به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها، خانم خلعتی پیش از ظهر امروز در شبستان نجمه خاتون سلام‌الله علیها در جمع بانوان از کار و تلاش به‌عنوان زینت جامعه اسلامی یادکرد و اظهار داشت: اسلام با تأکید بر تضمین روزی بندگان از سوی خداوند متعال، سعی و تلاش را توصیه کرده و در قرآن کریم می‌فرماید «وأن لیسَ لِلاِنسن إِلا ما سَعی»؛ انسان جز محصول کوشش خویش مالک چیزی نیست.

وی افزود: در بسیاری از آیات و روایات از کار و تلاش برای روزی حلال به «عبادت برتر» تعبیر شده است.

خلعتی بابیان اینکه روایات کم‌همتی را مانع پیشرفت و تنبلی را مایه حقارت می‌دانند، اظهار داشت: فرد مؤمن و مسلمان منتظر نیست تا دیگران برای او فرصت اشتغال ایجاد کنند؛ بلکه سعی می‌کند با کمترین امکانات و با بهره‌مندی از قابلیت‌های ذهنی، بستر اشتغال خود و دیگران را فراهم کند.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: کار و تلاش باید در حد توان جسمی انسان باشد؛ زیرا رزقی که با نادیده گرفتن حق اعضای بدن به دست آیند هرچند که رزق حرامی نیست؛ ولی انسان باید حق اعضای بدن خود را ادا کرده و کار و تلاش آدمی باید در حد اعتدال باشد.

وی حدیثی از حضرت رسول (ص) را در اهمیت دارا بودن پیشه و حرفه برای مؤمنان نقل کرد و افزود: اگر مؤمنی نزد رسول خدا (ص) می‌آمد، دارای پیشه و حرفه‌ای نبود حضرت رسول (ص) بسیار ابراز ناراحتی می‌کردند؛ چراکه حضرت می‌فرمودند: هرگاه مؤمن دارای حرفه‌ای نباشد به‌ناچار از دینش برای تأمین زندگی‌اش بهره می‌برد (دین فروشی می‌کند).

کارشناس معارفی حرم حضرت معصومه سلام‌الله علیها یادآور شد: انسان باید در انجام کارها مدیریت داشته و یکی از اصول مدیریت اسلامی در انجام کار این است که انسان کارهای مهم و بزرگ را خود انجام داده و کارهای کوچک را به دیگران بسپارد.

خلعتی یادآور شد: تلاش برای تحصیل رزق حلال در ردیف واجباتی چون نماز است و همان‌گونه که افراد به اقامه نماز اول وقت و شرایط صحت و قبولی آن توجه دارند در مورد کار نیز به همین شکل است و باید مراقب حلال و حرام رزق و روزی خود باشند.(p1)