به گزارش پایگاه خبری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها حجتالاسلام علیاصغر ظهیری در شبستان امام خمینی(ره) به بررسی نقش استراتژیک زیارت جامعه کبیره و کارکرد آن در سیستم وکالت امام هادی علیه السلام پرداخت و گفت: یکی از نکات برجسته این زیارت و تاریخچه آن این است که اکثر مسلمانان آن زمان ظرفیت دریافت و درک معارف امام معصوم(ع) را قالب زیارت جامعه کبیره نداشتند.
کارشناس برنامههای معارفی سؤال اساسی در زمینه زیارت جامعه کبیره را نوع و سبک امامت امام هادی علیه السلام در این جریان توصیف کرد و گفت: برای مردم آن زمان سؤالاتی مطرح بود همچون اینکه چرا امام حسین علیه السلام در زمان امامت خود اقدام به معرفی و تعریف الگوی امامت در قالب یک زیارتنامه نکردهاند؛ بر اساس این باید ظرفیت و قابلیت درک نعمتهای الهی را در این جریان بزرگ تاریخی را باید موردبررسی و کنکاش جدی علمی قرارداد.
این سخنران شفاعت اهلبیت(ع) و طرح آن بهعنوان یکی از استراتژیکیترین مسائل اعتقادی شیعه مطرح در زیارت جامعه کبیره عنوان توصیف کرد و گفت: ابن شریح بصری از امام باقر علیه السلام در مورد امیدبخشترین آیه قرآن کریم پرسید که حضرت در جواب او متن آیه ۵ سوره ضحی را تلاوت کرد و گفت در این آیه خداوند متعال فرموده است«وَ لَسَوْفَ یُعْطیکَ رَبُّکَ فَتَرْضی البته بهزودی پروردگارت آنقدر به تو عطا کند که خشنود شوی.»
حجتالاسلام ظهیری با اشاره به اینکه شفاعت در ادبیات اهلبیت(ع) جایگاه معناداری در عالم حکومت دارد، اظهار کرد: امام رضا علیه السلام فرمودند«قال رسولالله صلیالله علیه وآله أربعه أنا الشفیع لهم یوم القیامه ولو آتونی بذنوب أهل الأرض المعین لاهلبیتی والقاضی لهم حوائجهم عندما اضطروا إلیه ، والمحب لهم بقلبه ولسانه ، والدافع عنهم بیده؛ امام رضا از پدرانش تا برسد به رسول خداصل الله علیه وآله نقل کرده که پیامبر اسلام فرمود: فردای قیامت من چهار گروه را شفاعت میکنم هرچند بار گناهشان بهاندازه تمام مردم روی زمین باشد»
کارشناس برنامههای معارفی به تشریح ادامه این روایت پرداخت و گفت: در سبک و سیره اهلبیت(ع) بر اساس نص این روایت کسانی که چهار ویژگی داشته باشند مورد شفاعت اهلبیت(ع) قرار میگیرند؛ چنانچه که در این روایت آمده است «اهلبیتم را یاری کند در این روایت کلمه معین آمده یعنی پشتیبانی و یاریکردن در زمینههای گوناگون،حوائج اهلبیت را هنگام اضطرار برآورده کردن، برآورده کردن درخواستهای محبین اهلبیت علیهمالسلام در اصل قضای حاجت خود اهلبیت محسوب میشود، دوست داشتن اهلبیت(ع) با قلب و زبان؛هم محبت درونی وهم ابراز آن یعنی دوستداشتنی که اظهار هم بشود و هرچند مدت کوتاهی انسان به زبان بیاورد و کسی که با دستش از اهلبیتم دفاع کند؛ دفاع از اهلبیت با نوشتن با ایستادگی در برابر تهاجمات باشد»
حجتالاسلام ظهیری دعبل خزاعی را مصداق یاری کننده اهلبیت با زبان و در عمل توصیف کرد و گفت: ازنظر امام علی علیه السلام حتی با دوری از گناه میتوان اهلبیت(ع) را یاری کرد؛ بر این اساس یاری اهلبیت در رسانه، قلم و تمام کنشهای اجتماعی میتواند عنصر ناجی جامعه امروزی باشد.