به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها، حجت‌الاسلام والمسلمین صفر فلاحی طی گفت‌وگویی با اشاره به اینکه مبدا قیام امام حسین علیه‌السلام قیام علیه ظلم و ستم بوده است، اظهار کرد: امروز این قیام به عنوان یک الگو برای همه آزادی‌خواهان، مسلمانان و شیعیان پرتوافکنی و نورافشانی می‌کند.

وی اضافه کرد: در طول تاریخ ارادتمندان به سیدالشهدا(ع) تلاش کرده‌اند تا بنایی که امام سجاد علیه‌السلام بعد از شهادت ایجاد کردند را به شکلی ادامه دهند به این صورت که راه و هدف امام حسین علیه‌السلام را برای دیگران بازگو و تلاش کنند تا این قیام سرنوشت‌ساز زنده و درس‌آموز محفوظ باشد.

معاون فرهنگی حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) یادآور شد: از همه ابزارها برای تبلیغ این قیام الهی در دوره‌های مختلف استفاده شده است ، پیاده روی اربعین حسینی نیز یکی از این نمونه‌های روشن برای عرض ارادت به ساحت امام حسین علیه‌السلام و زمینه‌ای برای ترویج و تبلیغ مکتب سیدالشهدا(ع) است.

وی ادامه داد: پیاده‌رفتن به زیارت امام حسین علیه‌السلام در میان اولیا، علما و دوستداران اهل‌بیت(ع) همواره مرسوم بوده است به این معنا که احیاگران اربعین در طول تاریخ حضور داشته اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی خاطرنشان کرد: در سال های اخیر به ویژه بعد از به درک واصل شدن صدام و حزب بعث، زیارت اربعین جلوه دیگری پیدا کرد و مردمان از سراسر عراق و کشورهای مختلف به این موضوع بیش از گذشته پرداختند و خیل عاشقان در قالب کاروان میلیونی زیارت سیدالهشدا(ع) شکل گرفت و شکوه و عظمت مسلمانان به ویژه شیعیان به رخ همه جهانیان کشیده شد.

وی اضافه کرد: این جمعیت میلیونی و دل‌های عاشق زمینه‌ای را فراهم کردند تا متصدیان و مسئولان امر فرهنگی کشورهای عراق و ایران نسبت به این موضوع احساس تکلیف مضاعف کنند و از این جمعیت میلیونی، زمینه و زمان مناسب به وجد آمده، نهایت بهره‌برداری را برای تبیین سیره امام حسین علیه‌السلام و حیات طیبه ایشان و به ویژه برای تحلیل و تبیین قیام حضرت انجام دهند.

مدیر موکب آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) تصریح کرد: آستان مقدس و اعتاب جهان اسلام از جمله مجموعه‌های فرهنگی هستند که در این راستا رسالت دارند و این رسالت باید به شکلی عملی شود. آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله علیها نیز با عنایت به در خواست‌ها و توصیه‌های علمای بزرگوار و تولیت‌های آستان‌های شریف که توقع داشتند آستان مقدس در این راهپیمایی میلیونی حضور داشته باشد اقدام به برپایی یک پایگاه فرهنگی و موکب کرده است.

وی اضافه کرد: بارزترین ویژگی این موکب فرهنگی بودن آن و منتسب بودن به یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های عبادی، زیارتی، علمی، فرهنگی و تبلیغی کشور است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی خاطرنشان کرد: هدف آستان مقدس نیز در برپایی موکب کریمه اهل‌بیت(س) خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا(ع) در حوزه‌های مختلف فرهنگی، رفاهی، خدماتی، اسکان، بهداشت و درمان و به طور کلی رفع نیازهای اولویت‌دار زائران است.