پایگاه خبری آستان حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها، لحظه‌به‌لحظه بر حضور زائران در مسیر پیاده‌روی افزوده می‌شود و خیل عظیمی از این زائران، ساعاتی را در پناه موکب بانوی کرامت می‌گذرانند و جان تازه می‌گیرند، ما با چند نفر از زائران وارد گفت‌وگو می‌شوم.

محمد شکری‌پور، می‌گوید: «باید بدانیم با چه هدفی در این مسیر پا می‌گذاریم و شور حسینی با شعور حسینی همراه باشد. اینجا بهترین دانشگاه است و در همین مسیر باید فرهنگ‌سازی بکنیم. اینجا گوش‌ها باز است و تنها جایی است که امر به معروف و نهی از منکر خوب جواب می‌دهد. هر سال محرم و صفر بهترین فرصت است و تا این فرصت تمام نشده است باید بهترین استفاده را بکنیم».

داود رحیمی یکی دیگر از زائرانی است که خاطرنشان می‌کند: «باید حرکت حضرت زینب سلام‌الله علیها به سمت کوفه و بعد شام را زنده کنیم. باید تبلیغات بیشتری شود و روحانیت با حضور تبلیغی بیشتر پاسخگوی سؤالات اعتقادی، دینی و احکام شرعی مردم باشد».

زائر ۶۳ ساله‌ای از استان خراسان جنوبی نیز خواسته‌ای مانند رحیمی دارد و می‌گوید: «همان‌طور که برای بهداشت و نظافت این مسیر، نیروها سازماندهی می‌شوند، روحانیون نیز باید حضور تبلغیِ چشم‌گیری داشته باشند تا هم مردم سؤالاتشان را بپرسند و هم روحانیون این مسیر را تبیین و تحلیل کنند تا مردم بدانند برای چه در این راه قدم می‌گذارند. بدانند امام حسین علیه‌السلام برای چه دراین راه قدم برداشته و زن و فرزندش را تقدیم کرده و خودش نیز به شهادت رسید. بدانند حضرت زینب سلام‌الله علیها این مصائب را تحمل کرده و قدم به قدم با سرِ بالای نیزه فرزندان را همراهی کرده است. زائران بدانند برای چه به زیارت می‌روند و با حال معنوی به زیارت بروند و برگردند».

اکبر سلیمیان، زائری از زرین‌شهر اصفهان نیز می‌خواهد با حضور بیشتر روحانیت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، اربعین بیشتر برای مردم تحلیل شود.

بعد از حرف‌های زائران، سراغ یکی از روحانیون زائرِ در موکب حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها می‌روم. نامش محمدرضا حسنی است. از قضا یکی از سخنرانان حرم مطهر حضرت معصومه سلام‌الله‌علیها و کارشناس دینی حرم نیز می‌باشد. از او درباره حضور تبلیغی روحانیت و سازوکار بودن تبلیغ می‌پرسم.

حجت‌الاسلام حسنی می‌گوید: «مردم در مراسم اربعین به زائران خدمت و این مراسم را مدیریت می‌کنند. اگر  قرار است کسی در این مسیر تبلیغ کند، باز هم باید در کنار مردم قرار گیرد؛ یعنی به هیچ عنوان نمی‌شود این همه خدمت و کار و زحمت و تلاش را در شکل و قالب قانون و تبصره آورد؛ همه این‌ها برمی‌گردد به لطف خود مردم و البته هدایت امام حسین علیه‌السلام».

وی به خلأ فرهنگی در این مسیر اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «باید به این مطلب توجه شود، یکی از بهترین کارهایی که در این مسیر باید انجام شود، کار فرهنگی است. الأن فرقه‌های ضاله‌ای دارند کار می‌کنند. نکته اصلی این است که ما نسبت به بحث فرهنگی باید فکری داشته باشیم. در این مسیر باید چهره به چهره ارتباط برقرار شود. اینکه بخواهیم یک کاتالوگی یا کتابی بدهیم فایده‌ای ندارد».

وی می‌گوید: «همان‌طوری که خادمان به جسم مردم دارند خدمات می‌دهند باید یک نفر باشد و درباره روح مردم در یکی دو دقیقه صحبت و مردم را متنبه کند؛ گرچه مردم متنبه هستند و با اشاره‌ای لایه‌هایی از این مسیر را تفسیر می‌کنند اما کار فرهنگی لازم است که متولیان امر باید انجام دهند».

نکته ظریف حجت‌الاسلام حسنی این بود: «وقتی می‌گوییم ان‌الحسین مصباح‌الهدی یعنی همه چیز امام حسین علیه‌السلام؛ هم موکبش، هم پیاده‌روی‌اش، هم خادم و زائرش و هم غذای امام حسین علیه‌السلام. گاهی ایشان کار هدایتش را به واسطه پیرمرد، بچه، دختر، پسر، زن، مرد و آدم بی‌شیله و پیله اما با صفا انجام می‌دهد.

گروه‌های فرهنگی باید در این قالب قرار بگیرند؛ یعنی از مردم باشند، با مردم بجوشند، کنار مردم باشند انشاءالله با این روش مردم نسبت به امام حسین علیه‌السلام شناخت پیدا می‌کنند؛ این شناخت، کار خود مردم است و این ابزارها کمک می‌کند که مردم بیشتر نسبت به امام حسین علیه‌السلام توجه داشته باشند».

وی در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه کار تبلیغی مبلغان واسطه‌ای بیش نیست: «معرفت و هدایت، کار و صنع خداست و ما فقط ابزارهایی هستیم برای این کار؛ امام باقر علیه‌السلام فرمودند این محبتی که در قلب شماست، لیس بشیء صنعتموه؛ چیزی نیست که خودتان درست کردید، بلکه خدا در قلبتان قرار داده است. روایت داریم خداوند وقتی اراده خیری برای کسی داشته باشد در قلبش محبت امام حسین علیه‌السلام را قرار می‌دهد.

خداوند، همه کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند چه زائر و خادم، خیرشان را خواسته و محبت امام حسین علیه‌السلام را در قلبشان قرار داده است. در این مسیر هر کسی باید وظیفه خودش را انجام بدهد؛ یکی باید به اطعام مردم برسد و یکی هم باید خوراک فکری و عقلی مردم را بدهد».

به صحبت‌های حاج آقای حسنی فکر می‌کنم. زائری که در این مسیر قرار می‌گیرد، امام حسین علیه‌السلام ظرف وجودش را آماده پذیرش حقایق الهی کرده است. مبلغی هم که قرار است کار تبلیغی بکند باید بداند او نیز یک واسطه‌ است تا معارف الهی را که از امام حسین علیه‌السلام آموخته است، به زائرش ارائه کند؛ آن هم در همان قالبِ مردمی، نه سازوکارِ بی‌ارتباط با مسیر اربعین.