مِيتَةً جَاهِلِيَّة (وسایل الشیعه ج ۱۶ ص ۲۴۶).

بهترین بیان برای معرفی امام کلام خود امام است که حقیقت و میزان توقع مؤمنان را از امام خود روشن می‌کند؛ حضرت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در جمعی که بر سر امامت اختلاف داشتند حاضر شدند و خطبه نسبتاً طولانی را ایراد فرمودند که مطالعه‌ی آن کلاس کامل امام شناسی است.

امام در بخشی از این خطبه می‌فرمایند: امام رهنمای بشریت به‌سوی هدایت و نجات‌دهنده آنان از پستی و فرومایگی است َ الدَّالُّ عَلَى الْهُدَى وَ الْمُنْجِي مِنَ الرَّدَى‏ در دنیایی که مانند دریای عمیق، تاریک و پرخطر است که می‌تواند همه را در خودش غرق کند این وجود مبارک امام است که کشتی نجات است به یاری مؤمن می‌آید و او را از گرداب فریبنده‌ی دنیا نجات می‌دهد أَنَّ الدُّنْيَا بَحْرٌ عَمِيقٌ، وَ قَدْ غَرِقَ فِيهَا خَلْقٌ كَثِيرٌ، وَ أَنَّ سَفِينَةَ نَجَاتِهَا آلُ مُحَمَّد علیهم‌السلام (تفسیر منسوب امام حسن عسگری علیه‌السلام ص ۴۳۲) امام مانند پدری دلسوز و همدمی رفیق و برادری همانند، مؤمن را همراهی می‌کند ُ الْإِمَامُ‏ الْأَنِيسُ‏ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ امام نسبت به امت خویش مهربان است همانند مادری که به فرزند خردسال خود مهربان و نیکوکار است امام پناه بندگان خدا در مصیبت‌ها و دشواری‌ها است الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآ (اصول کافی ج ۱ ص ۲۰۰).

 وجود مبارک امام مایه‌ی عزت و سربلندی مسلمانان است و باعث نگرانی عمیق و ناخشنودی منافقان و عامل شکست و حقارت کافران استَ عِزُّ الْمُسْلِمِينَ وَ غَيْظُ الْمُنَافِقِينَ وَ بَوَارُ الْكَافِرِين‏ امام یگانه‌ی عصر خویش است به‌گونه‌ای که هیچ‌کس در شرافت و فضیلت به‌پای او نمی‌رسد و در علم به مرتبه او راه پیدا نمی‌کند و نظیر و مانندی ندارد الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِير همان‌گونه که حضرت صدیقه فاطمه الزهرا سلام‌الله علیها می‌فرمایند: خداوند اطاعت و پیروی ما اهل‌البیت علیهم‌السلام را سبب برقراری نظم اجتماعی و رهبری ما را عامل وحدت و در امان از تفرقه‌ها قرار داده است وَ طَاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إِمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَة (الاحتجاج طبرسی ج ۱ ص ۹۹) ایمان و تمسک به روش و راه اهل‌البیت علیهم‌السلام ما را برای مبارزه با استکبار جهانی و ظالمان یاری می‌دهد.

در پایان باید خداوند را شکر گذار باشیم که ما را از متمسکان به ولایت امیرالمؤمنین و اولاد طاهرین علیهم‌السلام قرار داده است ُ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ‏ الْمُتَمَسِّكِينَ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ علیهم السلام (اقبال الاعمال ج ۱ ص ۴۶۴).‏

حجت‌الاسلام قاسمی