به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین نظری منفرد شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر ضمن گرامیداشت سالروز ولادت علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام، به فرازهایی از زندگی پر خیروبرکت این امام همام اشاره کرد و اذعان داشت: امام رضا علیه‌السلام در ۱۱ ذی‌القعده سال ۱۴۸ هجری قمری و به فاصله ۱۶ روز بعد از شهادت امام صادق علیه‌السلام چشم به جهان گشودند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حدیث ««وَ احْسِنِ الظَّنَّ بِاللَّهِ فَانَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ: انَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدِى الْمُؤمِنِ بى‌ انْ خَيْراً فَخَيْراً وَ انْ شَرّاً فَشَرّاً » اظهار داشت: ثامن‌الحجج در حدیثی می‌فرمایند؛ نسبت به خداوند حسن ظن داشته باش، چراکه خداوند متعال مى‌فرمايد: من در نزد گمان بنده مؤمن خويشم (و با آن همراهم) اگر گمان خير داشته باشد به نيكى با او عمل مى‌كنم و اگر گمان بدى داشته باشد به بدى.

این استاد حوزه، به عوامل و مؤلفه‌های مهم بر حسن ظن به خداوند متعال اشاره کرد و اذعان داشت: باید نسبت به خداوندی که «وَهُوَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ» و از حال ما آگاه است، حسن ظن داشته باشیم؛ چراکه ذات اقدس الهی به بندگان خود رئوف و مهربان بوده، قادر است آنچه را ما می‌خواهیم به ما عطا نماید.

وی به تأکید بر این‌که خداوند متعال تمام بندگان مؤمن و غیر مؤمن را دوست دارد، اظهار داشت: در برخی از مواقع انسان خواسته‌هایی را مطرح می‌سازد که در مسیر مصلحت آدمی نیست و در این مورد قرآن کریم می‌فرمایند؛ «… وَعَسَى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَعَسَى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَكُمْ …» (آیه ۲۱۶ سوره بقره). چه‌بسا چیزی را خوش نداشته باشید، حال‌آنکه خیر شما در آن است و چه بسیار شود چیزی را دوست دارید و درواقع شرّ و فساد شما در آن است.

نظری منفرد، خاطرنشان کرد: ما فقط زمان حاضر را در اختیارداریم و گذشته رفته است و آینده هنوز نیامده؛ لذا نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد. این‌که گفته‌اند انسان تفویض امر کند به خداوند متعال به خاطر همین است. «إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ» (آیه ۷۴ سوره نحل).

سخنران این مراسم با تأکید بر این‌که اگر انسان نسبت به ذات اقدس الهی حسن داشته باشد، خداوند متعال همان‌گونه با او معامله می‌کند، اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام در ادامه حدیث مذکور می‌فرمایند؛ «وَ مَنْ رَضِيَ بِالْقَلِيلِ مِنَ اَلرِّزْقِ قُبِلَ مِنْهُ اَلْيَسِيرُ مِنَ اَلْعَمَلِ وَ مَنْ رَضِيَ بِالْيَسِيرِ مِنَ اَلْحَلاَلِ خَفَّتْ مَئُونَتُهُ وَ نُعِّمَ أَهْلُهُ وَ بَصَّرَهُ اَللَّهُ دَاءَ اَلدُّنْيَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنْهَا سَالِماً إِلَى دَارِ اَلسَّلاَمِ».

وی با تأکید بر این‌که روزی حلال چهار فایده دارد، اظهار داشت: در نگاه امام رضا علیه‌السلام؛ با تمسک به رزق و روزی حلال اهل و خاندان در نعمت به سر خواهند برد و  هزینه‌های زندگی کم خواهد شد و خداوند متعال بصیرتی به انسان عطا می‌کند که در زندگی هم درد را می‌بیند و هم درمان را و کسی که از مال حلال ارتزاق کند از این دنیا سالم به بهشت رهنمون خواهد شد.

نظری منفرد، در ادامه به فرازهایی از سیره زندگانی امام رضا علیه‌السلام اشاره کرد و ابراز داشت: حضرت رضا علیه السلام کم‌سخن می‌گفتند و با انس به تلاوت قرآن کریم، زمانی که سخن می‌گفتند؛ بیشتر مطالب خود را از آیات الهی بهره می‌جستند.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت سلام‌الله علیها، با تأکید بر این‌که امام رضا علیه‌السلام شب‌ها را کم می‌خوابیدند و سحر هنگام و قبل از اذان صبح به نافله شب اهتمام فروانی داشتند و این توصیه را به دیگران می‌نمودند، اظهار داشت: امام رضا علیه‌السلام هیچ‌گاه بین الطلوعین را نمی‌خوابیدند.

وی افزود: بر اساس روایات اسلامی کسی که می‌خواهد در رزقش گشایشی حاصل و روزی او زیاد و برکات رزق داشته باشد؛ بعد از نماز صبح بر روی سجاده بیدار بماند و دعا کند. تأثیر نشستن در سجاده بعد از نماز صبح، بیشتر از حرکت و تلاش برای رزق و روزی است.

این استاد حوزه، بابیان این‌که امام رضا علیه‌السلام در هنگام تناول غذا همواره به یاد سائل بودند و پارها این آیات شریفه سوره بلد « وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ . فَكُّ رَقَبَةٍ . أَوْ إِطْعَامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ . يَتِيمًا ذَا مَقْرَبَةٍ . أَوْ مِسْكِينًا ذَا مَتْرَبَةٍ » را تلاوت می‌نمودند، اظهار داشت: اگر در سبک زندگی‌مان به سیره اهل‌بیت علیهم‌السلام توجه داشته و همواره به فکر دیگران باشیم، دیگر نیازمندی در جامعه نخواهد بود.

نظری منفرد، در بخش دیگری از سخنان خود به آثار زیارت مضجع شریف ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا علیه‌السلام اشاره کرد و یادآور شد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند؛ هر كه مرا در ديار غربت زيارت كند ، روز قيامت در سه جا به داد او می‌رسم و از هراس‌ها و سختی‌های آن‌ها نجاتش می‌دهم : وقتی‌که نامه‌های اعمال از راست و چپ پراكنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجيدن ميزان خواهد بود.

وی بابیان این‌که انسان باید نعمت‌های خود را به نیکویی حفظ نماید؛ اظهار داشت: بر اساس روایات اسلامی نعمت مثل یک حیوان وحشی در قفس می‌ماند که اگر مراقب آن نباشیم دیگر جبران نخواهد شد؛ کم اتفاق می‌افتد که نعمتی از قومی گرفته شود و دومرتبه آن نعمت برگردد.

نظری منفرد، با اشاره بر این‌که توجه خود را نباید منحصر در کاستی‌های زندگی کنیم، اظهار داشت: باید به داشته‌ها، موهبت‌ها و نعمت‌های زندگی توجه بیشتری داشته باشیم؛ شکر نعمت این است که نعمت‌ها را در جای حرام استفاده و به کار نگیریم.