به گزارش پایگاه خبری آستان حضرت معصومه سلام الله علیها، خانم روحانی، استاد حوزه علمیه قم امروز در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با بیان اینکه نمازهای مستحبی هم مانند نمازهای واجب دارای احکامی بوده و مکلف باید این احکام را بداند، گفت: نمازهای مستحبی نمازهایی هستند که اقامه آن برمکلف واجب نبوده و فریضه نیستند اما اگر کسی بخواهد این نماز ها را بخواند باید احکام مربوط به آن را رعایت کند.

وی افزود: عده ای تصور می کنند که چون این نمازهای مستحبی هستند احکام خاصی ندارند که باید دقت کرد که این نگرش و دیدگاه غلط بوده و احکام نمازهای مستحبی به تفضیل در رساله های توضیح المسائل از سوی مراجع تقلید به پیروی از سیره ائمه معصوم(ع) بیان  شده است.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: انجام ندادن نمازهای مستحبی برای انسان عذاب ندارد اما انجام آنها برای انسان پاداش و برکات زیادی به دنبال دارد.

خانم روحانی با اشاره به اینکه یکی از مقدمات اقامه نمازهای مستحبی داشتن طهارت است، گفت: منظور از داشتن طهارت این است که اگر کسی وضو ندارد و یا غسل واجبی دارد باید در ابتدا آن غسل و وضو را انجام دهد و پس از آن برای اقامه نماز مستحبی حاضر شود.

وی با تاکید براینکه انجام وضو و غسل( درصورت وجوب) از مقدمات صحت نمازهای مستحبی است، تصریح کرد: کسی نمی تواند برای انجام نمازهای مستحبی به جای وضو، تیمم کند مگر اینکه به هیچ وجه آب در دسترس او نباشد.

استاد حوزه علمیه قم افزود: در جایی که آب باشد تیمم بدل وضو مصداق نداشته و جای وضو را نمی گیرد و نماز خواندن با چنین تیممی صحیح نیست.

خانم روحانی تصریح کرد: یکی دیگر از شرایط صحت نمازهای مستحبی برای بانوان پوشش است و اینطور نیست که خانمی به این علت که در خانه بوده و نامحرمی نیست بخواهد بدون پوشش کامل نماز بخواند؛ زیرا شرایط پوشش برای بانوان در نمازهای مستحبی مانند نمازهای واجب بوده، با این وجود که لازم نیست حتما خانم پوشش چادر را به سر داشته باشد ولی باید پوشش بدون چادر کامل بوده و شرایط پوشش کامل را مطابق با آیات قرآن و روایات معصومین داشته باشد.

وی با بیان اینکه قیام در نمازهای مستحبی بخشیده شده است، ادامه داد: نمازهای مستحبی مانند نمازهای واجب ایستاده خواند می شود اما فرموده اند که اگر کسی حتی عذر شرعی ندارد، می تواند نماز را نشسته بخواند در حالی که نمازهای واجب را فقط افرادی که عذر شرعی دارند می توانند نشسته بخوانند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه یکی دیگری از احکامی که در نمازهای مستحبی بخشیده شده ایستادن رو به قبله است، افزود: اگر فرد بخواهد یک نماز مستحبی را در حال حرکت بخواند نیازی نیست که حتما روبه قبله باشد؛ اما فرد در هنگام اقامه نماز مستحبی نمی تواند با دیگران صحبت کند.

خانم روحانی افزود: پاسخ به سلام دیگران در نمازهای مستحبی مانند نمازهای واجب، واجب است و اگر در مسیر و در حال حرکت نماز مستحبی می خوانیم و فردی به ما سلام کرد باید پاسخ او را بدهیم و تنها باید به همین پاسخ اکتفا کنیم تا شرایط صحت نماز دچار مشکل نشود.

وی با اشاره به اینکه برای نمازهای مستحبی از جمله نماز شب برکات زیادی بیان شده است، یادآور شد: نحوه انجام نمازهای مستحبی مانند نماز شب در رساله بیان شده که علاقه مندان برای انجام این نماز ها می توانند به رساله توضیح المسائل مراجعه کنند.